Fotoutmaning / Melodifestival / Musik / Pyssel

Mello 2015 delfinal 1, helg och sypepp!

Trots min trötthet måste ni ju få ta del av mina kloka ord om första mellodelfinalen i år! Direkt från mitt facebookflöde!

Dags för Melodifestival, ni vet vad det betyder!

För nytillkomna följare: Mello är mitt OS, Hockey och fotbolls VM på en och samma gång. Här tar jag igen alla de evinnerliga sportstatusar jag ser hos andra under hela året. Här frossar jag i kitch, glitter och glamour. Så, om du inte är intresserad kanske du ska avfölja eller dölja mina kommentarer de närmsta lördagskvällarna.

För er andra, här kommer mitt olyssnade tips:
Jessica Andersson och Erik Saade går direkt vidare, Behrang Miri/Victor Crone och Elize Ryd/Rickard Söderberg till andra chansen. Molly som bubblare…

Egentligen skulle jag velat att det såg ut tvärtom, de som jag tippar till andra chansen vill jag ha vidare, och jag är nyfiken på Daniel Gildenlöw, jag gillade Pain of Salvation när de var med i mello… Men titeln Pappa låter inte så mycket hårdrock…

Snart så! De påstår sig ha rensat bort det plumpa från manuset i år, men å andra sidan säger Sanna och Robin att de ska ”driva med sig själva” så sexismen känns inte bortrensad… Vi får se hur arg jag blir i år… Ostrkrokarna står redo, nuuuu köööör viiii!

Men bra, de börjar med att visa brösttafsarklippet från i fjol, så mycket för att ”ha rensat bort det plumpa”…

IMGP0660

Jag vill oxå ha glitterpompoms! (Publiken hade silvriga pompoms som de viftade med!)

Molly Pettersson Hammar – I’ll Be Fine

Häftigt piano i början, och läcker röst! Bättre i det mörka än i det ljusa. Klänningen är äkta ”vill ha” kvalitet på! Vi har planer på att sy nästan den klänningen till dottern, ska bara inhandla tyget som blir ”släp”, känns bra! OK Molly, vi gillar dig!

Daniel Gildenlöw – Pappa

Hmm, inte så mycket hårdrock inte. Besviken… Hjärteknipande tema, trubadurstuk, nix inte mello för mig. Är han barfota oxå? (ja, det var han…) Jag har svårt för ”låtar med viktigt tema” i mello, det känns som helt fel forum!

Elize Ryd & Rickard Söderberg – One By One

Börjar skakigt. Gillar glittret i klänningen och operaröst är alltid härligt i mello. Den klänningen kan jag oxå ta, klädmässigt har det börjat bra i år! Svårt att få nån känsla för låten, väldigt marscherande…Nja, trodde nog den skulle vara mäktigare, är lite besviken… Inser nu att det som känns bekant är de två senaste årens rumänska bidrag i ESC och jag har gillat båda dem…

Dolly Style – Hello Hi

Ännu en låt med budskap, ”titta upp från mobilen och heja”. Känns mer mellovänlig! Låter som ett barnprogram! De har en döskalle på scen, woohoo! Känns som Bucks Fizz! Gillar deras sockervaddskänsla!

Behrang Miri feat. Victor Crone – Det rår vi inte för

Dotter gillar inte rappen i början, jag ÄLSKAR orkestern, särskilt basisten! Men varför klär sig alla män så trist? Helt OK, men inte i topp för oss!

Jessica Andersson – Can’t Hurt Me Now

Ballad, så trist. Men klänningen – to die for! Åhh, fläkten gjorde klänningen ännu bättre, hög ”vill ha” faktor!

Eric Saade – Sting

Men äntligen en pojkbandmellolåt! Gillar dansarna och tempot, sen låter den som alla andra låtar i genren… Kul med vitt istället för svart, men varför inte lite roligare färger och glitter? Glitterregn är kul, men kan inte ersätta paljetter!

Dags för röstningen…

Jag gillar Molly och Dolly, men tror att Eric Saade går vidare för alla tonårsröster och Jessica för att hon är etablerad.

Hittills är jag nöjd med nivån på programledarnas skämt, hoppas det håller i sig!

OK, vilka fem går vidare? Jessica, Eric, Molly, Dolly och ???? Jag vet inte om jag ska tro på barfotasång (samma genre som Linus i fjol och han gick långt), opera (funkade bra med Malena) eller rap (har nog aldrig funkat…)

Vilken tråkig publik! Filippa Bark är ju fantastiskt rolig i all sin pinsamhet!

Vilka går vidare till nästa omröstning?

Dolly!!!!!! Jaaaaa!
Behrang och Viktor, helt OK
Rickard och Elize, då håller inte mitt tips
Saade, det mest väntade
Jessica, oxå väntad. Klänningen och fläkten, klänningen och fläkten. Underskatta aldrig en rejäl guldpaljettblåsa…
Men Molly, var är Molly?

Älskar intervjutekniken Filippa har, det gäller att TA PLATS! Jag tror Filippa är en acquired taste… Helt galet bra, jag skrattade så tårarna rann. Awkward tonåring som skiter i att hon är helt fel utan tar plats ändå, älskar det!

Sting direkt vidare, någon som är fövånad? Inte av musikaliteten utan av genre och artist…

Alla i familjen tappade intresset när inte Molly gick vidare…

Andra chansen: Dolly, jaaaaa!, Behrang och Viktor, helt OK!

Guldpaljetter eller opera, jag kan inte välja! (det står mellan Jessica Andersson och Elize Ryd/Rickard Söderberg)

Jessica direkt vidare, mitt grundtips för de som skulle gå vidare höll alltså. Ja, då får jag sukta lite mer efter klänningen, jag gillar den även med ”liksvepning” (en vän påstod att Jessica snott Perellis glitterblåsa, färgat om den i guld, och förlängt den med en kjol av liksvepning…) men så är jag lite morbid oxå…

Varför nöja sig med en glittrig kväll när vi kan få sex stycken! Härligt att veta att det här bara var den första i raden!

Min sammanfattande bedömning av mello: jag tyckte det var mycket lyckat! Många olika genrer, dramatiska scenframträdanden med rök, glitterregn, eldbomber och flygande plattformar och minst tre klänningar att avguda. Bra nivå på programledarna, fantastiska Filippa Bark och silverpompoms i publiken. Tror jag sällan varit så nöjd efter första omgången!

Dagen i dag har jag tillbringat i pysselrummet och fixat till några av mina plagg så de fungerar bättre, det får bli mitt bidrag till kommande sypepp hos Fredrika och mitt bidrag till Marit, som vill veta hur min helg varit.

Först, en ullswagger som jag sydde för över 20 år sedan. Jag gillar den, men den är så opraktisk. Mycket vidd och bara en knapp fram, så fort jag ska lyfta en väska eller nått så blir det massor med tyg i svängning och kall luft kommer in i halsen. Inte så bra när en bor i Norrland… Så, jag ville underlätta för att ha skärp på den, för att hålla tyget på plats. Jag fick slakta en Barbiekappa (som jag oxå gjort av tyget) för att kunna göra en hälla vid varje sidsöm, nu blir det så här:

IMGP4341rev…men en hel del av swaget försvinner från swaggern när bältet sätts på…IMGP4347revFör att få behålla swag men ändå hålla fast swaggern fram så gjorde jag även en öppning i varje sidosöm där skärpet kan gå in och sitta runt midjan på insidan av kappan. Fortfarande hålls fronten på plats, men det blir massor av mer swag bak! IMGP4356revJag är nöjd! Nu ska jag lämna in den på kemtvätt för att få den bra pressad, sen har kjag en snygg vinterkappa – igen!

När jag ändå var i gång tog jag itu med ännu en gammal älskad kappa. Det här är en gammal militärrock som jag haft i precis 30 år nu, och den är fortfarande lika snygg (enligt mig). Den har jag använt flitigt i perioder, men sen har jag tappat något och den har fått vila några år.

Som när jag tappade en av knapparna… Inte det lättaste att hitta den här typen av knappar, men efter några år lyckades jag få tag i en annan uppsättning knappar. I en annan metall, men med rätt form och motiv, så jag bytte helt enkelt ur alla knappar i den.

Tyvärr försvann en av axelklaffarna några år senare, så den har fått vila ett tag igen. Men idag tog jag äntligen itu med den och sydde två helt nya axelklaffar i röd sammet som jag hade över från en långklänning jag en gång sydde. Jag gillar kontrasterna! Önskar jag hade två leninmärken att sätta på istället för militära gradbeteckningar bara, det skulle reta så många i min omgivning!

IMGP4390rev IMGP4395revMitt sista projekt för dagen gällde ett av mina nyaste tillskott i garderoben, kjolen jag hittepåsydde i höstas. Min medelålders tantmidja är inte så mycket midja längre, och det var svårt att få linningen att sitta bra. Så jag sydde dit hällor för ett skärp, nu funkar kjolen mycket bättre, jag är nöjd!IMGP4397revAndras helgbilder kan du se HÄR!

23 thoughts on “Mello 2015 delfinal 1, helg och sypepp!

  1. Tycker kappan är jättefin men förstår om den är opraktisk, dotter och hennes kompis följde mello igår så jag fick rapport om resultatet =)

  2. Jodå, här bombades facebook också med mellon, inte från min sida dock……..är ingen mellofantast så jag läste istället!
    Vad kul att du fått kjolen som du vill ha den! 🙂

  3. Väldigt snygg kappa som du fixat till, perfekt om den blir mer praktisk, då borde den komma till användning. Tyvärr följer jag varken sport eller mello, har inte tålamod till det.

  4. Orkade inte med någon Mello, hade just kommit hem efter en mer än 30 timmar lång flygresa! Men nu har du hjälpt mig att bli uppdaterad. Fina sömnadsprojekt, gillar tanken på att fixa till gamla favoriter så att de känns bra att använda igen!
    Ha det bra!

  5. Dina inlägg om mello är för härliga du är duktig du, men va skoj att ni skall ha så mkt med just fi lycka till med det 🙂 berätta hur det går 🙂 ha en fin måndag kram

    Evas blogg

  6. Vad pysslig och effektiv du har varit! Visst är det en skön känsla efteråt när man äntligen har tagit tag i såna där saker man tänkt göra länge 🙂

  7. Jag såg mellon, men jag hörde inte mycket av den, hade svårt att engagera mig. Tror det blir att lyssna med ett halv öra i år.

    Kanonsnygga jackor, swaggern är ju urtjusig!

  8. Javisst var det en bra start på Mellon i år! Robin och Sanna var så bra!!! Tyvärr hörde jag inte Filippa Bark så mycket..det var mycket prat hemma hos vännerna soom vi var hos. galet att Molly inte gick vidare. Men är glad att Jessica knep en finalplats, trots att låten inte var kanon. Eric Saade given att gå vidare…
    Snart dags för Malmö!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  9. Men här fick jag verkligen veta vad som hände under lördagen, TV:n stod på men jag glömmer bort att både lyssna och se. Däremot så brukar jag kolla vilka som ska delta och finns någon jag gillar med så håller jag på den artisten oavsett låt. =) I år vad det Richard Söderberg som fick mitt hoppas.

    Jag avundas verklgien alla som har talangen att sy, sticka och allt annat som har med både slöjd och hantverka att göra. Läcker kappa.

    Kul att läsa att du bott så högt uppe, läser att dufortfarande bor i Norrland men det kan ju lika gärna vara Gävle. Ha en fortsatt fin vecka.

  10. Älskar din genomgång av Mellon!! Och jag tyckte också mycket om Filippa Bark – jädrar om fler tonåringar var som hon, underbart!! Molly hade en grymt snygg klänning, men jag tyckte absolut inte om låten, jag hade hellre sett Elize och Richard gå vidare..

    Hoppas du har haft en bra vecka!! Otroligt flitig du varit i pysselrummet i alla fall!

    Kramar

  11. Ping: Årskrönika 2015 | Freja funderar

Kommentera

