Frejigt / Melodifestival

ESC, final, 2015

Så var det dags för final, och vet ni vad? JAG TITTADE INTE! Vilken katastrof jag är…

Jag hade rest hela fredagen och suttit i intensivt planeringsmöte hela lördagen, och hade ingen favorit som jag gärna ville se igen. De här låtarna var de jag gillat under semifinalerna:

Rumänien: Högstämd herre som omväxling! Gillar verkligen skjortprydnaden, rejält glitter! Det här påminner om italiensk smörschlager, det har en alldeles särskild plats i mitt punkarhjärta. Lite mindre när de byter till en misshandlad engelska, men ändå…

Georgien: Hmm, det är att häda att kalla henne Xena, men jag gillar scenklädseln ändå! Jodå, det här tilltalar mig, lite rockkänsla på den här dramatiska damen!

Serbien: Dramatisk dam med magisk klänning. Gillar växlingen från dramaballad till rockballad, plus från mig!

Sverige: Nu får vi ÄNTLIGEN se den nya streckgubben! Hur kommer det sig att Sverige ALLTID är segertippade – av de svenska kommentatorerna… Tycker fortfarande att början är seg, och att kläderna är trista, men han har i alla fall en bra röst jämförelsevis, och det är uptempo, en bristvara den här semin…

Cypern: 60-talet verkar hett i år, nu kommer ett sånt bidrag igen. Den här gången mer i styling och scenografi än i låten. Oj, en ballad jag faktisk gillar! Känns lite som Elvis Costello, nostalgi!

Azerbadjan: Jag älskade ängel/djävelnummret 2008, få se om han lever upp till det! Nää, det går ju inte att leva upp till! Jag håller på honom ändå, för att ära hans insats som ängel!

Utöver det var det bara Italien jag gillade på förhandsvisningarna av de låtar som inte behöver kvala:

Italien: Smörschlager, mmmm, lika gott som deras glass!

Inget av det här lever upp till det jag vill ha av ESC, jag vill ha drama, more is more, allt samtidigt, med glitter och eldbomber. Kändes som om att stickningen och en tidig kväll passade mig bättre med tanke på att jag skulle upp och planera vidare på söndagen.

Jag kollade in en stund precis innan jag skulle sova, och hamnade i röstningen, där Ryssland redan ledde med 20 poäng före Sverige, så jag tyckte jag kunde sova lugnt.

Precis när jag skulle somna började min mobil plinga, med direktmeddelanden från vänner som ville väcka mig. De tyckte INTE jag skulle missa det som hände. 

Så jag slog på TVn, såg de sista 20 rösterna, och började direkt kolla av boende i alla städer där finalen kan tänkas gå nästa år. Den här gången SKA jag åka på ESC-finalen!

 

8 thoughts on “ESC, final, 2015

  1. Det kommer nog bli drama … om vilken stad som ska hålla tävlingen nästa år. Förslagen började komma redan några minuter efter vinsten. 🙂 Spännande att se var du hamnar.

  2. Ha ha det var en överaskning att du INTE tittade. Men det var lika otippat att jag INTE skulle hålla ordning under uppvärmningen. Livet (det som inte är eurovisionen alltså) tar ara över och lämnar ingen ork till glittret.
    Nästa år, då du 😉

    Hälsningar
    Yohanna

Kommentera

