Bokrecension / Feminism / Spänningsutmaning

De utstötta

Dags att recensera mars månads bok i Spänningsutmaningen hos Mia!

De utstötta av Elly Griffiths

De utstöttaDe senaste åren har jag försökt vidga mitt läsande, till att mer likna det sätt jag läste på som ung (allt…), men jag erkänner att det var riktigt skönt att för en stund återgå till min favoritgenre, deckare/kriminalroman. Det är dessuom härligt att återigen umgås med Ruth, och glädjas åt att Cathbad dyker upp igen.

Jag retar mig på att författaren gör Ruth till en så pass osäker kvinna, som bekymrar sig om kläder, utseende och vikt, det är så stereotypiskt. Men samtidigt vet jag att det är så många av oss agerar och är, för vi har sen barnsben fått lära oss att det är viktigt hur vi ser ut. De delarna i boken gör mig lite nedstämd.

Men i övrigt så vet jag vad jag ska få och det får jag oxå. Lite spänning, lite drama, lite polisarbete, lite arkeologi, lite historia och lite romans…

Klockren att läsa nu när mitt läsande går trögt, skönt att bara plöja igenom, och en helt OK bok i sin genre!

 

21 thoughts on “De utstötta

  1. Apropå det du skrev hos mig om att först läsa ut alla gamla böcker innan man köper nya 😉 Jag är likadan. Och även likadan med hur jag var när jag var yngre, läste allt och såg alla sorters filmer. Jag är mycket mer kräsen nu. Men visst är det härligt när man hittar en riktigt bra bok. Inget slår det 🙂

  2. Jag läste den för någon vecka sedan, de tidigare böckerna som författaren skrivit var fantastiskt bra – jag älskade dem. Fast den här var inte lika bra, godkänd och ok men jag saknade det där lilla extra som gjorde att jag älskade de tidigare böckerna.

  3. Skönt med genrer som man kan komma tillbaka till när läs-orken tryter 🙂
    dataspelsmuseum? Ska allt kolla upp det i alla fall. Programmet är rätt späckat – men man vet ju inte 🙂 och ombyte förnöjer. Kanske blir man trött på oljefärger och marmor 😉

  4. Inte läst någon bok alls sen aug 😦 orkar inte på kvällen ens…att äta godis påsk o jul är ju kanon bra 🙂 jag är svag för marsipan ägg 🙂 ha en fin dag kram

    Evas blogg

  5. Som författare vill man att de flesta ska kunna relatera till karaktärerna. då blir det att vissa författare väljer det, framför att vara genusmedvetna. Ganska ledsamt i längden, då man ofta som kvinna i verkligheten, får känna sig som offer, men även i den litterära världen :/ Menmen, böcker kan vara bra även om de inte är genusmedvetna – dock skulle dte vara ett plus från min sidan om en bra bok var genusmedveten.

  6. Jag har gillat hennes böcker länge. Jag har också läst den senaste som inte handlar om Ruth och den var också bra (The Zig Zag Girl). Hoppas bara att hon inte helt har slutat med Ruth bara.

  7. Jag känner också så nu när jag börjar läsa mer om feminism att det är svårt att tex njuta av en bra film när de kvinnliga huvudpersonerna bara skriker och beter sig våpigt. T o m min äldste son reagerar på det och det känns skönt. Kvinnor i böcker och filmer börjar äntligen kasta av sig de snäva mallarna om hur de ska vara och unga män går nu äntligen emot vad som tidigare ansetts som manligt.
    Kram!

  8. Själv lyckades jag få med mig en bok som jag redan läst… Det borde vara förbjudet att byta omslagsbild! 🙂

    Som tur är så har jag dåligt minne, så det mesta är som nytt för mig 😉

  9. Jag gillar böckerna om Ruth. Men jag blev lite irriterad på det ständiga tjatet om vikten, har för mig att det står i någon av böckerna vad Ruth väger och jag tycker då inta att hon är speciellt överviktig. Men annars gillar jag böckerna 🙂

  10. Ping: Mitt bokår 2015 | Freja funderar

Kommentera

