Feminism / Politik

Sex och samlevnad!

När jag nu skriver på två olika bloggar tänker jag återanvända en del av mitt brinnande engagemang och dela några inlägg även här, ni kommer inte ifrån min politiska sida!

På relativt kort tid har det skrivits i tidningar om olika brister i sex och samlevnadsundervisningen på olika skolor i landet. På en skola var ordförståelse en del i utbildningen där eleverna fick lära sig vad en tjej som ”ligger runt” kallas – svaret var ”madrass”. Läs artikeln HÄR! I dagarna kom det oxå en artikel som handlade om en skola där lärarna på ett normativt sätt klumpat ihop begrepp som inte ingår i heteronormen för att eleverna skulle förklara vad de stod för. Frågan ställs som ”Det vanligaste förhållandet, man+kvinna, kallas heterosexuellt. Det förekommer även variationer för sexuell tillfredsställelse”. Därefter hamnar ord som homosexuell i samma sammanhang som till exempel pedofili. Läs mer HÄR!

Förklaringarna från skolorna är i det första fallet att eleverna behöver lära sig vad orden de hör i sin vardag står för, och rektor litar på att lärarna kan hantera det på ett bra sätt. I det andra fallet svarar skolan att det handlar om ett färdigt material som läraren kopierat för en form av ordförståelse.

Oavsett hur skolorna förklarar sig är det här olyckligt. Att lärare och skola ser det som ett faktum, och inget att ifrågasätta, att flickor som ”ligger runt” kallas madrass förstärker synen på att flickor/kvinnor inte ska visa sexuell lust, absolut inte i samma utsträckning som pojkar/män, och absolut inte agera för att tillfredsställa sin lust. För mig är det raka motsatsen till vad skolan borde lära eleverna, det förstärker både normen att mannen är subjekt och kvinnan objekt och den våldtäktskultur som är ett problem i vårt samhälle.

Att skolan, i sex och samlevnadsundervisningen, överhuvudtaget talar om vad som är ”vanligast” och därefter klumpar ihop homosexualitet med pedofili, gör det svårt för elever att vara öppna med sin sexuella läggning. De som inte känner sig hemma i det, som av lärare utpekats som ”det vanliga”, får en ännu svårare situation efter sex och samlevnadsundervisningen än innan, när skolans uppgift vore att skapa det motsatta.

Jag har talat med mina barn om deras upplevelse av skolans sex och samlevnads undervisning. Enligt dem var det mesta fokuset på preventivmedel och sexuellt överförbara sjukdomar, i övrigt var det ostrukturerat, ofta med diskussionsgrupper med enbart elever, som själva sökte information inom sitt diskussionsämne, utan att lärare satt med och modererade diskussionen. 

Sex och samlevnadsundervisningen har bara tagits upp vid ett fåtal tillfällen och lärarna har verkat obekväma i situationen. Beroende på lärarens pedagogiska förmåga har dock några gjort enstaka bra övningar, men det verkar helt klart höra till undantagen. Framförallt verkar det inte alls handlat om samlevnad och relationer, eller olika sexuella läggningar, så HBTQ har knappt funnits med.

Dessutom har det hänt, när barnen skulle fylla i enkäter som handlade om hur de trivdes i skolan och hur arbetsmiljön var, att de tvingats välja vilket kön de tillhör. Alltså, den första frågan, i det anonyma testet var ”Man, Kvinna”. En av hennes kompisar, som inte vill köna sig, utelämnade svaret, vilket fick läraren att söka upp henne, med den ”anonyma” enkäten och krävde att hen skulle kryssa ”Kvinna”. Min dotter ser sig som queer, och har en kompis som dessutom är i konflikt med sina föräldrar eftersom han valt att vara pojke, så hon såg det här som problematiskt, vad ska en svara om en inte ser sig som varken man eller kvinna? Hon frågade sin lärare som kategoriskt svarade att det bara fanns två alternativ, och den som har livmoder är kvinna.

Dottern funderade på att skriva in i enkäten att enkäten i sig ledde till trakasserier, för det läraren sa är gravt transfobiskt, men hon valde att inte ta strid i det här läget. Men de här två lärarnas agerande visar att det finns ett stort behov av att förändra skolans arbete med sex och samlevnad även här där vi bor!

Sex och samlevnad är i mina ögon ett av de viktigaste ämnena för att skolan ska kunna nå upp till flera av målen i läroplanen. Jag skuldbelägger inga lärare. Dagens lärare har ett pressat schema, med många administrativa arbetsuppgifter, och inte alltid vare sig ork eller tid att hinna planera lektioner som engagerar eleverna och leder till att läroplanens mål uppnås. De lärare jag träffar vill väldigt mycket, men utrymmet finns inte. Skolans arbetsmiljö är tuff för både lärare och elever.

I Feministiskt Initiativs politiska program står bland annat det här att läsa:

”I dagens förskola och skola behandlas barn och ungdomar i många sammanhang utifrån stereotypa föreställningar om kvinnlighet respektive manlighet. Tjejer förväntas vara tysta men duktiga medan killar får vara stökiga och ta större plats. Att bryta mot dessa normer eller vägra inordna sig i kategorierna ”kille” eller ”tjej” leder ofta till kränkningar från såväl andra barn som från vuxen personal.”

”Normkritik handlar om att, istället för att prata om ”tolerans” gentemot utsatta grupper, förstå varför människor diskrimineras och få verktyg att bryta de strukturer som skapar maktobalans i samhället. Genom att se mekanismerna bakom diskriminering kan vi även se hur olika maktstrukturer samverkar och förstärker varandra. Genom att veta varför diskriminering sker istället för att bara konstatera den, har normkritisk pedagogik förutsättningar att hjälpa oss att förändra samhället i grunden.”

”Fi ska verka för att utbildningen i förskolan och fritidshemmen får ett obligatoriskt könsmakts-, funktionalitets-, hbtq- och antirasistiskt perspektiv, samt genomsyras av normkritisk pedagogik. Förskola och fritidshem ska erbjuda ska erbjuda litteratur som följer läroplanens riktlinjer för jämlikhet.”

”Fi ska verka för att utbildningen i grundskola och gymnasium får ett obligatoriskt könsmakts-, funktionalitets-, hbtq-, antirasistiskt perspektiv.”

”Fi ska verka för att sex- och samlevnadsundervisningen är obligatorisk för alla elever.”

”Fi ska verka för att lärarutbildningen och rektorsutbildningen får ett obligatoriskt könsmakts-, funktionalitets-, hbtq-, antirasistiskt-, genus- och klassperspektiv. Fi ska även verka för att utexaminerade lärare får kontinuerlig vidareutbildning kring dessa områden.”

”Fi ska verka för att sex- och samlevnadsundervisning, normkritisk pedagogik samt klimatkunskap förs in i examensmålen för lärarprogrammen.”

”Fi ska verka för att lärarexamen inbegriper dokumenterade kunskaper om alla diskrimineringsgrunder.”

Allt det här skulle göra lärarna mycket bättre rustade både att genomföra utbildningen inom sex och samlevnad och att hantera kränkningar, diskriminering och trakasserier som kan uppstå både under lektionstid och på annan tid i skolan. Jag tror att det som behövs är dels lärare som med utbildning i grunden kan känna sig trygga i att diskutera de här frågorna med ungdomar, dels behöver lärarnas arbetsmiljö förändras så de har utrymme att vidareutbilda sig, skapa lektioner inom ämnet som lockar eleverna och fånga upp de här frågorna vid andra tillfällen än under bara den avdelade lektionstiden.

För att få till det här behöver samhället omprioritera resurser. Ett av våra viktigaste områden är just skolor, och skolorna behöver tillhandahålla en fungerande arbetsmiljö för både elever och lärare!

blom 1

Annonser

14 thoughts on “Sex och samlevnad!

  1. Ja… vad ska man säga? Man tycker att mycket är självklart och tar för givet att undervisningen är öppen och icke-diskriminerande. Att alla varianter på människor och läggningar tas upp på ett naturligt sätt utan att särbehandla. Men jag antar att det inte är så. Vilket är mycket illa! Och som alltid avspeglas de sedan i hur våra barn behandlar varandra och hur de pratar med varandra.

  2. Det är ju så att vi alla ska vara normala å alla ska vi bete oss på samma vis, tycka lika å inte ha nån annan åsikt. Galet. Att börja en enkät med att kryssa kön känns gammalt, förlegat, vart tog hen vägen? Nu är jag personligen mot ordet hen men det finns å då borde ju skolan respektera detta.

  3. Kanske är det dags att införa ett nytt ämne i våra skolor där etik och moral kan diskuteras. Ingen i min familj är kristen, men min döttrar valde ändå att konfirmera sej. Min ena dotters grupp leddes av en präst som vågade ta upp ämnen som ingen annan vågat vidröra. På ett helt fantastiskt sätt ledde han diskussioner med ungdomarna i många av skolan tabubelagda ämnen.

  4. Fan, trodde faktiskt vi kommit längre. Här snackar vi om att lärarna skall vara behöriga, men det du beskriver låter ju som det saknas sunt bondförnuft. Tror tyvärr inte det hjälper att utbilda bort fördomar i det här fallet. Alla är nog inte lämpliga att lära ut dom här sakerna.

  5. Ett viktigt inlägg och tyvärr förekommer det så otroligt fula ord i skolan i dag trist men sant ….vet inte varför det skall behöva vara så 😦 stor kram

    Evas blogg

  6. Viktiga saker du tar upp tycker jag, Dax att skriva om läroböcker o utbilda lärarna så att dom inträder i 2015.
    Minns när min son gick i skolan o min mor var HIV / Aidsinformatör, pojken visste mer än lärarna.
    ha de Fia

  7. Bra inlägg! Väldigt viktigt och kan bara hålla med. Diskuterar detta lite då och då och alla jag diskuterar med håller med – sexualkunskapen är under all kritik och oftast i princip obefintlig. Prata om att använda kondom och vilka sjukdomar som finns är det som överhuvudtaget tas upp på tapeten på ett vettigt sätt – men det är ju en så liten del av sexualundervisningen. Och läraren som din dotter hade verkar tyvärr ganska trångsynt – om de som utbildar om sex och samlevnad själva hade varit utbildade hade vi förhoppningsvis sluppit många av dessa trångsynta personerna.

    Kramar

  8. Håller med tidigare skribenter, ett bra och viktigt inlägg. Känns som att vi borde ha kommit längre än så, det är ju faktiskt 2015. Lät ju nästintill värre nu än när jag själv gick grundskolan…

  9. Jätteviktigt inlägg Freja! Jag upplever att jag som är språklärare oftare tar dessa diskussioner för att andra lärare undviker det. Eller så hör jag att eleverna fått någon konstig ”information” med jämna mellanrum – något som de tagit som sanning. Då bryter jag helt undervisningen och så sätter vi oss ner och diskuterar och jag hjälper dem att reda i begreppen. Jag blir så innerligt förbannad på folk som inte kan visa tolerans och som inte har förstått HBTQ-begreppet, som inte har insett det här med att könstillhörigheten inte alltid är så förbannat självklart… Arrrrggghhhhh!!

    Nåväl. 🙂 Tack för ett bra inlägg.

    Kram

  10. Man tror ju knappt det är sant att en lärare kan göra som hon/han gjorde när hen sökte upp eleven och tvingade henne att kryssa i. Själva undervisningen har nog väldigt mycket att förbättra och mycket beror nog på att det fortfarande än idag är lite pinsamt och skämmigt att prata om sex. Det borde finnas bra undervisning på nätet som de kan se och sen sitta och diskutera efteråt, med lärare såklart!

  11. Ping: Årskrönika 2015 | Freja funderar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s