Frejigt / Litteraturnörderi / Trädgård / Utmaning

Vårlängtan?

Jag blev taggad av C.R.M. Nilsson i en vårenkät och efter att ha varit ute i det alldeles för tidiga vårvädret i dag tyckte jag det var dags att besvara den!

1. Vilket vårtecken längtar du mest efter?

Helst inget, det är alldeles förtidigt. Jag vill ha vårvinter i stället, med minst meterdjup snö, minus 5-10 grader så jag kan sitta på vår altantrappa i dunjackan med en kopp te och bara njuta av det vackra! I stället är marken redan bar, utom för några luriga isfläckar här och där…

2. Ett annat säkert vårtecken är när bokrean startar i slutet av februari. Har du någon särskild bok som du hoppas ska finnas till fyndpris på årets rea?

Nej, jag ligger lågt med att handla böcker just nu, försöker få ner det berg av olästa böcker som redan finns här hemma! 

3. Våren bjuder också på många nya böcker. Är det någon/några som du längtar extra mycket efter?

Nix, försöker låta bli att kolla vad som är på gång så jag istället kan fokusera på att läsa det jag redan har hemma.

4. Finns det någon författare du önskar (men inte vet om det är aktuellt) ska komma med en ny bok/ uppföljare i vår eller senare under året?

Jag skulle önska att det kom något nytt av Ed McBain, men eftersom han (Evan Hunter) dog 2005 så finns det nog inga gömda manuskript som väntar på att publiceras…

5. Många tycker det är roligt att uppdatera garderoben när våren kommer med t ex en ny jacka eller nya skor. Är du på jakt efter något särskilt vårplagg?

Absolut inte, jag tycker det är urtråkigt att shoppa kläder. Roligare att sy dem själv, men även om jag behöver ny jacka kommer jag nog inte att ge mig på att sy någon…

6. Finns det någon särskild debutant du ser fram extra mycket emot att läsa i vår, eller alternativt någon författare som för första gången översatts till svenska?

Jag har dålig koll på vilka som är debutanter eller för första gången översatta till svenska, men jag är med i boktolvan och i den högen med böcker finns många författare som är okända för mig och som jag ser fram emot att läsa!

7. Det kommer också många nya pocketböcker i vår. Är det några särskilda titlar du har väntat på ska komma i pocket?

Det är det säkert, men mitt minne är dåligt. När jag väl handlar böcker brukar jag först kolla av vad som kommit ut som pocket och handla på mig det jag vet att jag gillar. 

8. Sist men inte minst, det är ju inte vår än och även vintern har ju sina positiva sidor. Berätta vad du tycker är bäst med vintern!

För mig är vintern mycket vackrare än alla andra årstider. Jag gillar höstens färger, men de bleknar jämfört med den mer glamoröst glittrande vintern! Men då ska det vara fluffig snö, kyla och rimfrostklädda träd! Att kunna sitta inne i soffan under en filt, med te och bok, och emellanåt lyfta blicken och se hur världen är mjukt inbäddad, det är något av det allra bästa jag vet!

IMGP9603 IMG_4986IMGP9816

21 thoughts on “Vårlängtan?

  1. Nog vill vi ha lite mer vinter innan våren slår till. Kallt, snö och sol – den vackraste kombinationen 🙂
    Sv: anar att man bara måste sätt sig och jobba med det (vilket det nu är) och låta kreativiteten bli väckt 😉 ska satts på det på hemmaplan i morgon förmiddag!

  2. Vi har fortfarande mycket snö, jag är så glad över vårt blidväder med blåst som tar hårt på snön, just nu är allt en enda stor isgata där kära maken kört snöslungan, vägen till jobbet är slingrig då bilarna ”spårar” i all is på¨vår sedvanligt dåligt plogade väg =(
    Jag som brukar älska vinter är i år dödligt trött på den, kan inte förklara varför.
    Just nu pluggar jag allt om bokstavsdiagnoser m.m, så det är den litteratur jag kommer att läsa i vår =) Jättefina bilder =)

  3. Fina bilder! Men jag längtar till våren..snödroppar har synts här i 08 området! Bor du i Östersund? Då antar jag att du har en biljett till arenan på lördag!?

  4. Kul att du ville göra den 🙂 Jag önskar att vi skulle ha fått en riktig vinter, men just nu är jag så trött på detta on-off väder med minusgrader och snö ena dagen och tio plusgrader och strålande sol dagen därpå att jag nog välkomnar våren.

  5. Jag har svårt att förstå att man kan vilja fördröja vintern. Ju fortare den försvinner desto bättre. Visst kan den vara vacker och så men den är bäst när den är över. Tyvärr har vintern aldrig varit min melodi. Fastmark under fötterna är bäst, tycker jag. Dvs bar mark. Inte snötäckt. Tyvärr bor jag dock i fel ände av landet så det är kanske bäst att försöka gilla den åtminstone.

Kommentera

