Bloggdala / Bokrecension / Boktolva / Kaosutmaningen

Låt vargarna komma

Dags att träffas i Bloggdala igen. Det känns som att komma hem varje gång. Jag gillar min virtuella stuga och trädgård i Bloggdala och jag gillar att träffa de andra på torget. Jag tar med mig min bok, en extra sjal över axlarna och går till torget för att höra vad de andra tyckte om boken och även få berätta mina egna tankar!

Låt vargarna komma av Carola Rifka Brunt

låt vargarna kommaDen här boken hade jag redan liggande hemma, jag köpte den efter att ha läst mycket gott om den på flera olika bokbloggar. Så, jag såg frem emot att äntligen läsa dem. Nu läste jag ut den för några veckor sedan men har inte kommit mig för att skriva recensionen tidigare. Det ger en dimension till recensionen, nu får vi se vad som fastnat i mitt minne och vad som försvunnit…

Jag tycker om att läsa något som utspelar sig under en tid när jag var ung. Hänvisningar till musik, filmer och annat gör mig nostalgisk. Jag minns oxå hur HIV och Aids sågs som pesten, och hur galet människor kunde bete sig runt de som bar smittan. På så sätt har jag lätt att ta till mig tidsandan, det var lätt att hitta rätt sinnesstämning i läsandet.

Jag är oxå så pass gammal att jag varit med om att homosexuella släktingar och bekanta inte sagys ha en partner utan en ”vän”, så även den delen kändes bekant, om än så otroligt sorgligt. Boken tilltalar mig, jag tycker om flytet i den, jag tycker om hur relationer mellan huvudkaraktären och hennes morbror och därefter morbroderns vän beskrivs.

Jag gillar även hur tavlan på de två systrarna, huvudkaraktären och hennes storasyster, används genom hela boken. Hur det är den som ger dem tid med morbrodern när han målar, hur den sen används som en sorts av tyst kommunikation mellan karaktärerna i boken och hur den slutligen behåller några av sina tillskott och hemligheter även efter restaureringen.

Det jag har svårare för är hur relationen mellan systrarna beskrivs och utvecklas. Det känns kantigt och överdramatiskt, inte äkta, vilket är synd i en bok som annars är rätt bra på relationsbeskrivningar.

Den var lättläst, tänkvärd och lämnade en bra känsla efter sig, vad kan jag mer begära av en bok!

Tyvärr känner jag mig trött i dag, så mer blir det inte i min recension, synd, för den här boken hade förtjänat en bättre recension! Jag hoppas att de andra, Asta, Ergo Sum, Cattis, Kattugglan och Sammelsurium, har haft mer ork att skriva, så nu lutar jag mig tillbaka och bara lyssnar!

Den här boken innebär att jag har läst en av författarna på min boktolva och att jag kan stryka punkt 14 i kaosutmaningen: Läs en bok där nycklar spelar en stor roll. Här är det både nycklar till ett bankfack och till ett källarförråd som är viktiga!

6 thoughts on “Låt vargarna komma

  1. Jag tycker det var en fin recension och hade på känn att du skulle tycka om den.
    Vad det gäller dina prioriteringar så ska du så klart göra det du mår bäst av själv. Det som ger dej kraft och energi. Jag hejar på dej.
    Kram

  2. Se där Freja – vi tyckte lika där! För jag tyckte om boken och även om det fanns delar i den som liksom inte flöt lika bra som de andra, var helheten mycket tilltalande. Jag tyckte också mycket om symboliken med tavlan och kom att tänka på ”Dorian Greys porträtt” – visst är det en lockande metafor att använda sig av?

    Hoppas du får en fin vecka! Kramar

  3. jag inser att jag nog glömt en del om den här boken, trots att det är en favorit.
    En sak jag reflekterat över när jag sett omslagen på böckerna ni har är att jag inte gillar nya omslaget. Jag har det som X publishing gjorde (Turkost med träd i form av en varg) och det är ju så otroligt vackert. En reflektion out of the blue.

    annars gillade jag verkligen det där med tavlan som knutpunkt och att alla bidrog med att förändra den lite. fin metafor tycker jag!

  4. Ping: Mitt bokår 2015 | Freja funderar

Kommentera

