Fotoutmaning / Katter / Litteraturnörderi

Helg och baksidor

Marit vill att jag visar min helg. den har inte varit så spännande men rätt gosig…

20150124 burmaJag har myst med min gosekatt, burman, eftersom en infektion tagit över min kropp…

Andras helg kan du se HÄR!

Annikas bokbloggsjerka ställer frågan:

”Johanna på Bokhora ställde tidigare i veckan en fråga om baksidestexter, och eftersom jag personligen alltid läser den blev jag nyfiken på hur du tycker att den ska vara för att fånga ditt intresse (alternativt vad den absolut inte får innehålla för att undvika att du ska rata en bok för gott).”

Det självklara svaret är förstås att den ska vara relevant för boken, locka till läsning men absolut inte avslöja något spm förstör överraskningseffekten i boken. Jag gissar att så ser mallen ut på förlagen, så det kommer nog inte som någon överraskning. Men ibland undrar jag hur de som skapar baksidestexten tänker. Ibland är det som att de beskriver en helt annan bok, ibland avslöjar de alldeles för mycket och allt för ofta fyller de baksidan och förstör även framsidan med lösryckta citat från recensioner. Alla de här tre sakerna kan göra mig rejält irriterad.

Förr gick jag nästan enbart på baksidestexten. Jag har inga vänner IRL som läser särskilt mycket så jag fick gå på min egen känsla när jag valde böcker, och då blir baksidestext ett viktigt urval, tillsammans med det jag känner till om författaren och eventuella tidigare böcker. Men nu, som bokbloggare, så händer det att jag både köper och läser böcker utan att ens titta på baksidan utifrån det jag läser hos andra bokbloggar. I bland läser jag dock texten, inte som ett urvalsverktyg, utan för att sätta mig i rätt stämning inför läsandet. Då är det viktigt att baksidan är tydlig med vad det är för bok!

Vad andra tycker kan du läsa HÄR!

27 thoughts on “Helg och baksidor

  1. Den sämsta baksidetexten var en där de avslöjade något som inte ens skedde i själva handlingen utan i epilogen. Inte för att det gjorde jättemycket, det var en ganska dålig bok, men jag minns den just på grund av det misstaget. Försöker att inte läsa baksidestexten, men brukar ofta falla för att göra det halvvägs genom boken och någon enstaka gång nämner de då något som ännu inte hänt, det är lite enerverande. Haha.
    Hoppas att infektionen inte tar för mycket kraft och att du kryar på dig snabbt 🙂
    Kram

  2. Mys är alltid bra 🙂 Infektioner inte lika så 😦 Krya på dig!
    Baksidestexter var viktigare förr – nu väljer jag inte böcker i affären längre utan har en rekommendation från någon … eller är ute efter en klassiker som man redan vet en del om! Nu retar det mig mer om det inte står något om bokens innehåll på en nätbokhandel – vad ska man med bara blurbar till där?

  3. inte roligt med infektioner men mysigt att gosa med den vackra katten.
    Baksidestexten betyder mycket, åtminstone om jag ska prova någon författare som jag inte läst något av tidigare.

  4. Baksidestexterna är bra att kolla på om man inte känner till något om boken sedan innan och då är det ju viktigt att man får veta något väsentligt om den, som genre i alla fall 🙂

  5. Krya på dig! Så skönt att ha en mysig kisse att gosa med 🙂

    Om baksidan bara består av citat från recensioner eller en biografi över författaren blir jag mäkta irriterad. En måste ju få en översikt om vad boken handlar om! Annars är det ju ganska meningslöst att ha en baksida.

  6. Jag håller med dej, en bok måste ju locka till läsning utan att avslöja för mycket. Skriver du någonting själv eller har du skrivit? Det skulle vara spännande att läsa i så fall. Jag har alltid skrivit. Dagböcker, dikter, små noveller. Men nu blir det bara att jag skriver i bloggen lite då och då. För att liksom ha koll på mej själv.
    Kram!

    • Jag skrev en del i sena tonåren och i 20-årsåldern, men när jag insåg att jag själv aldrig skulle velat läsa det jag skrev så la jag ner det 😉

  7. Inte så pjåkigt att få gosa med den kissen, tråkigt att åka på något ytterligare skit, som om man inte har tillräckligt ibland… Du får krya på dig!

  8. Din kisse ser verkligen gosig ut! 🙂 Och om jag ska tycka om baksidestexter så är det ofta dem som lockar mej att läsa en bok när jag botaniserar bland pocketböckerna på loppisarna i stan.
    Ha det gott!

  9. Som böcker marknadsförs idag (nu menar jag det som är mainstream) vet man i regel mer om boken innan man har den i sin hand än vad baksidestexten avslöjar. Hoppas din infektion är snabbt övergående!

  10. Åneeeeej, jag som precis skrev att jag hoppades att du hade en bra vecka!! Så skriver du att du fått en infektion… Prutt… Hoppas i så fall att den inte var långvarig.

    Baksidetexter? Det jag tycker är otroligt fånigt är att ta med klipp från recensioner. De ger mig INGENTING!!

    Kram

Kommentera

