Fotoutmaning / Katter / Litteraturnörderi

Nå upp till arbete…

Rubriken känns nästan symbolisk, jag önskar att min energi ska nå upp till arbete… Det går små myrsteg framåt, vi får se vad som händer när jag ska börja arbetsträna igen, och om pappa ändå förstår att han inte kan ha mig som springflicka när han nu på eget bevåg beslöt att flytta hem igen…

Men nu handlar inte rubriken om mig utan om två utmaningar!

Onsdagstema har rubriken ”Nå upp”

IMGP9859rev

Jag är så tacksam över att jag fått behålla min fina burmahane så länge, och hoppas nu han ska få nå upp till 19 års ålder i sommar.

Tänk om även de här två kunde nå upp till hans ålder, vilken lycka!

IMGP9837rev

Aby, fyller i dagarna 10 år.IMGP9894revBengal, fyller i dagarna 7 år.

Andras bilder på temat kan du se HÄR!

Lyrans tematrio vill den här veckan att jag ska:

”Berätta om tre böcker som innehåller skildringar av huvudpersonernas yrken, arbetsplatser, villkor o s v.”

Jag fick fundera en stund på den här. Jag läser mest deckare, så det arbete som oftast skildras i de böcker jag läser är polisyrket. Kändes trist att presentera tre böcker om bara ett yrke, så jag har rotat runt i mina bokhyllor för att hitta även andra arbeten…

Här kommer mina tre (eller snarare 61) förslag på böcker om arbeten…

1. Polishataren av Ed McBain. Den första boken i en serie på 59 om 87:de polisdistriktet i fiktiva staden Isola. En ny form av deckare, som fokuserade på polisarbetets alla delar på ett nytt sätt. Det påstår att TV-serien Hill street Blues till del baserades på böckerna, utan att Ed McBain (eller Evan Hunter som är hans riktiga namn) blivit tillfrågad, vilket sen skrevs in som en komisk bihistoria i några av böckerna…

2. Yarden av Kristian Lundberg. En fantastisk bok om hur arbetsmarknaden kan se ut i dag. För de timanställda, som får finna sig i att nästan vara livegna, komma när de blir inringda, bara lyda, inte kunna kräva något, inte ens en lägsta nivå på arbetsmiljön. En viktig bok, en riktig ögonöppnare.

2. Dilberts guide till arbetsglädje av Scott Adams. Egentligen skulle alla seriestrippar Scott Adams ritat kunnat tas med, men nu väljer jag en bok som är mer text än strippar och som satiriskt beskriver livet i ett kontorslandskap. Jag känner igen mig i så mycket mer än jag vill…

Andras böcker om jobb kan du läsa om HÄR!

32 thoughts on “Nå upp till arbete…

  1. Det er å håpe at du ”når opp” til egnet energinivå. Og at din far ikke bruker deg om ærendspike.
    Klem 🙂

  2. 19 år är inte illa och han ser ju frisk ut! Min första katt blev 20 och jag hoppas såklart att min nuvarande också blir det. Oooh, det var ett tag sen jag läste McBains böcker, de var ju så bra!

  3. Din burma är fin, men bengal är ju finast 🙂
    Din pappa får väl förstå på den svåra vägen att han borde bott kvar på ”hemmet”.
    Ska Du arbetsträna på Ditt eget jobb eller någon annanstans?

  4. Du når säkert ditt mål när tiden (och du) är mogen för det. Men hur gamla kan katter bli? 19 år låter mycket. Dina katter är jättefina, välskötta och lever nog länge!

  5. Ja du, våra djur blir ju familjemedlemmar dom med.
    SV: bra ide med att skicka på posten men får se hur jag gör,
    ha de Fia

  6. Åh sötnosar vi kollade katt o det är ju så att det finns en katt ras som är lite bättre just om du är allergisk 🙂 maken är lite sugen ändå hi hi ha det gott kram

    Evas blogg

  7. Underbara bilder på katterna. Jag har en 18-åring, om han får leva fyller han 19 i maj. Men han har dåliga njurar. Jag är glad för varje jag får med honom.

    Ed McBain slukade jag i tonåren, han och Agatha Christie var de första deckarförfattare jag läste. Har länge tänkt läsa om men det har aldrig blivit av.

  8. Vilka fina bilder, i vanlig ordning, på bengalhanen.
    Ja huvudsaken är att man tar myrsteg när man klättrar uppåt, kliver på för snabbt kan man ramla ner igen.

  9. Upp till kamp! Säger jag då! Nej det är verkligen jobbigt att vara utbränd. Det skulle vara bra om alla kunde få prova det i en vecka. Inte kul att bara gå hemma 😦

    Apro på sorg som jag skrev om tidigare så har jag hittat Svenska Sorg Institutet där jag och min pojkvän ska gå. Han har ju mått jättedåligt när hans bästa vän, hans kusin plötsligt dog för nån månad sedan. Vi har haft det rejält kämpigt. Men jag har förtröstan. Jag ger inte upp.
    Kram!

  10. Ett steg i taget och fånga balansen innan nästa steg tas. Så lätt att tro sig kunna kliva med stora steg – men då blir ju fallet mycket värre också.

    Håller tummarna för både katter och dig – fast på olika sätt 😉

  11. ”Yarden” har jag läst. Fanns likheter där med ett av mina första jobb. Det som är skrämmande är att den här anställningsformen/anställningsotryggheten blir allt vanligare i vårt land.

  12. Ja du, Freja – *ursäkta franskan* men SKIT i hur han uppfattar saker och ting. (Jag vet. Att just det är jättesvårt. Men vill peppa dig!) Om inte annat så för att dina fina barn behöver dig ”hel” istället. DÅ får faktiskt din pappa gå undan.

    Kram på dig!

Kommentera

