Frejigt / Litteraturnörderi

Mål och önskningar för 2015, och lite TV-serier…

Dags att sätta mina mål för 2015!

  • Min rehabilitering är min viktigaste målsättning. Att arbeta med den på rätt sätt, att lyssna på läkare och terapeut, att acceptera bakslag (som det att min pappa nu själv valt att lämna äldreboendet och flytta hem, vilket återigen ökar min börda), och att glädjas åt de små framstegen. Jag ska fortsätta ta det lugnt och göra det som ger energi (som att läsa, skriva, fota, sy, pyssla och feminista), inte det som tar energi. Låta kroppen och knoppen helas långsamt!

  • Vad gäller huset så vill jag få upp de sista hyllorna i bibliografen och pysselrum, och sy och hänga upp draperierna. Annars är målet mest att faktiskt utnyttja och njuta av just de två rummen!

  • Entrén ska stenläggas och huset målas klart. Om det blir målat under våren/försommaren så ska även balkongen bli uterum för katterna,

  • Klara av de läsutmaningar jag föresatt mig, för att på så sätt vidga mitt läsande. Jag är med i Bloggdalas bokcirkel, samt Spänningsutmaningen, Boktolvan och Kaosutmaningen, och kommer att presentera dem i kommande inlägg.

Önskningar:

  • Att vår gamla katt fortfarande får må bra och ha sin hälsa kvar. För varje år blir den här önskningen mer och mer otrolig, han fyller 19 i sommar. OM han dör så hoppas jag det blir smärtfritt för honom, min finaste gokatt!

IMGP3488rev

  • Att vi alla i familjen (katterna inkluderas) får hålla oss friska och må bra!

  • Att sonen fortsätter ha det bra i sin skola och med sina vänner och att dottern får det bättre på sin.

  • Att mitt arbete inom Feministiskt Initiativ ska ge mig bättre möjligheter att aktivt kunna göra vår värld vackrare!

  • Och, självklart, att vi vinner massor av miljoner på Lotto och kan leva det drömliv vi vill ha! Vårt lyxiga konferenscenter där vi dels ska ta emot företag som betalar bra för upplevelserna vi kan erbjuda, dels ha plats för långtidssjuka och andra som behöver ett avbrott i vardagen men inte själva har råd. Jag skulle nog själv behöva bo där ett tag just nu…

Annikas bokbloggsjerka ställer den här helgen frågan:

”Finns det någon tv-serie (eller hur många som helst) som du såg 2014 (eller åtminstone påbörjade förra året) som du skulle kunna tipsa om?”

Jag ÄLSKAR TV och TV-serier, men väljer vilka jag ser. Jag zappar aldrig utan bestämmer i förväg vad jag ska se, och slår av TVn mellan programmen. Samtidigt som jag tittar gör jag ofta något annat. Som lägger patiens, stickar, löser Sudoku, läser bloggar. Det har inte riktigt funkat det här året, min utmattningsdepression gör att jag inte riktigt orkar med att ta in TV-priogram, som ger ett överflöd av ljud- och ljusimpulser. Så, i år har jag kollat mycket mindre på TV än jag brukar, och inte heller börjat se så många nya serier. Jag försöker följa de jag följt länge, som CSI, Big Bang Theory, Rizzoli and Isles, The mentalist, Person of Interest, Modern Family, Bones, Hart of Dixie, Gray’s anatomy och ett antal flera, och inte börja på så många nya. Men jag såg ändå How to get away with murder, och gillade.

Mina tips:

Den serie jag påbörjade under 2014, och gärna skulle se mer, men inte kommit igång med att göra än är Orange is the new black. Jag har sett första avsnittet och gillade det, men har ändå inte sett flera.

Både brittiska Sherlock och amerikanska Elementary tycker jag om, även om Sherlock är en klass för sig, mer filmkvalitet.

Full Patte på SVT flow tycker jag ALLA ska se, jag älskade den serien och hoppas det kommer en uppföljare snart.

Alla programmen i serierna Hela Sverige/England/USA bakar och Hela Sverige/England syr är ren terapi att titta på. Dels för att det är härligt att se all kreativitet i de programmen och att det nästan alltid inte blir konkurrensen som är i fokus, utan de hjälper och stöttar varandra istället, det tycker jag är sympatiskt att se.

Det jag skrattar allra mest åt är inte någon humorserie, utan ”faktaprogrammet” Top Gear. Jag kollar repriser på eftermiddagarna och skrattar så tårarna rinner, det är bra för min kropp och själ!

Andras tips kan du se HÄR!

24 thoughts on “Mål och önskningar för 2015, och lite TV-serier…

  1. Jag väljer oxå att bara se de tv program jag vill se, jag/vi har Boxer å jag kan spela in två program samtidigt som jag ser på ett inspelat – om jag vill,
    Jag ser mest amerikanska tv serier.

  2. Önskar att allt du önskar av det nya året slår in! TV är inte min grej. Jag kollar nyheter och en och annan film. Följer faktiskt serien ”Blå ögon” just nu. Ingen regel utan undantag.

  3. Det var inga dåliga målsättningar du har! Hoppas att du kommer i mål på de flesta. Några brukar man ju missa tyvärr! Ett stort lycka till!

  4. Tack för så många bra serietips. Hade det inte varit för streamad tv hade jag nog inte sett på serier – så är det när man inte jobbar ”stadiga”tider 🙂
    Bra mål för 2015. Inspirerande!
    SV: I det här fallet gällde det irl – och kommentaren gällde inte mig, men jag hörde den och kommenterade. Jag tyckte nog att jag sa ifrån på ett bra sätt – men personen gick i försvar … nåväl, jag kommer att göra om det. Känner mig mer och mer som ”arga tanten”. Får nog öva framför spegeln så jag inte framstår som arg 😉

  5. Jag hoppas att din rehabilitering går mot rätt håll nu.
    Precis som du kände igen flera serier på min sida känner jag igen flera som jag inte skrev om på din sida :-). Jag har också tittat på Hela Sverige bakar och vi var faktiskt vid Taxinge slott när de spelade in den senaste säsongen. Min sambo kollar på Top Gear och jag sitter gärna med och kollar då (och skrattar).

  6. CSI tappade jag intresset lite för när Grissom försvann, men jag höll ut ända tills Ted Danson började där. Har så svårt att se honom som något annat än ganska korkad bartender 🙂

  7. Härligt att läsa dina mål för detta året och så klart hoppas jag på punkt ett …att du skall bli frisk o få tillbaka orken att få hålla sig frisk tror jag nog vi alla vill vara 🙂 kul med huset o målning men det får vi väl hänge med o se sen 🙂 ha en super skön dag kram

    Evas blogg

  8. Imponerande ålder på katten! Jag trodde inte ens att de kunde bli så gamla.
    Jexempel på tv-serier som jag tittar på är Sherlock,Vera,Shetland. Just nu är det dvd med alla Montalbano som gäller.

  9. Ja man får vara rädd om sig och även kissarna. Men att ha din pappa hemma låter jobbigt. Tv-serier är inte min favorit men tittar på Once upon a time och har även börjar titta på Grimm

  10. Jag är av uppfattningen att det alltid är bra att ha mål! Oavsett storlek så gör de nytta. Vi håller på med renovering och har lejt folk. Att ta det beslutet var det bästa jag kunde göra. Så jäkla skönt att få undan all skit

  11. Ah, bra serietips!! Är av någon anledning orolig för att sätta några mål alls 2015. Måste reda ut varför… kanske ska ha som mål att bli ”hooked” på någon ny serie 🙂

  12. Orange is the new black har jag sett alla avsnitt av hittills och när du orkar så tycker jag verkligen du skall fortsätta på den serien. Full patte har jag dock inte sett, skall nog kolla in den!

    Kramar

  13. Jag hoppas att alla dina önskningar slår in och du lyckas med dina mål 🙂

    Sherlock är verkligen en förstklassig serie. Orange Is the New Black har jag ännu inte sett, men jag skulle vilja se.

Kommentera

