Frejigt / Inredning / Jul / Litteraturnörderi / Trädgård / TV

Jul- och boklista!

Helgens bokbloggsjerka inne hos Annika ställer frågorna:

”Snart är det jul och lite välbehövlig vila. Hur ser julen ut? Vad ska ni läsa?”

Jag har berättat en del om min jul tidigare, men så här ser den ut. Vi har pyntat TVn som ni fick se igår och vi har en julpalm att lägga julklapparna under, det är allt vi gör i pyntväg. Julklapparna är de som barnen får, vi vuxna får inga (hoppas jag i alla fall, jag vill INTE ha någon). Barnen får inte heller så många klappar, så palmen räcker bra!

IMGP3464

På julaftonen börjar vi med att äta grötfrukost och sen öppnar barnen sina paket. Därefter spelar vi TVspel och äter godis, så sonen sitter just nu med en av de viktigaste julförberedelserna: Spelar igenom alla banor på vårt nya spar av Mario Cart, så vi ska ha tillgång till alla figurer och fordon på julafton! Dottern är ute på det näst viktigaste uppdraget: Köpa godis!

IMGP3456

När det är dags för mat lagar vi tillsammans Tacos och äter. Sen fixar vi snacks och dricka och går ner i Bibliografen för att kolla film tills vi somnar. Vi har inte bestämt filmer för julaftonskväll än, men i morgon kväll ska vi kolla ”A Nightmare before Christmas”. På julafton hoppas jag att några av mina önskningar hinns med, ”Treamors”, ”Strange Days” eller ”The Crying game”. Men barnen får styra!

Vad jag ska läsa får ni ta del av nedan, i den lista jag besvarar!

Andras jerkasvar kan du läsa HÄR!

Jag har blivit taggad av Cattis bokblogg att göra den här listan:

1. Julen närmar sig med stormsteg. Vilka/vilken bok önskar du dig i julklapp i år?
Jag listade tre HÄR!

2. Har du något bra tips på en riktigt bra bok att ge bort i julklapp? Det går bra med flera tips fördelat på genre också om du har många idéer.
Fredrik Backman i alla former tycker jag passar att ge bort till alla. Skratt och gråt med små livsinsikter här och var. Som hur det räcker att förstå människors beteende vid bagagebandet på flygplatsen för att förstå varför det finns krig…

3. Många ser till att ordna julläsningen på egen hand för att se till att vara på den säkra sidan och få läsa det man vill och inte bara det som den nyckfulle tomten kommer med. Har du planerat din julläsning? Kanske sparat någon godbit eller köpt enbart för att förgylla din jul och nyårshelg?
Jag har svårt att läsa just nu, jag mår för dåligt. Men jag har två böcker som SKA läsas i jul, en för Bloggdala Bokcirkel och en för Spänningsutmaningen.

4. Julen är ju en social högtid med släkt och familj i centrum. Hur gör man då för att hitta lästiden? Har du någon bra ursäkt för att slippa ifrån sällskapsspel och grönkål och få läsa en stund i lugn och ro?
Julaftonen i vår familj är vikt åt spel och film, totalt umgänge från det vi vaknar tills vi somnar, men resten av tiden är min tid, det finns inga krav från familjen att jag ska orka nått. Problemet är väl snarare att jag inte orkar läsa då heller. Men hoppas det vänder snart!

5. Många läser höstens pristagare, typ Nobel eller Augustpris, under julen. Brukar du göra det?
Nope!

6. Brukar du läsa någon särskild bok eller bokgenre för att komma i julstämning?
Nej, jag är inte mycket för julstämning över huvud taget…

7. Finns det någonting du absolut INTE vill ha i julklapp?
Jag vill faktiskt inte ha nått i julklapp, så skulle jag få en enda klapp tycker jag det blir fel…

8. Vad är det godaste tilltugget till en bok under julen?
Choklad är alltid det godaste tilltugget till allt…

9. Har du något speciellt minne av en fantastisk läsupplevelse från någon tidigare jul?
När jag var liten så var varje jul- och annandag fantastiska, för då tilläts jag läsa, läsa, läsa! Julklappsboken var oftast utläst redan på julaftonens kväll, men jag läste om favoritböcker, hade lånade hemma, och läste syskonens julklappsböcker oxå.

10. Finns det något speciellt du har som tradition att läsa varje jul?
Nej, numer läser jag aldrig om böcker, men ska göra det när jag blir pensionär!

Hmm, inte mycket julkänsla hos mig. Men något annat hände i natt som ändå gav mig en varm känsla inombords. Vi fick snö! Vinterkänsla, DET har jag i alla fall!

IMGP3432

 

12 thoughts on “Jul- och boklista!

  1. Så olikt vår jul… Men det viktigaste är ju att få vara med familjen. Idag var vi hela familjen för första gången på en månad. Underbart! Önskar dig o din familj en riktigt God Jul och se till att krossa dem på Mario cart 🙂

  2. hos mig ösregnar det sedan flera dagar tillbaka, men du tycks ha fått julsnö. det ger en viss stämning. hoppas att du får en lugn och behaglig jul. film och choklad är väldigt trevligt

  3. God jul till er alla =) Hoppas ni får härliga spel och film upplevelser, tycker det är mysigt att var och en gör helgvilan till sitt mys och minne =)

Kommentera

