Frejigt / Melodifestival

ESC, semi 2, 2015

I morgon drar jag till Stockholm över helgen, så det blir snabb rapport av kvällens semifinal. Så här såg det ut för mig på facebook!

Jaha, då var det dags igen, få se vad kvällen bjuder på för dramatiska damer och högstämda herrar…

1, Litauen; Nja, ska ni waila behöver ni ha bättre röster för att jag ska köpa det! Och ska ni sjunga duett så borde ni samordna era stämmor bättre. Men klänningen är söt!

2, Irland: Kunde de inte pimpat pianot lite? De är verkligen inte gjorda för att baksidan ska synas…. Gråtsång är inget för mig, jag oroar mig för att det ska brista hela tiden!Läderjacka med nitar, och är det trasiga jeans jag ser? Scenklädseln kolliderar brutalt mot tårarna! Fast å andra sidan syns den ju inte eftersom pianot tar över allt.

3, San Marino: Startar som en musikal, ni vet så där pratsjungande berättande! Och dockrösten på den kvinnliga sångerskan förstärker det verkligen! Ohh, spännande, mitt i blev det en ny låt! Intressant grepp. Neeeeej, det här är bara föööör dåligt!

4, Montenegro: Högstämd herre mitt i en dansskoleavslutning. Jag är nöjd att han ändå har strass på sina kavajslag, det är alltid nått att glädjas åt! Så tråkigt!

5, Malta: Första dramadamen för den här finalen. Gillar klänningen, men låten låter som allt annat. Gillar att hon sjunger att hon är en krigare, gillar eldsflammorna i scenografin, men det blir lite trist när samma rad upprepas om och om igen…

6, Norge: Hååååååret! Vill ha! Flammande lockigt rött! Kärleksduetter, gäsp, men HÅRET!!!!!! Det tog sig mot slutet, men för lite för sent!

7, Portugal: Dramatisk dam, men med lite riv. Ingen fado i år, men jag har svårt för röster som inte får med sig resonansbotten i de höga tonerna. Läcker outfit i alla fall, gothstuk! Om JAG varit koreograf skulle hon förvandlats till en fladdermus och flugit av scenen när låten var slut… Fatta så kul det skulle bli om JAG styrde showen 😉 OK, jag gillar ilskan i den här låten, fast jag inte fattar ett ord!

8, Tjeckien: Hmm, även här känns delar stulet, synd jag har så dåligt hörselminne! Gillar hennes rockiga stil och tatuering, hans utstyrsel är tråkigare! Kasta skorna ger pluspoäng! Och att deras stämmor faktiskt funkar tillsammans, känns nytt för duetterna det här året…

9, Israel: Ett pojkband med bara en i bandet och resten i kören… Utan kören hade det verkligen inte varit nått. Gyllene skor, är inte det lite…. 1984? Förnyat dem med vingar i och för sig. Dottern ogillar starkt, jag tycker bara det var lite tråkigt…

10, Lettland: KLÄNNINGEN! Röd sjöjungfruskuren, fast den ser lite skum ut, undrar vad som kommer att hända. Ûberdramatisk dam, jazzlåt, alldeles för komplicerat för mig, men säkert mycket musikaliskt. Svårdansad dock… Är det en uggletatuering på bröstet eller sitter det i tyget? Pannbandet blev lite för mycket till och med för mig! (Inget hände med klänningen, fortfarande ett mysterium)

11, Azerbadjan: Jag älskade ängel/djävelnummret 2008, få se om han lever upp till det! Nää, det går ju inte att leva upp till! Jag håller på honom ändå, för att ära hans insats som ängel!

12, Island: De kommer aldrig att leva upp till Silvia Night, jag blir alltid besviken numer. Det här låter som vilken dussinpopartist som helst, inget som sticker ut, vare sig i låtval, sång, kläder eller scenografi… Barfota är sååå 2013…

13, Sverige: Nu får vi ÄNTLIGEN se den nya streckgubben! Hur kommer det sig att Sverige ALLTID är segertippade – av de svenska kommentatorerna… Tycker fortfarande att början är seg, och att kläderna är trista, men han har i alla fall en bra röst jämförelsevis, och det är uptempo, en bristvara den här semin…

14, Schweiz: Oj, jag glömde visst både att kolla och lyssna, hur var det här? Klänningen glittrar i alla fall! Men hon sken tydligen inte hos mig då, eftersom jag missade henne helt…

15, Cypern: 60-talet verkar hett i år, nu kommer ett sånt bidrag igen. Den här gången mer i styling och scenografi än i låten. Oj, en ballad jag faktisk gillar! Känns lite som Elvis Costello, nostalgi!

16, Slovenien: VARFÖR har hon gigantiska hörlurar på sig? VARFÖR låtsasspelar de fiol? Sångerskan i ljuv vit spetsprinsessklänning och dansaren i svart glitterkroppsstrumpa med kackerlacksstrass, pianisten i 80-tals syntstuk. Ser ut som om de varit sist på kostymlådan och fått ta det som fanns kvar…

17, Polen: Dramatisk dam, de var inte lika många i den här finalen som i den förra, skönt. Fast jag gillar inte den här för det….

Vidare:

Litauen, hmm, Polen, näää, Slovenien, NEJ!, Sverige, jaaaa, Norge, gäsp, Montenegro, supergäsp, Cypern, Jaaaaaa, Azerbadjan, YES!, Lettland, ja, då får jag se sjöjungfruklänningen i alla fall, och försöka låta bli att lyssna… och till sist Israel. Hmm, saknar Portugal och Tjeckien…

Sådärja, då kan jag lämna det här och återgå till att packa inför helgens Stockholmsresa!

9 thoughts on “ESC, semi 2, 2015

  1. Ha det så bra i Huvudstaden, melodicirkusen har jag faktiskt inte följt. Men har ju hört att Måns gick vidare och det var ju roligt.
    ha de Fia

  2. Jag tycker att Måns framträdande var bra men jag är långtifrån övertygad om att han vinner… Ha det så gott i Stockholm!

  3. Sverige vann o jag är glad annars blev jag lite besviken i år trist att alla sjunger på engelska eller nästan …hoppas din vistelse är bra i stora staden kram

    Evas blogg

Kommentera

