Frejigt / Melodifestival

ESC, semi 1, 2015

Jodå, jag kollade och jag kommenterade. Så här tyckte jag om tillställningen i går på TV, direktkommenterat på Facebook:

Moldavien: börjar med att ogilla den onödiga sexualiseringen av den kvinnliga dansaren. Inte oväntat i och för sig, bara alldeles för förutsägbart. Pyrotekniken överröstar låten, den är bra mycket roligare… Bra rytm, men alldeles för svag sång!

Armenien: Hmm, när så mycket i låten bygger på rösterna behöver de vara tonsäkrare än vad de här var i början! Känns som om de inspirerats av Game of Throne/valfritt medeltida krigsspel för kläder och scenografi. Näää, även här var det pyrotekniken och scenografin som tog över, låten kändes trist…

Belgien: Det här låter som någon annan låt jag hört? Min hjärna lyckas inte leta fram den dock… Tips, någon? Utstuderat artistiskt framträdande. Känns som något tungsint syntband från 80-talet…

Nederländerna: Hade hellre sett att Anouk sjöng och inte bara skrev. Tror hon hade gjort det bättre! Hu-huu, hu-huu.

Finland: De här måste jag bara älska, vilken energi! Väldigt punkigt!

Grekland: Första dramatiska damen för i år. Fantastisk klänning i alla fall! Urringad till naveln, bokstavligt talat, (även nästan slits till naveln…) och glitter en masse! Säkert helt OK låt, men inget för mig!

Estonia: Dramaduett, med trubadurkille och trånande tjej. Nja, inte i min smak…

Makedonien: Pojkband i gubbförklädnad. Men var inte den här låten med ett år tidigare, med massor av trummor? Jag tror att de som skriver låtarna kör in alla gamla bidrag i en dator och låter den spotta ut delarna i en ny kombo… I den här retar det mig att det är en falskton i leadsången dessutom…

Serbien: Dramatisk dam med magisk klänning. Gillar växlingen från dramaballad till rockballad, plus från mig!

Ungern: Alltså, när showen startar med närbild på en sångare som långsamt för upp mikrofonen till munnen, då tröttnar jag redan där och går och fixar fika istället… Drama damer med högstämda herrar, gäsp.

Vitryssland: Wannabe rockpojke, men det funkar liksom inte när det är en violinist som är mer rockig än dig, sorry! Repetera, repetera, repetera, det blir rätt tradigt till sist…

Ryssland: Dramatisk dam i kvällens hittills mest opraktiska klänning med togastuk. Men det är ju läckert när de ljussätter klänningen som ett universum! Lite Big Bang över framträdandet, men låten griper inte tag i mig…

Danmark: Ohh, så perky! 60-tals pop, killband, med OP-mönstrad dekor och körkvinnor med miniminiklänningar… Låter som om jag hört det hundra gånger förr. Min teori om schlagerslumpmaskinen känns mer och mer verklig…

Albanien: Mission impossibel laserbana på scenen och mitt i allt det, gissa? En dramatisk dam… I byxdress, det var nytt. Och med mycket härlig svart glitter på den, det gillar jag. Men låten? Nääää

Rumänien: Högstämd herre som omväxling! Gillar verkligen skjortprydnaden, rejält glitter! Det här påminner om italiensk smörschlager, det har en alldeles särskild plats i mitt punkarhjärta. Lite mindre när de byter till en misshandlad engelska, men ändå…

Georgien: Hmm, det är att häda att kalla henne Xena, men jag gillar scenklädseln ändå! Jodå, det här tilltalar mig, lite rockkänsla på den här dramatiska damen!

Finland, Serbien, Rumänien och Georgien vill jag ha vidare. Dotter vill att Belgien, Finland, Estland, Serbien och Georgien går vidare.

Alltså de vi vill ha vidare blir Belgien, Finland, Estland, Serbien, Rumänien och Georgien!

Under första snabbgenomgången insåg jag varför Moldavien kändes bekant, han låter som en manlig Brittney Spears.

Och i diskussion med en vän föreslog han att Belgien lät som Eurytmics låt Sex Crimes…

Vid det laget var det för länge sedan jag hört bidraget så jag mindes inget av det längre…

Smakbitarna, från länderna som inte behöver tävla i semi utan är direktkvalificerade till finalen;

Österrike: Hippieband, det var ett tag sen!

England: Återigen en låt som känns bekant, glad 80-talspop

Spanien: Dramatisk dam, så oväntat…

Italien: Smörschlager, mmmm, lika gott som deras glass!

Tyskland. Mycket 80-talsvibbar i år, men den här var i alla fall inte kopia på nått…

Frankrike: Dramatisk dam, ingen överraskning här heller

Australien (ja,brorsan, även de hör visst till Europa numer…) Poppojke, av den här korta snutten har jag svårt att förstå den förtjusning andra sagt sig ha om den, men den kanske behöver lite mer tid…

Resultatet

Rumänien, jaaaa! Estland, då blir dotter glad. Georgien, jaaaa! Serbien, jaaaa! Belgien, då blir dotter glad igen. Jag saknar dock Finland, det behövs mer punk i ESC!

De 10 som gick vidare var: Albanien, Armenien, Ryssland, Rumänien, Ungern, Grekland, Estland, Georgien, Serbien och Belgien. Jaha, då kan jag jämföra Belgien med Eurytmics på lördag!

13 thoughts on “ESC, semi 1, 2015

  1. Tack för genomgången! Jag tittade inte i går och hoppar förmodligen även i morgon. Tycker det blir mer spännande så. Men på lördag, då sitter jag bänkad!

  2. Jag har inte hört bidragen, men det var väldigt underhållande att läsa dina låtrecensioner. Det ska bli spännande att se och höra själva tävlingen sen. Jag var väldigt nyfiken på Ungerns bidrag, för den tjejen har gjort några superbra låtar tidigare. (Har ju varit sambo med en ungrare i fem år – nu separerade – så jag har fått en rolig möjlighet att upptäcka musik, litteratur och mat från Ungern). Boggie, som hon heter, har behaglig röst och har gjort låtar både på ungerska, engelska och franska.

  3. Visst var det ju synd att inte Finland slapp med i finalen! Men så är det. Knappast orkar jag se ikv, men hejar på Norge & Sverige 🙂 På lördagen sitter vi bänkade skulle jag tro!

  4. Jag följde programmet sporadiskt eftersom jag var rätt trött efter en flygresa. Jag hörde såpass att jag tyckte Serbiens låt var bra. Dessutom en bra sångerska.

  5. Ja, nog var det många tråklåtar… Hoppas verkligen att det blir bättre ikväll! Fast inte så bra så att inte Måns går vidare… 🙂

    PS: Jag gillade både Danmark och England. Det märks att min musiksmak hör till forntiden… 😉

  6. Tycker inte att det var länge sedan jag läste om detta hos dig 🙂 Men, minsann, det är redan ett helt år sedan 😉
    Önskar er en fin lördagskväll? För det är då det ”smäller” (har noll koll, men orkar vara glad ändå;))?

  7. Som vanligt tittade jag inte så det är bra att jag får lite info här. Är ensam hemma på lördag så då kanske jag skräller till och tittar 🙂
    Ha det bra!

  8. Jag gillade Rysslands låt men vet inte om det vore bra för tävlingen om de gick och vann. Många skulle nog välja bort att delta 2016 då, även om politik och musik inte är samma sak 😉

Kommentera

