Barn / Bloggdala / Feminism / Katter / Litteraturnörderi

Vanliga människor glömmer och går vidare, en glad måndag

En dag för sent ska jag nu recensera boken i Bloggdala Bokcirkel! Jag hoppas att några av de andra kan tänka sig att träffa mig på torget, trots att jag inte kunde vara med vid träffen igår. Jag hoppas att jag är förlåten, jag har pratat feminism i två dagar, det kändes viktigare för mig, kanske även de andra kan hålla med mig…

Vanliga människor glömmer och går vidare av Anne Liljeroth

Vanliga människor glömmer och går vidareVi har tidigare läst den första boken i serien, ”Bara människor” och vi fick dessutom båda bökerna som recensionsexemplar, det känns lyxigt!

Jag var sisådär förtjust i den första boken, och det jag tyckte var bökigt då (till exempel att några delar hade en ”berättare” medan andra berättas av ett ”jag”) är fortfarande lika bökigt i den här boken. I den första tyckte jag att karaktärerna som presenterades var trovärdiga, även om de var ytliga. I den här boken tycker jag trovärdigheten faller en hel del, och ytligheten tar över. 

Efter att ha läst den första hade jag ett antal frågor som jag inte tyckte jag fått svar på eller greppat:

”Jag undrar vilka som står bakom det företag som dragit mest nytta av förskingringen och jag vill veta hur det gått med den person som blev så svårt misshandlad av de tre tonårskillarna att han nu ska sitta i rullstol. De här sakerna skrivs om på flera ställen i boken, utan att få någon fördjupning eller förklaring. Jag undrar dessutom vilken roll den trevliga klasskamraten spelar i historian. Den som huvudkaraktären träffar och även besöker, men som egentligen inte tillför den här berättelsen något.”

”Och kanske är det även därför jag inte får något grepp om huvudkaraktären”

”Jag förstår inte riktigt vad det är hon vill uppnå med flytten, den artikel hon skriver har hon lika gärna kunnat skriva utan att flytta. Jag förstår inte vad det är som gör att hon vill finnas så nära de som hon anser förstörde hennes ungdom. Är det hämnd? Förståelse? Terapi? Varför vill hon inte presentera sig, varför vill hon inte synas? Hur tänker hon att hon ska kunna lösa sitt jobb, varför talar hon inte om för sin chef var hon bor? Som skarp journalist, som rapporterat från krig, bör hon inte vara tuffare, tåligare och ha mer skinn på näsan? Varför framställer hon sig själv som en sån mes?”

Den andra boken gav mig inga svar alls på de här frågorna. Bankaffärerna dyker visserligen upp igen, men kopplas inte alls ihop med den information vi fick i den första boken, utan en helt ny variant byggs upp. Personen i rullstol nämns inte, och kompisen fortsätter vara en blek bifigur. Utöver det så förstår jag om möjligt huvudpersonen ännu mindre efter att ha läst den andra boken…

När jag tappar intresset för en boks handling, som jag gjorde här, så fastnar jag på andra saker i berättelsen.

Som stavfel, det stavas fälgar inte fäljar…

Eller att en person som skapat en rollfigur av sig själv, komplett ut i minsta detalj som en jetsettare ur överklass. En sån person faller inte i fällan att skrapa sin tallrik ren, det är inte rätt etikett…  

En journalist borde även veta att det heter hundutställningar, inte kennelutställningar (som kanske oxå finns, men de är i så fall betydligt mer ovanliga…).

Och det barn som konsumerar Karius och Baktus, boken eller filmen, och efteråt vill borsta tänderna är det något empatiskt fel på. Alla barn jag någonsin diskuterat det här med, mig själv inräknat, tycker så ofattbart synd om de söta trollen när de försvinner ut med vattnet och får rädda sig på en liten flotte, att vi ALDRIG mer vill borsta våra tänder…

Jag tycker dessutom det känns helt osannolikt att det i en stad i Sverige idag finns en privatägd bank som INTE hör till någon av storbankerna. Där får mina vänner i Bloggdala hjälpa mig med det, det kanske fortfarande finns i städer söderut?

Jag kan dock uppskatta att den första boken började med en detaljerad beskrivning av att huvudpersonen anlände till staden, och den här boken slutade med en detaljerad beskrivning av att huvudpersonen lämnade staden. Eller gör hon det?

Kolla vad de andra tyckte om boken: Asta, Ergo Sum, Cattis och Kattugglan!

Jag hinner med lite gladmåndag oxå, ska försöka återuppliva den vanan hos mig igen!

Det här är jag glad för:

– Världens finaste familj
– Världens goaste katter
– Feministisk vänskap
– Otroligt energigivande helg, helt i feminismens tecken!

Tacksamhet och glädje, kolla även hos Eva Trillian som har en liknande tradition!

 

18 thoughts on “Vanliga människor glömmer och går vidare, en glad måndag

  1. Efter ha läst vad Du tycker om boken/böckerna är det inget jag ens överväger att läsa, möjligtvis skulle jag kunna göra det bara för att se ifall allt är så märkligt som Du beskriver.

  2. *skrattar* Ja jösses du Freja! Jag reagerade PRECIS på de sakerna; ”fäljar”, ”kennelutställning”!! (fast jag tyckte allt att det var lite roligt att föreställa mig en stor utställning med olika kennlar utställda.. Olika hundrastgårdar med mera… *fniss*)

    Jag håller med dig om att alltför många av historierna, berättelserna, känns oavslutade och ibland helt irrelevanta – för det blir så tydligt då att man vill skriva fler böcker… Och så tas inte de lösa trådarna heller upp från föregående bok.. Känns så där..

    Hoppas du för övrigt har det bra Freja – önskar dig en massa lycka till!

    Kramar

  3. En bok som jag nu inte alls behöver läsa 🙂 Så bra – man kan ju inte läsa allt och det är skönt att slippa gå på missarna!
    Så trevligt att se din glad-måndag 🙂 Roligt att du ville länka!

    • Du är kanske ung… Vi som växte upp på 60- och 70-talet minns dem nog, och jag överförde dem till mina barn! Om två söta tandtroll som byggde fina hus i tänderna och som sen tandläkare och tandborste gjorde hemlösa… Stackarna…

  4. Ja, nu har det ju hunnit bli onsdag, men solen skiner och ska göra så några dagar nu, så här blir det glatt hela veckan ut. Hoppas det blir så för dig också!

  5. Haha, söta Freja du är för smart för att läsa böcker! ❤
    Det är så roligt att läsa dina recensioner! Hoppas att har lite mer kraft idag det är så kul att se att du har hittat din roll i Fi och trivs med att jobba med det lite då och då.
    Stor kram!

Kommentera

