Bokrecension / Frejigt / hyllvärmare / Kaosutmaning 2014 / Spänningsutmaning

Mord under julgranen!

I dag blir det en recension, den sista för året i Spänningsutmaningen inne hos Mia!

Mord under Julgranen, novellsamling

Mord under julgranen

Det här är ett jultidningsinköp, som sedan blivit liggande, noveller är inte riktigt min grej. Det kräver verkligen sin författare att få en novell att innehålla tillräckligt mycket för att bli spännande utan att den känns för kompakt att läsa. Den här tänkte jag ändå skulle funka, då det är deckare, och många kända författare.

Men, nej, den tilltalade mig inte. Den gick lätt och snabbt att läsa, det är väl det positiva jag kan säga om den… Det var dessutom så att de flesta novellerna redan publicerats på andra sätt, så flera av dem hade jag redan läst, vilket förstås underlättade läsningen nu, men samtidigt minskade den eventuella överraskning som upplösningen hade med sig. Det enda positiva med den var faktiskt att jag läste igen och att jag lyckades pricka av en grej till på Kaosutmaningen, då det fanns med två August-vinnare bland författarna!

Nix, den här var inget att ha, tur att mina barn slutat sälja jultidningar numer…

Hyllvärmare, ja.
Boktolva, nej.

Spänningsutmaningen, ja.
Kaosutmaningen, ja, ”Läs en August-vinnare.”. Torbjörn Flygt vann Augustpriset 2001 och Henning Mankell vann Augustpriset för barn- och ungdomsbok 1998.
Bloggdala Bokcirkel, nej.

I morgon ska jag åka långt för att vara med på ett Inspirationsmöte för Feministiskt Initiativ. Sån tur att även dottern ska med, så kan hon hjälpa mig på vägen. Det kanske inte blir något inlägg i morgon, då resan tar ganska lång tid, och vi kommer hem först till kvällen. Jag hoppas kunna läsa mer på tåget, så får jag bomba med årets sista recensioner på nyårsafton!

I dag blev det en stilla promenad i ett snöigt landskap, se så mjukt det ser ut! Som vispgrädde…

IMGP3594 IMGP3595 IMGP3599 IMGP3646

30 thoughts on “Mord under julgranen!

  1. Noveller är inte heller min grej, men ibland kan det vara skönt att de är korta, som läsning om man reser eller så 🙂
    Fina snöbilder. Göteborg är liksom brunsvartgråsörjigt efter den lilla snö som fallit… även om det är lite fint på några ställen är det ändå ingen riktig vinterstämning.

  2. Jeg setter pris på noveller, men ikke krimnoveller. Vi har en lokal forfatter som skriver vakre, spennende og tankevekkende noveller.
    God reise og pass på deg 🙂

  3. Noveller har verkligen kortare tid på sig att fånga läsaren och då måste det verkligen stämma! Har ett par samlingar igång nu – skriver om dem vid senare tillfälle 🙂 och det är inte ett kord så långt ögat når … eller, jo ett och annat kanske!
    Önskar dig en bra inspirationsdag imorgon! 🙂
    Gott slut på 2014!

  4. Wow! vad mycket snö ni har, här ligger de två centimetrarna kvar i kylan och lyser upp =) Snöade när jag nattispinkade hundarna ikväll, vi får väl se var det slutar =) Har även köpt en novellsamling tidigare från jultidningar tror den hette ”mord på julafton” Kommer inte ihåg en enda av novellerna fast jag läst dem, så intressanta var de 😉 Gott nytt år! =)

  5. Längesen jag läste en novell. Har prövat några av den här typen som du bloggar om men det var ett tag sen. Onte så förtjust i att läsa sånt även om det säkert finns några som är bra.
    Härliga vinterbilder!

  6. Men vad säger du om noveller?!?!
    Jag som har några e-böcker med noveller ute på nätet för lån eller köp ;.)
    Måste även skriva klart del 2 och del 3 i en trilogi (novell så klart).
    Skrev en biografi om mig själv för flera år sedan så måste ses över. Den ligger ute elektronisk hos http://www.kapitel1.se Skriver också dikter och är med i några antologier också. Sköna vinterbilder. Ha det så bra tills vi hörs igen/ kram
    http://spanaren55.bloggplatsen.se

  7. Åh vilka härliga snöbilder! Jag minns en gång när vi flög upp till Skellefteå och från flygbussen in mot stan såg vi en refug som var alldeles fluffig av snö. Anders tyckte att den såg god ut. Som en efterrätt 🙂

  8. Fina vinterbilder.
    Ja detta med jultidningsförsäljning, det minns jag hur döttrarna höll på med, men det slutade med att jag fick hjälpa dem och då blev det sista året det såldes. Ha en fin nyår!

  9. Jag gillar noveller! Men tyvärr är deckarnoveller ofta ganska dåliga. Det är vanligt att allt knyts ihop i sista stycket och man blir då ”serverad lösningen”. Det finns inget som säger att man kan skriva en bra novell för att man är en bra romanförfattare.

    Så mycket snö ni har! Lycka till med FI-mötet imorgon!

  10. En sån bok har även jag köpt ett tidigare år, och känt mysets låga. Men tyvärr släcktes lågan. Inga större kvaliteter i berättelserna, precis. Och mina barn har en gång hjälpts att ”sälja jultidningar”. Dessvärre fortsätter förlagen att fylla vår brevlåda årligen med mitt namn o adress! Dags att säga stopp! Ett synnerligen bättre nytt år hoppas jag du får uppleva 2015!

  11. Jag hoppas resan gick bra så Du orkade delta, trist att åka långt å sedan vara för trött/sjuk för att orka medverka.

    Sånna böcker, en massa noveller, ogillar jag… orkar liksom inte koncentrera mig.

  12. Underbara snötäcken, blir avundsjuk på det vita fluffet. Önskar dig och familjen ett riktigt gott nytt år, hoppas 2015 blir ett bra år för oss alla 🙂

  13. Vilka underbart snöiga bilder! Här har det varit vitt hela veckan men av rimfrost, ingen snö i sikte sà jag fàr nöja mig med det. Hoppas resan gick bra. Önskar dig en riktigt bra avslutning pà àret, vi ses igen 2015!

  14. Finaste Freja – jag önskar verkligen att 2015 blir ett FRISKT och ARGATANTEN år!!! Och du, jag är glad att du kom iväg på resan i går – lite starstruck blir man allt! ;)) Ta hand om dig och kramar i mängder!

  15. Hej på dig du varma goa kvinna, härliga snöbilder vill önska dig ett gott slut & ett gott nytt år som jag hoppas skall göra dig gott så du får hälsan tillbaka ….ta hand om er hoppas små missarna slipper allt pangande kramen

    Evas blogg

  16. kan du förklara vad boken handlar om lite ? har en inlämning och hinner inte läsa allting trots att den är lättläst, tack på förhand!

Kommentera

