Trädgård

Trädgårdsdags

Stackars förbisedda blogg! Det blir inte mycket skrivet nu för tiden. Jag är trött, förkyld och magsjuk, och orkar varken skriva eller läsa… Jag har bestämt mig att jag ska se till mina framsteg i min rehabilitering och ignorera bakslagen, så jag låtsas som om den senaste veckan aldrig hände… Det kan illustreras med bilder. Så här förändrades trädgården under en vecka där jag mest var däck, och då tänker jag att även om jag på ytan är däck så kan den påtvingade extremvilan innebära att hjärnan börjar blomma, precis som trädgården!

Så här:

IMGP5315rev

Syrenhäckens knoppar har gått från att precis dykt upp till att vara färdiga att vecklas ut när som helst.

IMGP5397rev

IMGP5322rev

Det samma gäller dem lilla biten nyponroshäck som skymmer min hängmatta från gångvägen.

IMGP5338rev

IMGP5324rev

Vitsippan (för det här är väl vitsippa, ni som kan?) har gått från att vara en enda knopp till att vara fint utslagna små blommor, men det kommer att dyka upp fler!

IMGP5348rev

IMGP5327rev

Vivorna har utvecklats från förskrämda små knoppar till fint blommande sötnosar!IMGP5357rev IMGP5370rev

IMGP5328rev IMGP5330rev

Krokusarna (för det här är väl krokus) har kommit fram i stora mängder istället för bara några enstaka. De här är kvar från en plantering som förra ägaren hade mitt i trädgården och som vi, helt brutalt, grävde upp, planade ut, sådde gräs på. De här kommer ändå tappert tillbaka varje vår och det är en ständigt pågående diskussion mellan mig och min man om de får klippas bort eller om de ska få blomma ut först…

IMGP5372rev IMGP5374rev IMGP5376rev IMGP5383rev

Utöver det så har tussilagon sett likadan ut under veckan, som en liten minisol…

IMGP5317rev

…medan björkarna som var helt kala för en vecka sen nu fått små miniknoppar…

IMGP5341rev

…och scillan (för, återigen, visst är det här scilla?) försiktigt smugit sig upp under veckan.

IMGP5392rev

Mest glad är jag ändå åt att våran häxring grönskar och frodas!

IMGP5334rev

18 thoughts on “Trädgårdsdags

  1. Oj så mycket blommor som kommit fram hos Dig,
    skönt med hopp om vår och sommar 🙂
    vi går mot en ljusare framtid… även om snön ligger kvar på skuggsidan hos oss.

  2. Vilka härliga blombilder! Men du – allihopa är lavendlar, tror jag… 😉

    sv: Nope. Jag har slutat rida – nöjer mig med att klämma hästarna på deras mjuka näbbar nuförtiden 🙂

  3. Även om du är en vintermänniska så hoppas jag du njuter av allt vackert våren för med sig! Jättefina bilder och fet blir lite som att uppleva våren en gång till när jag får se våren hos dig 🙂
    Nej det gäller att aldrig boka in för mycket, 12 år sen jag gick in i väggen och känner fortfarande av det även om jag tycker jag mår riktigt bra idag. Måste tänka mig för hela tiden, och det är jag inte alltid så bra på…

  4. Håpe du får betre dager snart.
    I mellomtida kan du kanskje nyte synet av dei vakre vårblomstrane du har rundt deg.
    God klem frå Anne-Mari

  5. Så trist att höra att du mår så, men du kan då ta fina bilder och söta blommor 🙂 önskar att du kryar på dig på bästa sätt kramen

    Evas blogg

Kommentera

