Fotoutmaning / Katter / Litteraturnörderi

B som i…upprepningar?

Fototriss har den här veckan temat, som ger mig chans att upprepa mig, men med dagsfärska bilder, ”B som i…”:

IMGP4285rev

…bengalkatt…IMGP4322rev…burmakatt…

IMGP4311rev..och buskatt!

Andras trissar på B kan du se HÄR!

Annikas bokbloggsjerka handlar oxå om upprepningar den här gången:

”Vad tycker du, fungerar upprepningar eller ser du helst att de lyser med sin frånvaro?”

Det beror lite på… Dels syftet med upprepningen och dels hur den behandlas. Om det är en upprepning för att författaren misstror mig som läsare och till varje pris vill att jag ska uppfatta något visst i en bok, då blir jag ofta väldigt irriterad. Men om författaren gör upprepningen på ett bra sätt så att jag snabbt ska sättas in i ett sammanhang, något som är vanligt i böcker i en serie, så tar jag tacksamt emot det. Jag läser många böcker och många serier, och då det kan ta nått år mellan varje ny bok i serier så behöver jag få lite upprepning från tidigare böcker, där jag påminns om vad just den här karaktären har för bakgrund.

Och i min absoluta favoritserie, Ed McBains serie om 87:de polisdistriktet i den fiktiva staden Isola, fanns i varje bok en upprepning som på sitt sätt band ihop alla böckerna. I varje bok fanns det minnst ett stycke som var en kärleksförklaring till staden, där staden oftast liknades vid en kvinna… Patriarkat och normativt, men ändå varmt och med hög igenkänningsfaktor!

Andras tankar om upprepningar kan du se HÄR!

24 thoughts on “B som i…upprepningar?

  1. Vet Du att Ed McBains serie om 87:de polisdistriktet har jag aldrig läst, vet inte om jag läst nån bok av McBain, trots jag nu alltid läst mycket 🙂

    Jag gillar Din tolkning av B bilder 🙂

  2. Tycker också att det kan vara bra med upprepningar ibland, beror väldigt mycket på själva boken. Och i serier kan det vara välbehövligt med en liten upprepning, särskilt som det ibland går lite tid mellan det att jag läser böcker.
    Fina bilder på söta katter! 😉

  3. Språkpolisen i mig harklar sig ibland inför upprepningar. Som när Kurt Wallander står inför en mordplats och får en känsla att något inte stämmer men kan inte komma på vad det är. Problemet är att det drabbar honom vid varje mordplats i samtliga romaner. Någon jädra gång kunde han ju få ropa bingo.

  4. Upprepningar när de används på bra sätt, som så du nämner är bra. Det kan också vara ett bra retoriskt grepp att använda i framförallt argumenterande tal eller texter.

    Katterna är lika fina som vanligt :)!

    Kram

  5. Jag gillar upprepningar om de är medvetna och avsedda, som hos Vibeke Olsson och John Boyne. Oavsedda upprepningar som beror på dålig författare alternativt dålig korrektur kan jag bli galen på.

  6. Härliga bilder på dina vackra katter ♥ håller med dig vad det gäller upprepningar i böcker, i vissa fall är de bra om man påminns om händelser i tidigare böcker och förstår sambandet om det var länge sedan man läste boken =)

  7. Helt riktigt skillnad på vad man tycker om upprepningar i böcker (eller från bok till bok i serie). Ibland bra ibland dåligt, som så mycket annat. Underbara katter – gillar buskattens uttryck! 🙂

Kommentera

