Feminism / Melodifestival / Musik

Mello, delfinal 2 och lite FI-kongress!

Hej, hallå, jag är utslagen efter att ha kongressat i tre dagar och rest i två dagar. Det är omständligt att resa från Norrland… Men självklart måste ni få ta del av mina intryck av mellofinalen del 2, så här kommer mina kommentarer från fejjan! (Det som står inom parentes är mina förklarande kommentarer)

Kvällens tips. Svårast tror jag det blir för Emelie och Neverstore, även om jag ar nyfiken på de senare som tydligen spelar poppunkrock, en paradox i mina öron… Jag tror att det kommer att gå bra for Linus och for Samir/Viktor, fast det inte är nått jag vill…. Jag tror att Magnus Carlsson och Linus går direkt vidare, att Samir/Viktor och Mariette går till andra chansen och att Marie/Sanne inte går vidare.

Om JAG bestämde skulle Magnus C och Marie/Sanne gå direkt vidare och Mariette och Neverstore gå till andra chansen!

Nu kör vi!

Har tröttnat på intronummret nu! (Som ett gammaldags filmmusikalnummer där Robin och Sanna sjöng om att inget skulle gå fel och så gick förstås en massa saker fel. Kul idé men alldeles för långt och förutsägbart)

Linus Svenning, Forever starts today, elden och trummorna gillar jag, men inte rösten, dottern gillar den! Jag tycker låten förtjänat en maffiga röst, Molly från förra veckan kunde ha sjungit den istället!

Emelie Irewald, Där och då med dig, vi är skeptiska mot svenska låtar… Och den skeptismen håller i sig…. Boooooring!

Samir och Viktor, Groupie, dokusåpakändisar goes mello, det känns ju så där… Vi saknar Sean Banan (och då har det gått långt!)… Ojojojojoj (del av texten…) Låter som en hittepålåt… Enligt dottern det fånigast hon sett, men vi gillad textraden han och hon och hen…

Neverstore, If I was God for on day, poppunkrock…. Bäst hittills i kväll, fast det säger inte sa mycket… Tilltalar mig, och dotter godkänner den med. Vi kan båda tänka oss att lyssna på den…

Marie Bergman och Sanne Salomonsen, Nevertheless, härliga röster tillsammans, gillar den trots det långsamma tempot.

Magnus Carlsson, Möt mig i Gamla Stan, uptempo, det gillar jag, och discokänsla. Men det låter inte lika bra på svenska, gud sa inskränkt jag är… Och by the way, var är glittret i kväll? Glittrade så mycket bättre förra veckan!

Jag har höga förväntningar på den sista låten! Den måste både vara en bra låt OCH glittra!

Filippa är ända bäst! (Den här gången var publiken med mer på noterna, och även artisterna!)

Mariette, Don’t stop believing, inget glitter… Spöken på scen???? Påminner om norska bidraget för två år sedan ”I feed you my love”. Det gillade jag och jag gillar det här med! Drama på hög nivå!

Mitt tips efter lyssning: Magnus och Mariette direkt vidare, Linus och Samir&Viktor till andra chansen, även om jag gärna sett att Neverstore och Marie&Sanne tagit andra chansen istället!

(Resultat första röstningen)

Mariette, check
Samir&Viktor, check
Magnus C, check
Neverstore, jaaaa
Linus, check

Nu hoppas jag att Neverstore kan slå ut helst Samir&Viktor, om det inte går sa hoppas jag de slår ut Linus!

(Resultat efter andra röstningen)

Först vidare är min favvo! Mariette, you go girl!
Andra chansen: Linus
Andra chansen: Samir& Viktor

Nu håller jag ända på Magnus….

Magnus C! Mitt tips blev 4 av 4, det har nog aldrig hänt förr…

I övrigt var helgen spännande, intressant, omvälvande och gör att jag kommer att intensifiera mitt engagemang i Feministiskt Initiativ rejält. Närmast på planerna ligger en studiecirkel jag ska hålla i och därefter ska jag hålla ett homeparty OCH vara huvudtalare på en demonstration den 8 mars. Håll tummarna för mig!

blom 2

17 thoughts on “Mello, delfinal 2 och lite FI-kongress!

  1. Förstår att du varit upptagen 🙂
    Sv: Inte för att skrämmas – men SÅ svårt är det inte att lista ut vilka vi alla är. Anonymitet är relativt 🙂 och om man berättar om sin blogg i ”verkliga livet” … så är det snart ingen anonymitet kvar 😉
    *tummenuppar* You GO, girl!”

  2. tyckte det var rätt bra låter denna omgång i min stad 🙂 gillade också raden som du nämnde Samir o Viktor 🙂 Magnus gick direkt vilket jag hoppades men blev väldigt glad av groupie 🙂 ha det toppen och kul med din resa ang FI kram

    Evas blogg

  3. Mellosnacket är för mej rena grekiskan, så det ansnittet hoppade jag över. Däremot blev jag glad av att läsa ditt sista stycke….så härligt med sån inspiration!
    Och det är klart jag håller tummarna!! 🙂

  4. Jag hade tre av fyra och kände mig stolt över det. Tråkig omgång, utom programledarparet – Åkarp-låten var HELT klart bäst! 🙂

    Filippa Bark… Hon är bara skämskuddepinsam… Där tycker vi inte alls lika, alltså 🙂

  5. Oj så rätt du tippade!!!! Mariettes låt var ju fantastisk…kan vinna hela klabbet!!! Å jag är också svag för magnus låt 🙂 Så kul att de båda vann!!!
    Och jag älskade också Norges ”I feed you my love”- den var sååå himla bra!!!!

Kommentera

