Arg tant / Feminism / Frejigt

Sommar, sommar, sommar…

Råkade lyssna på Sommar i P1 med Kjell Enhager… Det skulle jag inte gjort. Den värsta sortens floskelkonsulter. Jag vet inte hur många olika sådana jag lyssnat på under livet vid olika typer av samlingar för pepp och eller ”kick off”, och jag blir lika matt varje gång. De kommer med så enkla lösningar och allt går ut på att du ska bli ”en lyckad människa”… Jag tycker till exempel det skaver rejält i hans sätt att beskriva varje individ som ett företag, ett företag som behöver undersöka sin marknad och fundera på vad en levererar till sina kunder – omgivningen. Att komma hem och säga att en är trött leder, enligt Enhager, till att ens partner hittar ett bättre företag, som INTE är trött, och då står jag där själv igen…

Det som enligt Enhager gör relationen till ett ÄKTensskap är att du är det han kallar ”Äkta”, dvs funderar på din kundgrupp, din produkt och din marknadsföring, och om du inte gör det är du bara GIFT… Se, han gillar att leka med ord, och det är klart att det låter slagkraftigt och bra, men oxå i mina ögon väldigt otäckt.

Klart att alla behöver fundera på vem de är och vem de vill vara, men jag tror inte på en likadan lösning för alla, och för vissa av oss är det faktiskt så att vi är trötta, och att då börja sälja in nått annat till omgivningen betyder bara att utbrändheten rusar närmre med hög hastighet! Enhager jobbar med idrottsmän och andra högpresterare, så det han beskriver är en ytterst elitistisk metod att förändra sitt liv och manipulera sig själv och andra till att skapa den lyckade människan, den lyckade familjen, det lyckade idrottslaget.

Intressant i sammanhanget tycker jag oxå det är att det här sättet att arbeta (som jag tror är det som kallas NLP, Neurolinguistisk programmering) ofta lyfts fram och hyllas när det gäller idrottsliga prestationer, orsakade ramaskri för några år sedan då det uppdagades att Jobbcoacher som anlitades av Arbestförmedlingen för att coacha arbetslösa till arbete i vissa fall arbetade med NLP. Det som okritiskt hyllas när Emma Green ska hoppa höjd, det var otänkbart när Anna Svensson ska söka jobb.

Jag tycker det är både dubbelmoral och ett sätt att visa på problematiken. Dubbelmoral, för om det används rätt kan förstås NLP vara lika effektivt för en arbetslös som en idrottsstjärna, skapa en tro på en själv och sin förmåga. Problematiken visas genom att vi har lättare att förstå att alla som använder NLP inte kan lyckas när vi tänker på arbetslösa. Oavsett hur bra din coach är så kan du ändå inte få alla jobb du söker bara för att du börjar se dig själv som ett företag med en uttalad vision. Det förstår alla som varit arbetslösa, och därför låter NLP som otrevlig manipulation av hjärnan när det gäller arbetslösa. Vad vi måste förstå är att detsamma gäller förstås idrottsutövarna. ALLA kan inte vinna OS-guld, hur mycket NLP de än håller på med…

Åter till sommarprogrammet: Sorg är något personligt, det ska du gömma hemma i ditt privata, på en särskild plats, där all sorg får plats, men den hör inte hemma någon annan stans. Du kan om du vill. Ingen förändring utan förändring. Programmet innehåller berättelse efter berättelse över hur Enhager lyckats få världsstjärnor som Nick Faldo och Annika Sörenstam bli lyckade i ina idrotter, och han är noga med att påpeka att han bara berättar om sina lyckade uppdrag, då det verkar vara en del i hans idé, att bara minnas de som lyckas.

Kanske ligger en del av mitt avståndstagande i just det. Jag hade en kollega en gång, som avgudade Enhager. Hen hade det rätt tufft i livet, slet med sig själv, sitt jobb och sin familj, och fick dels vår gemensamma arbetsgivare att kosta på kurser och föreläsningar för hen med Enhager och lade säkerligen minnst lika mycket själv på att gå olika förbättrings- och förändringskurser. Inga små summor, tiotusentals kronor gick till det här. Utan att hens liv förändrades ett dugg, snarare blev det sämre. För det här fungerar inte alls för alla, och när Enhager bara väljer att berätta om de lyckade experimenten så döljer han alla de individer som lagt surt förvärvade slantar på att gå kurser som inte ger dem något tillbaka!

Sen lyssnar jag på Nina Hemmingson, som berättar om hur svårt det är att vilja passa in och höra till när en inte riktigt gör det, och jag tänker att hon står för något jag kan identifiera mig med. Hur Kjell Enhager representerar dem som lackar fasaden, ler och fortsätter vandra rakt igenom det inferno som livet är, utan att vilja veta eller se. Nina däremot, möter infernot face on, utan tvekan, och går in i det med hull och hår. DET är att lyckas i livet enligt mig!

Jag citerar Gudrun Schymans partiledartal från Feministiskt initiativs dag i Almedalen, att när individen görs ansvarig för en situation som individen inte kan kontrollera så går individer sönder. När ansvaret för samhällets tillkortakommanden görs till individuella problem, så går människor sönder! Så kan vi inte ha det!

Att resonera som Kjell Enhager är att förorda the american dream, alla kan, de måste bara vilja tillräckligt mycket. Jag tror mer på Nina Hemmingssons inställning. Våga se din situation, våga må dålig, försök inte lacka över det utan möt det och inse att även det är livet. Och lägg ansvaret där det hör hemma! Ibland hos dig, ibland hos din omgivning, men tillåt dig känna, må dåligt och sörja. Det är enda sättet att komma ut på andra sidan och fortfarande vara äkta enligt mig. Men så har jag en helt annan definition på vad som är ”äkta” än vad Enhager har!

Se där, den arga tanten tittade fram, än är det liv i kärringen!

 

18 thoughts on “Sommar, sommar, sommar…

  1. Jeg er møkk lei alle som forsøker å redusere et menneske eller et liv til en forretningsidé. For det er det slike som Enhager gjør.
    Mennesket er ikke noen salgsvare, et liv et ikke et salgsfremstøt.
    Jeg foretrekker å la mennesker være mennesker.
    Klem 🙂

  2. Känner igen det där! Var i våras och lyssnade på en föreläsning som verkar likna det du hört idag. När jag lyssnade på min föreläsare fick jag för mej att man ska gå leende genom livet och peppa andra och sej själv till stordåd. Han tyckte också väldigt mycket om att prata om sej själv och alla storverk han uträttat. Jag var arg i flera veckor, men tyst blev jag när alla kollegor som var där bara älskade föreläsaren. Kanske ska lyssna på Kjell Enhager någon dag jag har lust att bli förbannad.
    Kram

  3. Floskler gör mig väldigt irriterad för så enkel är inte tillvaron. Inte på långa vägar. Saker och ting ligger mycket djupare än så och det finns ingen mirakelkur som gäller för alla. Faktum är att jag nästan kan bli provocerad av det…

    Kram

  4. Nej inte den mannen, jag kräks, jag har sett hans Du AB på DVD för min arbetsgivare var så jävla snål.
    Ifall du någon gång hamnar på en av hans föreläsningar så skall du få ett tips om hur man fördriver tiden.
    http://kajsalisa.com/2010/10/29/kajsalisa-spelar-floskelbingo/
    Sen inspirerade han mig faktiskt en gång till det här.
    http://kajsalisa.com/2012/11/16/corporate-bullshit-by-the-sea/
    Om du bildgooglar på honom så kommer du att upptäcka en sak. Hans solbränna är på tok för stark för att han skulle prestera max hela tiden.
    Han ligger säkert på en strand på Maldiverna just nu och pillar sig självgott i naveln.

  5. Jag har slutat lyssna på ”Sommar” överhuvudtaget, tycker att det är lite för pretto över det hela, kändisarna får hybris för att de får komma in i radiostudion och berätta om sitt liv i 90 minuter. Inte riktigt min grej.

  6. Det är först när man blir arg som det kan leda till förändring, så Enhagens provokation kanske ändå kan vara till nån nytta 😉

    Det ligger mycket i det du skriver och de flesta känner nog igen sig mer i det än vad Enhagen förmedlar.

    Han tar troligtvis bra betalt så de som köper hans tjänster är nog i en annan livssituation än du och jag och har utrymme att prova grädden på moset.

    Trots det så tyckte jag att hans program var underhållande och spännande att ändå få ta del av de berättelser och situationer där det fungerat.

    • En del av min irritation ligger i att min kollega inte alls hade ekonomin för att gå på hans olika självhjälpskurser, men eftersom hen lärde sig av Enhager att ansvaret bara var hens så la hen massor av pengar på kurserna utan att någonsin få någon förändring, så herr Enhager tjänar nog multum på även oss som egentligen inte alls har råd!

  7. Hälsotecken att du reagerar! Själv har jag slutat lyssna på sommarpraterna, blir ofta lite för mycket av det goda (och onda). Men jag missar kanske en och annan godbit men det kan jag leva med!

  8. Intressant att höra din åsikt, kollegor här på jobbet tyckte att det här sommarpratet var förträffligt, själv visste jag varken från eller till eftersom jag inte hört det, men lutar åt ditt håll tycker jag allt när jag får mer kött på benen om vad hans föreläsningar handlar om 🙂

  9. Kul att arga tanten vaknat 🙂

    Jag lyssnar på sommarpratare, både från nu och då via webben. Enhager har jag dock inte lyssnat på, men om jag hade råkat få igång hans program hade off-knappen legat nära till hands som det låter,

  10. 🙂 Tänk att både du å jag tog upp å jämförde dessa två sommarprogram men tyckte helt olika. Jag känner ibland att jag inte är ”bra nog”, ”duktig nog” när jag inte förmår den där omställningen och det där synsättet Kjell talar om. Å som jag skrev i mitt inlägg, det finns studier som visar att förmåga att känna lycka finns i vårt DNA, Vissa är lättsinniga, andra grubbliga. Men likväl fascineras jag. Har ju märkt att jag med ansträngning blivit en mkt bättre kompis till mej själv, att jag aktivt och ofta automatiskt reagerar på taskiga/ orättvist hårda tankar mot mej själv. Att träningen hjälpt. Å jag märker att jag identifierar mej så himla lätt med människor som Hemmingsson och att jag inte vill det!
    Kram

  11. Egentligen är jag här för att jag tänkte fråga i vilken avdelning din scout är i på WSJ men så läste jag litet här och där och WOOOOM! vad du satte huvet på spiken i det här inlägget!
    Tack för citatet från Gudrun Schyman. Det behövde jag läsa just idag.
    Stor kram från Issadissa

Kommentera

