Litteraturnörderi

Betyg på recensioner

Tidigt och snabbt inlägg i dag, då jag ska på medlemsmöte för Feministiskt Initiativ i kväll!

Annikas bokbloggsjerka ställer den här helgen frågan:

”Veckans fråga kommer från Mia: Är tre ett dåligt betyg? (Gäller betygskalan 1-5. Sortera in trean på motsvarande plats om du använder en annan typ av poängsättning)”

Jag hade lite svårt att veta vad jag ska svara på det här. Jag brukar inte tänka på vilka betyg andra ger på sina recensioner och jag sätter inte betyg i mina egna recensioner. Så jag landade i flera frågor. Först den ursprungliga, är en trea bra eller dåligt? Dessutom behöver jag nog svara på varför jag inte bryr mig om betygen på andras och inte sätter egna betyg.

Så, vad är en trea? När jag gick i skolan och betygsskalan var 1-5 så var tre godkänt. Varken mer eller mindre. Vilket var helt OK för mig att få i gympa (till och med nått jag var glad för) men som jag inte alls ville ha i matte, svenska och filosofi. De tre sista var mina favoritämnen, där hade trea känts som en förolämpning, för det var ämnen som jag brann för. Likaså är det nog i bokrecensioner. En bok som får en trea är OK, godkänd, men inte mer. Den har ett språk som går att läsa, en handling som håller och trovärdiga karaktärer. Men varför ska jag läsa en trea när det finns så många fyror och femmor att läsa?

När det gäller bokrecensioner så är jag mer intresserad av det recensenten skriver än den siffra som sätts. Jag har lång erfarenhet av att inte ha samma uppfattning som andra om vad som är bra och vad som inte är bra i böcker. Jag har gett upp att läsa böcker som vänner och bekanta tipsat mig om, för att jag enligt dem ”kommer att älska den”. Jag brukar ytterst sällan göra det, så antingen har de inte förstått vem jag är eller så har vi verkligen helt olika smak. Nej, jag försöker hellre bilda mig min egen uppfattning av boken genom att lyssna på vad andra säger om boken, läsa baksides texten, kolla up författaren och liknande.

Så jag läser gärna andras recensioner, men med fokus på vad de lyfter upp som bra/dåligt i sin text och sen förhålla mig till det, om det är något jag oxå tycker är viktigt i en bok eller ej. Betyget de sätter bryr jag mig inte om. På samma sätt har jag själv avstått från betygsättning i mina recensioner, men försöker beskriva positiva och negativa sidor med boken, och kan möjligtvis sträcka mig till att rekoomendera eller inte rekommendera boken.

Andras inställning till bokbetyget tre kan du läsa om HÄR!

Nu ska jag fixa fika till kvällens möte och sen surfa runt lite tills det är dags att dra. Ha det bra!

15 thoughts on “Betyg på recensioner

  1. Jag har svårt att sätta betyg på böcker, en bok som jag finner trist å typ skulle ge en 2 (max) kanske Du tycker är bäst å ger betyget 4 eller 5.
    Det är ju samma lika med tv program, filmer, mat… vi har alla olika smak å tycke, intresse å ålder.

  2. Å gi ”poeng” nå det gjelder bøker, er vanskelig, for man er jo subjektiv så det holder.
    Hvordan jeg liker boken er en sak, men hvordan du eller andre liker den er kanskje helt anderledes.
    Slik er det med den saken.
    Klem 🙂

  3. Helt klart blir det som allra bäst när man först kollat in boken innan och valt den själv. Får dock erkänna att det ibland kommer böcker till mig på annat vis och att de faktiskt (ibland mot förmodan) kan bli en riktig fullträff som man annars skulle ha kunnat missa! 😉
    Ha det gott o lycka till med mötet.

  4. Håller med! Bara ett betyg är för personligt, för mycket tycke och smak. Bättre då att beskriva boken och framhäva dess bra och dåliga sidor precis som du säger.
    Ha en bra kväll!

  5. Sätter aldrig betyg på böcker, skulle jag göra det så relaterar jag ju den till något annat som kanske inte alls går att jämföra. Gillar eller gillar inte, 1 eller 0 alltså 🙂

  6. Tänk så besviken jag blev på boken om 100-åringen som försvann. Alla sa att den boken var så bra och så vidare. Inte alls i min smak! Läser som du när det finns recensioner. Fast det är själva handlingen som ska intressera mig. Då spelar det ingen roll om det är en trea eller femma för smaken är så olika. Sedan ska vi tänka på att det finns mycket pengar inblandade och att de som har en stor kassa kan bre ut sig mycket mera i bokvärlden. Då är det nästan roligare att hitta en helt anonym författare som sedan blir upphöjd till skyarna. Ha en bra dag/ http://spanaren55.bloggplatsen.se

  7. Själv vill jag inte läsa andras recensioner på böcker jag kommer att läsa, innan jag har läst den. Inte heller vill jag få veta speciellt mycket om den på annat sätt. Gillar inte alls när mina förväntningar styrs av vad andra tyckt 🙂

  8. Tycker det är intressant hur du läser recensioner å så. Själv tar jag mycket böcker på rekommendationer. Eftersom jag lånar mycket böcker från andras bokhyllor så blir det mycket rekommendationer.

    Kram

  9. Jag brukar tänka att tre är medel. Man kan också tänka att tre är ett fegbetyg. Man vågar inte satsa och man vågar inte vara för neggo. Lagom, är det alltid bäst?

Kommentera

