Bokrecension / Kaosutmaningen / Spänningsutmaning

Märkta för livet

Den här veckan har gått i vilans och feminismens tecken. Det ger mycket glädje att få förmånen att vara aktiv inom feminism, efter att i så många år frustrerat gått och väntat på en förändring. Samtidigt är jag långt ifrån frisk, mitt immunförsvar är icke-existerande, så mellan mina aktiviteter gäller det att vila så mycket som möjligt. 

Jag har i alla fall orkat läsa en bok, försenad kommer här recensionen på februari månads bok i spänningsutmaningen:

Märkta för livet av Emelie Schepp

Märkta för livet

Jag är väldigt tveksam i början av boken, stereotyperna haglar i personbeskrivningarna. Den manliga polisens fru inreder hemma och han ser ingen skillnad på före och efter hennes ansträngningar. Den kvinnliga polisen avskyr åklagaren eftersom åklagaren är överklass och polisen arbetarklass. Åklagaren är stram och kontrollerande.

Till det så är miljöbeskrivningarna onödigt detaljerade och ibland lite svåra att förstå. Vad är ”lågt hängande gardiner”? Initialt fastnar jag på ord och blir irriterad. ”Mannen kastade huvudet bakåt och gick sedan sakta fram emot flickan.” Hur gör en det? ”…från ena kortärmen…” En tröja kan vara kortärmad, men jag har aldrig hört någon prata om enstaka kortärmar… 

Det här är en debutbok, som jag förstår det, och det känns som att författaren tagit med sig en del från skrivarkurser, om att vara noga med miljöbeskrivningarna, men det blir helt enkelt för mycket av det. Jag läser några sidor åt gången och fastnar om och om igen. På den typ av beskrivningar som ni ser ovan och på kantiga personbeskrivningar som inte riktigt får något djup.

Men sen händer något. Jag inser att berättelsen är långt ifrån stereotypisk, att intrigen är trollbindande, och mot slutet måste jag sträckläsa boken för att få veta hur det slutar! Det är ett väldigt gott betyg att jag nu, efteråt, inte ens kan minnas om miljöbeskrivningarna och personporträtten blev bättre i andra halvan av boken. Jag minns bara att det var en ruskig och gripande berättelse och att jag definitivt vill läsa mer om åklagare Jana Berzeliuz.

Det enda jag verkligen hakade upp mig på, och det är förstås för att jag själv har kunskap i frågan, och det dessutom är lätt att kolla var det här:

”- Hon är femtioåtta år, ogift, två vuxna barn, sonen bor i Skövde och dottern i Stockholm, finns inte i brottsregistret, militär bakgrund, gjorde lumpen i Södertälje, läste Ola Söderström.
– Det är inte så vanligt, sa Mia Bolander.
– Nej, och det var förmodligen mer ovanligt för fyrtio år sedan, sa Henrik Levin.”

För det första så vet jag inte ens vilket förband som ska ha legat i Södertälje, kanske någon av er läsare kan tala om vad som låg där och vilket vapenslag? För det andra så ska den här boken utspelas 2012. Fyrtio år tidigare är alltså 1972. Jag skulle säga att en kvinna som gjorde militärtjänstgöring då är extremt ovanligt eftersom Försvaret inte öppnade för kvinnor förrän 1980, och då enbart flygvapnet, och nått sådant tror jag inte fanns i Södertälje…

Men i stort, med lite faktafel och lite barnsjukdomar, jag gillade det här!

Nästa bok jag ska läsa i spänningsutmaningen är De utstötta av Elly Griffiths. Den kommer jag att plöja, kul att träffa Ruth, Nelson och Cathbad igen!

Med den här boken prickar jag av en punkt på Kaosutmaningen oxå: 31. Läs en bok från ett för dig nytt förlag. När jag letar efter hennes bok på nätet ser jag att den är utgiven av kända bokförlag, men den utgåva jag har är utgiven av En & Ett AB. Kanske ett förlag hon startade själv? Någon som vet?

17 thoughts on “Märkta för livet

  1. Märkta för livet köpte jag på bokrea, ska läsa sen… måste bara försöka orka läsa de två, tre böcker jag nu påbörjat, avskyr nämligen att lämna olästa påbörjade böcker… de blir surdegar utan röd tråd.

  2. Synd at du er plaga med helsa.
    Du må ta det med ro og bygge deg opp gradvis.
    Å lese bøker kan vere ein helsebringande syssel.

    God betringsklem frå Anne-Mari

    • Ja, det var det enda jag hittade med, och det är fel tidsperiod. Jag tänker att det möjligtvis är någon av de hemliga förbanden, och de var definitivt inte öppna för kvinnor förrän möjligtvis efter att värnplikten las på is…

  3. Ja vila är ordet jag vill lära mig att göra att hålla mig stilla lite o vila benet allafall …skönt att du kan det Freja o kul med din läsning stor kram ps…mello i kväll kul sen att läsa ditt inlägg om det 😉

    Evas blogg

  4. ha, ha! ”Mannen kastade huvudet bakåt och gick sedan sakta fram emot flickan.” Ser framför mig en sån därn japansk skräckfilm där ”spökena” rör sig knepigt… 🙂 Men den tog sig mot slutet alltså? Har den på min tbr-lista. //Anna

  5. Faktafel i böcker kan vara utbildande (man känner sig tvungen att ta reda på hur det egentligen var). Nu har jag googlat en stund på kvinnlig militärtjänstgöring och har lärt mig en del nytt. Fast inte hittar jag någonstans att tjejer kunde göra lumpen på 70-talet, även om mitt onda bakhuvud (hjärnskakning) har för sig att det pågick vissa försök i den riktningen före 1980.

    • Jag gjorde själv lumpen i den andra kullen kvinnor inom armén, så jag är rätt säker på att inget var öppet före 1980…

  6. Faktafel i böcker kan jag känna sänker trovärdigheten. Om jag talar om mig själv så tappar man något enormt på det, lite som med en vuxen bok där det står ”dom” i. Men utifrån ditt inlägg så ser jag att det bara var ett fel du hittade, så det är ingen stor sak, men är det massa fel så känns det bara jobbigt att läsa 😮

    Verkar iaf vara en bra bok. Vill läsa men ändå inte. Det som får mig att tvivla är det du skriver i början om att den är seg, och jag har svårt med böcker som år sega i början. Har svårt att fortsätta då :/

  7. Ping: Mitt bokår 2015 | Freja funderar

Kommentera

