Feminism / Politik

Det är alltid en första gång för allt!

För mig blev det första gången jag gick i ett 1:a maj-tåg. Inte för att jag inte solidariserat med frågorna tidigare, utan för att jag inte varit aktivist tidigare. I mitt hem var det dessutom centerpartiet och kanske lite folkpartiet som gällde. Vi diskuterade inte alls politik hemma, jag gissar bara utifrån den tidning som mina föräldrar köpte… Min morfar däremot var socialdemokrat. Han var nog egentligen kommunist, fast det var inte Ok att vara i de kretsar han rörde sig i, så han var istället en väldigt röd socialdemokrat. Det kanske är han som präglad främst mig och min syster (brorsan är mer konservativ). Vi är helt klart på den röda sidan båda två, men enbart jag är rosa. Så i dag gjorde jag det här:

IMGP5296rev

Administrerade FI:s deltagande i ett av de lokala tågen. Vi gick med Vänsterpartiet och lyckades, med hjälp av banderoller, ballonger, rosa västar och mer deltagare än vi någonsin tidigare fått i hop, skapa en knalligt rosa del i tåget!

Det var kul, men sen fick jag åka hem och sova några timmar. Nu ska jag ägna veckan åt att ladda om till nästa helg då jag är inbjuden att hålla tal på en kongress…

19 thoughts on “Det är alltid en första gång för allt!

  1. Gratulerer hjerteligst med dagen og toget.
    Klem
    Pass på å få nok oppladning, slik at batteriet holder. 🙂

  2. Jag var på väg in till stan igår för att lyssna på Soraya, Hans Linde och Margot Wallström men jag ändrade mig i sista sekund. Kände att jag behövde vara lite ledig

  3. Härlig bild Freja härligt att läsa att du är så intresserad av allt detta samt tycker det är kul 🙂 va skoj att du är inbjuden att hålla tal lycka till 🙂 kram

    Evas blogg

  4. Jag har bara gått i ett förstamajtåg i hela mitt liv, och det var i Havanna på Kuba. Ska man bara välja ett, så var det nog det rätta. Jag tror nästan att det var obligatoriskt att delta i det – jösses vad med folk! 🙂

  5. Jag har aldrig gått i ett sådant tåg… Jag är en o politisk figur… Tar lite här och lite där… Olika faser i livet typ. Det värsta jag snackat politik via nätet också… Förutom att jag klagat lite på vissa politiker så… Jag har en bestämd sak: Att aldrig diskutera politik via min hemsida osv. Men var och en gör som han vill såklart 🙂

Kommentera

