Melodifestival

Inför mellofinalen!

Jag laddar redan inför mellofinalen. Så här har jag tidigare tyckt om låtarna som är med:

Samir och Viktor, Groupie, dokusåpakändisar goes mello, det känns ju så där… Vi saknar Sean Banan (och då har det gått långt!)… Ojojojojoj (del av texten…) Låter som en hittepålåt… Enligt dottern det fånigast hon sett, men vi gillad textraden han och hon och hen…

JTR. Building It Up, pojkband, de kommer att få röster bara därför. Lite pipiga röster, trist. Och samma tråkiga outfit som 98% av de manliga medverkande i år. Svarta byxor, svart öppen jacka/kavaj, sneakers och asymetriskt hängande tröja/skjorta. Trååååkigt tycker jag….Är det bara vi i soffan här hemma som tycker det låter som att JTR sjunger ”Start building it up – your penis…”?

Dina Nah. Make Me (La La La), rosa hår gillar jag i alla fall. Håller inte tonen så bra, tyvärr…Hmmm, den här låten hade varit bra mycket bättre UTAN sång!

Jon Henrik Fjällgren, Jag är fri, Manne Leam Frijje, samedräkt är HELT enligt klädkoden!Gillar änglakören, men förstår inte det dansande paret, showen hade blivit cleaner utan dem. Trollhassel och trummor funkar bra! Jag gillar det här (men ta bort dansen…) Via facebook fick jag sen mer info om Jon-Henriks scenshow: Dansen kallas ”sydisdans” och är vanlig på samedanserna. Kören föreställer inte änglar utan symboliserar kraften i fjällen och vidderna. Den samiska kulturen har inga änglar eller andra kristna inslag.

Jessica Andersson – Can’t Hurt Me Now, ballad, så trist. Men klänningen – to die for! Åhh, fläkten gjorde klänningen ännu bättre, hög ”vill ha” faktor!

Måns Zelmerlöw, Heroes, behöver väl inte kolla ens, vet ju att det här ska gå vidare. Fast det börjar extremkasst! Och vad har jag sagt om kläderna????? Skinnbyxor är OK, men hemmamyströjan? Nej, nej, nej! Älskar scenshowen med ljuseffekterna dock, och det blev bättre när han började sjunga istället för att deklamera a’la Ranelid…

Linus Svenning, Forever starts today, elden och trummorna gillar jag, men inte rösten, dottern gillar den! Jag tycker låten förtjänat en maffiga röst, Molly från förra veckan kunde ha sjungit den istället!

Isa, Don’t Stop, dottern gillar den, men jag är inte så förtjust… Jag tror det är tanten i mig som inte gillar att 16-åringar framställs så sexualiserat…

Magnus Carlsson, Möt mig i Gamla Stan, uptempo, det gillar jag, och discokänsla. Men det låter inte lika bra på svenska, gud sa inskränkt jag är…

Eric Saade – Sting, men äntligen en pojkbandmellolåt! Gillar dansarna och tempot, sen låter den som alla andra låtar i genren… Kul med vitt istället för svart, men varför inte lite roligare färger och glitter? Glitterregn är kul, men kan inte ersätta paljetter!

Mariette, Don’t stop believing, inget glitter… Spöken på scen???? Påminner om norska bidraget för två år sedan ”I feed you my love”. Det gillade jag och jag gillar det här med! Drama på hög nivå!

Hasse Andersson. Guld och gröna skogar, jag tar en liten paus tror jag. Tala om om det glittrade… Kom tillbaka och trodde ungarna bytt kanal. Det här måste ju vara Minnenas television och Nygammalt från 70-talet?

Mitt tips inför kvällen är att jag tror Måns tar hem det hela. Hans uppträdande är helt klart proffsigast och mest visuellt, hoppas han uppgraderat sin klädstil bara… Om jag själv fick välja representant till Eurovision så står det mellan Jon-Henrik och Mariette, så jag vill ha de tre i topp!

Att skicka Samir och Viktor skulle vara lite kul, men fasan är om Hasse skulle vinna…

IMGP3288

15 thoughts on “Inför mellofinalen!

  1. Samir och Viktor, Eric Saade och Linus Svenning = mina favoriter 🙂
    Elin sjunger Groupie felfritt 🙂

    Vinner Hasse, Mariette, Dina Nah eller JTR blir jag besviken å fundersam hur de där som röstar tänker… ifall de tänker 😉

  2. hahaha det där med att Dina inte håller tonerna men att hennes hår är snyggt, håller jag med dig om! Detsamma gällande det där med det dansande paret. Det skulle varit ett bättre nummer om de inte var med >.< Och nej, du är ingen tant. Jag är ung, 19 år och tycker att Isas framträdande var ytterst pinsamt, speciellt då hon extrem vickar med höfterna och man nästan tror att hon kommer gå av i två bitar. Nej, det var för sexualiserat för min del. En kvinnokropp kan vara vacker och fin utan att man sexualiserar det, dessutom känner jag inte att fokus ska ligga där utan på låten. Och till och med hennes låt var förfärlig. Den fastnar knappast – den var bara skrikig. :/

  3. Jag lyckades ju – och det var helt mitt eget fel – att missa hela finalen. Men så fort jag fick nätkontakt igen kunde jag konstatera att rätt låt vann 🙂

  4. Du lyckades mitt i prick över vem som vann.
    Själv så såg jag alla bidragen först igår kväll, men måste erkänna att jag inte vart så imponerad. Sjuåriga sonen ringde och röstade på Saade.

    Ha en fin söndag!

  5. Ja jag tyckte Måns var den som skulle vinna även om det var ett av dom bättre i år 🙂 sen får vi se ju hi hi kul att läsa ditt inlägg 🙂 kram ha en fin dag

    Evas blogg

  6. Ja det blev ju precis som du och de flesta andra trodde 🙂 Och Måns är nog den som har störst chans internationellt så det var nog bra.

Kommentera

