Melodifestival

Mello, delfinal 3!

Mitt olyssnade tips innan det startade var att Jon-Henrik och Kristin går direkt vidare och att Ellen Benediktson och Andreas Johnson går till andra chansen.

Jag är faktiskt rätt trött på de här revynumren de kör… Hade hellre sett ett tävlingsbidrag till varje delfinal… Snällt att de presenterar all sin personal, men rätt ointressant…

Ellen Benediktson, Insomnia, cool dominatrixdräkt, en sån vill jag ha! Inget glitter men snygg show, gilla!

Kalle Johansson, För din skull, det hörs att han kommer från en P4 tävling, låter som Svensktoppen på 90-talet, lite absurt när han är så ung! Gillar inte den tredeladebilden, förstärker Svensktopps/90-tals känslan ännu mer, den kanske ska vara retro… Får vara glad för att han åtminstone har en röd tröja till den svarta jeansutstyrseln. VAD HAR JAG SAGT OM KLÄDKODEN PÅ MELLO?

Andreas Weise, Bring Out the Fire, you gonna look dumdumdum… Har svårt för konceptet en man (pojke) och sex kvinnliga dansare/körsångare… Sorry, jag väntar fortfarande på den där elden som ska tas fram. Känns som om det bara är en enda slinga som upprepas om och om igen, låten känns ganska dumdumdum…

Andreas Johnson, Living To Die, kritstrecksrandigt är snäppet bättre än svart, men fortfarande inte helt mellovärdigt… Lite tung, mörk och depp, vet inte om den får vara kvar som favorit. Han sjunger bra, men låten lyfter liksom inte…

Isa, Don’t Stop, dottern gillar den, men jag är inte så förtjust… Jag tror det är tanten i mig som inte gillar att 16-åringar framställs så sexualiserat…

Kristin Amparo, I See You, lite guld på axlarna i alla fall. Inte så pampig röst som jag hade trott, och lite för mycker dramadiva för att jag egentligen ska gilla det…

Jon Henrik Fjällgren, Jag är fri, Manne Leam Frijje, samedräkt är HELT enligt klädkoden!Gillar änglakören, men förstår inte det dansande paret, showen hade blivit cleaner utan dem. Trollhassel och trummot funkar bra! Jag gillar det här (men ta bort dansen…)

Vilka fem går vidare? Jon- Henrik, Kristin, Isa, Ellen och någon av Andreasarna…

Artisterna har äntligen börjat greppa Filippas intervjuteknik…

Vidare till andra röstningen
Kristin, check
Isa, check
Ellen, check
Jon-Henrik, check
Andreas W, check, fast fel Andreas enligt mig…

Då vill jag att Kristin och Jon-Henrik går direkt vidare och Ellen och Isa till andra chansen!

By the way, numret med Moreus måste vara det sämsta ever i mellos historia, så trååååkigt! Somnade nog en stund där…

Direkt vidare:

Jon-Henrik! Check och JAAAAAA!

Till andra chansen:
Andreas, näääää
Kristin Amparo, nääää
Ville Andreas skulle åka ut och Kristin direkt vidare!

Direkt vidare:
Isa, OK, men det är lite för sexistiskt för att jag ska gilla det, och jag gillade Ellen mycket mycket mer!

Sämre resultat den här gången. Ett rätt, två halvrätt, de gick vidare men till ”fel” final…

Puh, det är jobbigt att vara på mello… Nu när jag landat irriterar jag mig på att det alltid är så viktigt att betona att Jon-Henrik är adopterad och var Kristin Amparo kommer ifrån. För etnicitet är tydligen aldrig oviktigt i Sverige!

Och så här i efterhand har jag fått mer information om Jon-Henriks nummer: Dansen kallas ”sydisdans” och är vanlig på samedanserna. Kören föreställer inte änglar utan symboliserar kraften i fjällen och vidderna. Den samiska kulturen har inga änglar eller andra kristna inslag.

16 thoughts on “Mello, delfinal 3!

  1. Jaahapp Du ser jag gissade rätt 🙂 är jag bäst eller 😉 Förstod inte varför det togs upp att Kristin Amparo å Jon Henrik är adopterade, från Colombia å samma barnhem… är det därför de kan sjunga kanske 😉 Dåligt med glitter å glamor, lite bling bling

  2. En till som tycker som jag om Isa! Jag skrev det på facebook och OJ vad de inte gillade att jag tyckte så men jag tycker det är så sorgligt med en tjej som är söt och som har talang som måste spela på sex så till den milda grad…dessutom är hon bara 16 år och det gör det hela sjukare!
    Jag håller också med dig om Krisins röst. Inte alls så pampig som jag hade trott men det var helt okej!
    Jag gillade Andreas Weise bara för att det var han och så tyckte jag nog att den låten var mest schlager. Synd att det gick så illa för Andreas J…att komma helt sist var det nog ingen som räknade med!
    Däremot är jag helt oenig med dig om JojkJon. Jag bryr mig inte skvatt om han är adopterad eller var han kommer i från men det är så långt i från schlager man kan komma och det numret blir mera som en av alla låtar från andra länder som vi parodierar och tycker är löjliga. Det är vad de andra länderna skulle tycka om oss om vi skickade Jon. Och dessutom, när han får frågan om han helst vill vara med sina renar eller stå på scenen och han säger renarna, då undrar jag vad han gör där överhuvudtaget!!

    Har hört rykten om att nästa vecka går Måns vidare och sedan är det helt oklart! VI får se….lovar att återkomma och läsa dina kommentarer! TYcker det är roligt! 🙂

  3. Jag var på plats I Östersund, och det är magiskt att vara där live!!! Blev jätteglad att Jon-Henrik gick vidare, men lite förvånade över Isa, men numret var proffsigt gjort. Glad att Weise gick vidare, han var min favvo denna gång. Nja, Kristin föll mej inte riktigt i smaken, kanske får lyssna fler gånger på den. Det var en svårtippad och bra deltävling!
    Ser fram emot att se Måns nummer denna vecka!

  4. *ler* Mello ja… Tittade inte riktig under kvällen för vi låg alla sjuka… Men gillade inte Isa. Tyvärr.. Gillade inte heller Weise. Jösses vad tråkig!! För övrigt… Mnnnjjäääaaaanä. Men Mello är Mello – även om man inte tycker om kan man tycka! 🙂

    Kram

Kommentera

