Bokrecension / Boktolva

Nathalie – en delikat historia

I dag recenserar jag

Nathalie – en delikat historia

Nathalie

I min strävan efter att vidga mitt läsande försöker jag hitta böcker utanför nordiska och anglosaxiska språket (fast översatta, eftersom jag inte kan andra språk än svenska och engelska…). Det har bland annat inneburit en del franska böcker. Men där är jag snart redo att ge upp. Jag funkar inte så bra med franska berättelser…

Det här betecknas som ett feelgood-drama, och det är i och för sig en genre jag inte är så förtjust i överhuvudtaget. Visst, den här har roliga inslag, som att vissa kapitel  ger kort faktainformation om någon liten bisak som passerat i berättelsen. Men just det greppet stör mer än tillför något.

Historien som sådan passerar först en relations uppgång och tragiska slut i racerfart, för att sen egentligen handla om Nathalies återgång till livet efter sorgen. Det är lättsamt och ytligt berättat, med sidospår hit och dit, men det blir varken charmigt eller romantiskt för mig.

Till del beror det på att jag inte är det minsta romantisk. Jag har så svårt för det konstlade spelet i relationer som ska kallas romantik. Det speglar förstås min upplevelse av boken. Jag har även svårt för just den här författarens syn på romantik. Som den här beskrivningen till exempel:

”Han hade alltid tyckt om att betrakta kvinnor ute på stan. Han mindes till och med att han som den romantiska tonåring han varit hade följt flickor från fina familjer ända fram till dörren. I metron hände det att han bytte vagn därför han ville sitta närmare en kvinna som han lagt märke till på håll.”

Romantiskt? Nej, snarare creepy enligt mig. En stalker som granskar kvinnor med sin manliga blick, objektifierar dem och förföljer dem!

Det är annat i boken som får det att krypa i mig oxå. Som den högste chefen på det svenska företagets franska filial. Han anställer Nathalie bara för att hon är så vacker på ett foto, och försöker sedan ständigt förföra henne. När Nathalie sedan blir chef för en grupp på sex personer, så köper hon genast nya skor (för så firar kvinnor, eller?) och så småningom inleder hon i sin tur en relation med en av medarbetarna. Jag har arbetat på platser där chefer använt sin makt för att trakassera och pressa underställda kvinnor, och jag har arbetat på ställen där min chef haft en ”hemlig” (inte så väl bevarad hemlighet, även om de nog trodde det) relation med en kollega. Båda de här situationerna är obehagliga och förstör snabbt en arbetsmiljö! Inte alls romantiskt!

Nåväl. Boken är i alla fall lättläst, så jag plöjde snabbt igenom den och kan därmed stryka ännu en författare från min boktolva!

15 thoughts on “Nathalie – en delikat historia

  1. Feelgood böcker är inget för mig,
    köpa skor för att fira… never in my life,
    Franska böcker är väl lite annars än ”vanliga” typ svenska, engelska, amerikanska.
    Stalkers ger mig obehagskänsla, går en tv-serie på 5:an jag klarar inte av att se denna.

  2. När du berättar låter det som om det finns en fördomsfull underton i boken… Jag kan gilla feelgood men som i alla genrer så finns det bra och dåliga böcker.

    Trevlig kväll!

  3. Jag håller med dig, det där är inte ett dugg romantiskt, men väldigt typiskt för hur vi får lära oss att tänka om romantik. Jag gillar inte heller den här typen av böcker av den anledningen. Jag tycker sällan de är särskilt roliga heller.

  4. Ping: Mitt bokår 2015 | Freja funderar

Kommentera

