Katter / Melodifestival

Rapport från Mello, deltävling 4, 2015!

Live från min facebook, fast i repris, I give you: Melodifestivalen 2015, deltävling 4!

Ska det föreställa kul att en grupp män lyfter upp en kvinna och hivar ut henne. Mer en bild av verkligheten tycker jag…

Rappen var väl inte den bästa och det är aaaaallllldelllllleeeeeeesss för långt!

Nuuuu köööör viiii!

Mitt tips är alltså; Måns och Caroline direkt vidare, JTR och antingen Midnight Boy eller Annika till andra chansen. Hasse Andersson och Dinah Nah kopplas bort redan i första röstningen…

Midnight Boy, Don’t say no, 80-talsnostalgi, syntpop… Låter som ett hopkok av gammla syntklassiker. Biter inte på mig, jag gillar 80-tals punk istället. Otäckt med de där skyltdockorna som andas… Nja, rästen håller väl inte riktigt, ingen kraft… Gulligt, och jag gillar outfitten!

Caroline Wennergren, Black Swan, älskade hennes låt förra gången hon var med, älskar hennes klänning den här gången. Mmmm det glittrar! Gillar låten och älskar hennes röst!

JTR. Building It Up, pojkband, de kommer att få röster bara därför. Lite pipiga röster, trist. Och samma tråkiga outfit som 98% av de manliga medverkande i år. Svarta byxor, svart öppen jacka/kavaj, sneakers och asymetriskt hängande tröja/skjorta. Trååååkigt tycker jag….

Hasse Andersson. Guld och gröna skogar, jag tar en liten paus tror jag. Tala om om det glittrade… Kom tillbaka och trodde ungarna bytt kanal. Det här måste ju vara Minnenas television och Nygammalt från 70-talet?

Dina Nah. Make Me (La La La), rosa hår gillar jag i alla fall. Håller inte tonen så bra, tyvärr…Hmmm, den här låten hade varit bra mycket bättre UTAN sång!

Annika Herlitz, Ett andetag, jag blir misstänksam när det är så viktigt att tala om att hon är Elsas röst i Frost, och att hon dessutom har en riktig prinsessklänning på sig. Låter som om hon kommer behöva de minsta mellotittarnas stödröster… Klänningen är lite för puttinuttig för mig, men fin färg och gnistrande! Lite förvirrande att hon klätt ut sig till Anna och inte Elsa… Men en powerballad på svenska med en röst som inte har tillräckligt tryck i sig, nej, det här tror jag inte på!!

Måns Zelmerlöw, Heroes, behöver väl inte kolla ens, vet ju att det här ska gå vidare. Fast det börjar extremkasst! Och vad har jag sagt om kläderna????? Skinnbyxor är OK, men hemmamyströjan? Nej, nej, nej! Älskar scenshowen med ljuseffekterna dock, och det blev bättre när han började sjunga istället för att deklamera a’la Ranelid…

Insåg att det tydligen är ute att ta sig själv i skrevet i år, det som var det allra vanligaste dansmovet bland de manliga artisterna i fjol!

För en gångs skull håller jag på mitt första tips även efter att ha lyssnat: Måns och Caroline direkt vidare, JTR och antingen Midnight Boy eller Annika till andra chansen. Hasse Andersson och Dinah Nah kopplas bort redan i första röstningen…

Filippa, Filippa, Filippa!

Första röstningen:
Dinah Nah, då föll mitt tips!
JTR, check
Caroline, jaaaaa
Måns, självklart
Hasse…. Neeeeeeeej! Jag gråter inombords…

OK, då säger jag som tidigare: Caroline och Måns direkt vidare, Dinah och JTR till andra chansen och Hasse får återvända till Kvinneböske…

Är det bara vi i soffan här hemma som tycker det låter som att JTR sjunger ”Start building it up – your penis…”?

Semleröv….

Haha, Filippa är det allra bästa i hela det här årets mello, hur kan folk vara så arga på henne? Awkward och hämmningslös på en och samma gång!

Direkt vidare: JTR… Underskatta aldrig kraften av ett pojkband…

Andra chansen:
Dinah Nah
Hasse!!!!! Vilken jävla skandal! Ingen som fattar hur fantastisk Caroline var?

Direkt vidare, Måns, skrivet innan programledarna ens sagt det.

Jaha, det var det! Nästa lördag håller jag mitt livs första Homeparty, i Norge, samtidigt som Andra Chansen är, så den kommer jag att missa, men det får det vara värt. Och appropå Filippa Bark så kan ni läsa den HÄR artikeln.

”Det finns en tragikomik, en svärta i Filippa. När jag skapade henne tänkte jag tillbaka på hur det var att vara tonåring, att det är viktigt med status. Hon är en person som är utanför, som är fel. Men i stället för att knäckas av det och försöka anpassa sig har hon bestämt sig för att gå sin egen väg och inte låta sig stoppas av att hon inte uppfyller idealen. ­Andra får anpassa sig. Och om ingen ger henne beröm gör hon det själv.”

”– Vissa gillar inte Filippa, fine. Andra älskar henne. Jag behöver inte ta det personligt. Men jag kan ändå känna… gud, vad folk har nära till hat? Åtta minuters medverkan i ett tv-program som kan väcka så starka känslor?”

Så här tycker jag: Du kan gilla eller ogilla karaktären Filippa Bark, men varför finner så många det nödvändigt att hata och att uttrycka sitt hat? Själv älskar jag henne, hon får mig att vara så lycklig över att jag inte är 14 längre, samtidigt som jag önskar att jag haft det driv och den självkänsla som hon har!

Så jag önskar att Sissela Benn/Filippa Bark kan borsta bort de hatiska kommentarerna och har tillgång till terapi lika bra som min:

IMGP4469rev

13 thoughts on “Rapport från Mello, deltävling 4, 2015!

  1. Har inte sett en minut av eländet, men har förstått av media att diskussionerna går heta kring karaktären Filippa Bark. Kanske får kolla nästa vecka just för att få se henne.

  2. Filippa e skön tycker jag, mello har jag inte sett eller hört ngt av, men inget jag saknar.
    Sv: Palmsirap e ju ett väldigt bra namn.
    ha de Fia

  3. Caroline och Midnight Boy var väl de som jag tyckte var bäst. För mig är det fullständigt obegripligt att Hasse gick vidare.

    Jag gillar inte Filippa Bark, men när hon är med i programmet så lämnar jag rummet och gör något annat. Förstår inte varför en ska slösa bort så mycket energi på att hata och förstår inte varför folk har så nära till hat nuförtiden.

  4. Mys katterna ja jag såg även Samir gjorde den gesten massor av ggr att ta sig i skrevet ha ha Måns var bra 🙂 kramen

    Evas blogg

  5. Måns var helt klart bäst – hoppas han vinner hela alltet 🙂 Jag tyckte också att Caroline skulle följa med Måns direkt till finalen. Hasse???????????

  6. Gillar att läsa det du skriver och nu har jag ju en anledning till att inte behöva titta på programmet, allt sammanfattas ju så bra här!
    Ha en fortsatt bra vecka 🙂

Kommentera

