Arg tant / Feminism / Fotoutmaning / Katter / Litteraturnörderi / Politik

Fyrbentingar, helg, bokaccessoarer och lite SD

Fototriss vill se tre bilder på fyrbentingar och Marit vill att jag visar min helg, eftersom jag tillbringat min helg med mina fyrbentingar så blir det en kombination!

IMGP3077 beskuren IMGP3080 IMGP3082 beskurenDet här är ganska unikt, att alla tre samsas så nära varandra. Abyn och burman är OK med att sova tillsammans, de gosar gärna ihop sig och tvättar varandra. Men ingen av dem gillar att vara för nära bengalen och hon i sin tur vill helst ha mycket eget utrymme.

Just den här gången var det, som ofta, abyn som kurat ihop sig bredvid mig och somnat. Det som oftast händer då är att bengalen (den prickiga) bestämmer att hon vill sova precis där han ligger, för där har han värmt upp underlaget. Hon har sån makt över honom att hon bara nosar lite på honom och sen höjer hon en tass. Hon behöver inte använda tassen, bara visa den, så sticker han som ett skott. Men den här gången var jag alert och precis när hon skulle lyfta tassen sa jag ”NEJ”. Hon vet precis vad jag menar och blängde elakt på mig men sänkte tassen och efter en kort diskussion bestämde hon sig för att lägga sig ner en liten bit bort. När burman (den grå) dök upp så ville han ligga på mitt ben och klämde sig ner mellan dem. Undrens tid är ännu inte förbi! Och jag blev liggande alldeles stilla och fick min välbehövliga vila! Katter är ren healing! Sonen fick fota, för om jag rest mig upp hade de stuckit alla tre…

Andras fyrbentingar kan du se HÄR!

Andras helg kan du se HÄR!

Jag har missat Lyrans tematrio hela veckan, men bättre sent än aldrig, hoppas jag!

”Dags för lite juligare teman. Den här veckan börjar vi med önskeklappar som är bokrelaterade. Berätta om tre ”bokaccessoarer” du önskar eller skulle kunna tänka dig att ge bort!”

Tidigare år har jag önskat mig bokhyllor, läsfåtölj och läslampa, men i år har jag redan det. Jag är inte så mycket för prydnadssaker, och när det gäller smycken är jag mer för döskallar än litterära utsmyckningar. Så jag började fundera på vad jag VERKLIGEN skulle vilja ha, som har något med litteraturen att göra. Och så småningom kom det här fram:

1. En Babelfisk. Den finns med i böckerna ”Liftarens gude till galaxen” och känns som en oumbärlig accessoar i dagen globala värld!

2. Huset som Britta och Silver flyttade till när Britta flyttade hemifrån. Det ska erkännas, det är VÄLDIGT länge sedan jag läste Lisbeth Pahnkes böcker om Britta och Silver, men i mitt minne lever just det huset kvar. Mer en stuga, och sammanbyggd med stallet där Silver bodde. Det var mitt drömboende under många år, trots att jag bara ridit någon enstaka gång i hela mitt liv…

3. Fantomens goda märke. Och då inte som smycke, utan på min handled, i huden. Fantomen har sin döskallering, när han knockar en skurk så fastnar döskallemärket för alltid kvar, som en brännmärkning. Men han har oxå en annan ring, med sitt goda märke, och den trycker han på insidan av handleden på de som han vill ge beskydd. Ett sånt vill jag ha. Och fick därmed uppslag till ytterligare en tatuering!

Andras önskningar, för sig eller andra, kan du se HÄR!

100710 33 London, London aquarium, manet, grön

SD, jag vet inte vad jag ska säga… Mer än att jag blir lite förvånad, över både ”experter” och journalister, som dels försöker försvara SD med att de inte alls är fascister ”för de skriver inte att de är emot demokrati” och dels är förvånade av deras motioner. För den som, liksom mig, läst deras principprogram är de helt klart fascister, och de motioner som media förfasas över är inte alls enstaka medlemmars idéer, de är förankrade i programmet.

Att de skulle skriva in i programmet att de är fascister eller emot demokrati, det är en självklarhet att de inte gör. Ingen visar sina kort när de spelar poker, och det verkar vara vad SD gör. Ett spel med mycket farliga insatser för oss som bor i Sverige, för om de får mer makt blir det ett otäckt samhälle vi kan behöva leva i. Men när en läser principprogrammet gäller det att förstå att SD inte använder ord som oss andra. De skriver till exempel:

”Demokrati betyder folkstyre och Sverigedemokraternas uppfattning är att man inte helt kan förbigå ordet ”folk” i begreppet folkstyre och att folkstyret i längden riskerar att bli mycket problematiskt att upprätthålla i en stat som bebos av flera folk, där det inte råder konsensus kring vilka som skall räknas till folket och där det kanske inte ens förekommer en gemensam arena för debatt eftersom invånarna i staten inte talar samma språk.”

Det kan tolkas som att de förespråkar demokrati som alla andra, för de använder ordet ofta i sitt program, men med skrivningen här ovan så menar de en demokrati där det finns olika rättigheter för att få vara delaktig i demokratin, det vill säga alla som lever i ett land, som även är medborgare i landet, bör inte ha samma rätt att delta i demokratiska beslut. Vad är det om inte fascism?

Den senaste tiden, efter att de fällde budgeten, och sen proklamerade att invandringen var deras viktiga fråga (vilket alla som läst deras program visste redan innan, det är inte bara den viktigaste, utan den ENDA frågan) och att det extra valet var en omröstning om invandringen har SD liksom tappat sin polityr och börjat visa upp sitt rätta jag. Jag är osäker på vad det kommer att leda till. Kommer det att locka fler följare eller kommer det att avskräcka de som röstat tidigare? Jag oroar mig för det första och hoppas på det andra. Mitt sätt att hantera det här är att kampanja för Feministiskt Initiativ, som står helt i motsats till SDs politik. Oavsett politisk inriktning hoppas jag att alla som inte håller med SD använder det här valet till att visa upp för sin omgivning varför alla andra alternativ är ett bättre val. Tillsammans kan vi se till att deras påverkansmöjligheter minskas rejält, så ut med trollen i ljuset så de spricker!

Här är ett axplock av artiklar bara den senaste veckan:

SD förlänger kommunens möte i Göteborg

SD visar sitt förakt för demokrati i Göteborg

SDs Björn Söder står för åsikterna i programmet

SD motionerar om att registrera ”ursprungsnationalitet” (och hittar på ett nytt ord igen)

SD står bakom motionen

SD är inte fascister

SD är fascister

SD och 30-talet

Här har jag skrivit om SD tidigare:

Sverigedemokraternas inledning till sitt principprogram skrev jag om HÄR!

Sveri gedemokraterna och demokratin skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och människan skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och socialkonservatismen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och nationalismen skrev jag om HÄR!

Sverigedemokraterna och nationen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och staten skriver jag om HÄR.

Sverigedemokraterna och kulturen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och mångkulturalismen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och invandringen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna, familjen och jämställdheten skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och den ideella sektorn skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och religionen skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och samhällsbyggnaden skrev jag om HÄR.
Sverigedemokraterna och ekonomin skrev jag om HÄR.
Sverigedemokraterna och arbetsmarknaden skrev jag om HÄR.
Sverigedemokraterna och välfärden skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och rättssamhället skrev jag om HÄR!
Sverigedemokraterna och försvaret skrev jag om HÄR!.
Sverigedemokraterna och energipolitiken skrev jag om HÄR.
Sverigedemokraterna och omsorgen om djur och natur skrev jag om HÄR.
Sverigedemokraterna och omvärlden skrev jag om HÄR.

SD och Rasismen skrev jag om HÄR!
SDs valmanifest skrev jag om HÄR!
SD och vad som är svenskt skrev jag om HÄR!
SD och presskonferensen 2 december 2014 skrev jag om HÄR!
SD och taktik för att möta dem i diskussioner skrev jag om HÄR!

IMGP3038

 

 

29 thoughts on “Fyrbentingar, helg, bokaccessoarer och lite SD

  1. Åhhhh, du påminde mig om Britta och Silverböckerna, min lillasyster läste dem och sedan fick min dotter låna dem av henne….gillade omslagen på böckerna =) HÄRLIG påminnelse du gav =) kram

  2. De fyrbenta slutar aldrig att fascinera med deras speciella sätt att sköta sina interna relationer.
    En Babelfisk skulle jag gärna ha själv och man skulle kunna ha mycket skoj med Harry Potters osynlighetsmantel.

  3. Vilka underbara önskningar! *ler* Önskar jag kunde uppfylla dem!!

    Vad gäller SD… Så kan vi säga så här: jag är säker på att kommer att gå på ett sätt, jag befarar det, medan jag i hjärtat kanske tror att det ändå kommer att bli… Men, då jag aldrig – i sådan här fall – vill ta det säkra för det osäkra kommer jag ALLTID vara uttalat antirasistisk och slåss för alla människors lika värde!

    Kramar

  4. Ja så ljuvligt det är med katter! Vad roligt att bengalen lyder dig i alla fall! Det ser väldigt mysigt ut! 🙂
    Ang. fyrbeningar alternativt det felstavade så kände jag direkt att det var fel men jag måste alltid ha en vetare bakom mig när det gäller sånt här! Språk är för mig viktigt!! Det har slagit mig att nu tack vare fototrissen och alla som är med där som skriver fel går steget mot att det som är fel kommer att bli rätt! Det märks när man googlar, att det felaktiga ordet stigit högre i ranking och det ogillar jag skarpt! Tycker då att det är jätteviktigt att de som vet att det är fel skriver rätt för att häva effekten av denna tabbe som blir så stor tack vare en stor blogg som fototrissen är!

    Ang. SD känner jag alltför många som röstar på dem och jag känner mig maktlös inför det faktumet! Men jag hoppas att de nu inser läget och förstår vidden av sina beslut och kommer ändra sig till nyvalet! Jag tror det….hoppas!

  5. Okej, nu har snillena i SD spekulerat igen. I Folkpartiet får alltså bara infödda svenskar vara med och det är bara dom som får åka folkvagn. Kommer man inte att föreslå förbud för invandrare att dans folkdans också ?

  6. Tack för din underbara historia om dina/era kattors egenheter. Så fina bilder och så lydig din katt var som satte ned tassen igen. Tack till fotografen som förgyllde detta fina ögonblick. Minns den tiden då vi hade två hundar samtidigt och som gillade att ligga i sängen med oss *mysigt* Sokko kan högst ligga en liten stund på kvällen och sen blir det för varmt och han hoppar ned. Odi hunden före Sokko tog sin tass och la den försiktigt bland mina skulderblad, då flyttade jag mig närmare maken och han rymdes också i sängen. Djur är underbara! / kram http://spanaren55.bloggplatsen.se

  7. Bra att katten gjorde som du sa..Och vilket fint kort det blev!! De ser ut att ha det jättemysigt katterna!!! (svårt att ana, att en katt troligen INTE vill vara där..) Kul, när du berättar om dina katter, hur de är och om deras personligheter, och egenheter!!

  8. Väldigt sällan våra katter sover nära varann. Nån gång ibland kan de ligga i samma säng men då i varsin ända. Ser jättemysigt ut när de kurar ihop sig tillsammans! De kanske inser hur mysigt det var och gör det igen 🙂 Ha en bra vecka!

  9. Fina bilder och en kul skildring av din diskussion med katterna.

    Vad den andra diskussionen beträffar: Jag tror vi behöver andra begrepp när vi beskriver dagens politiska rörelser. Det finns ju både likheter och olikheter mellan fascismen och SD och att fastna i att debattera det här gamla begreppet tror jag bara är till deras fördel. Själv kallar man sig ju nationalkonservativa, så varför inte acceptera detta och istället (som du gör) inrikta sig på att diskutera deras politik. Vill man etikettera deras rörelse borde man kanske kalla den ”nakismen”. Det begreppet kan man väl knappast värja sig mot?

  10. Anade att jag skulle få se katterna här, men aldrig att jag skulle få se dem så gosiga tillsammans! Vilken tur att sonen kunde fotografera dem! Och så varmt ditt hjärta måste ha varit när du hade dem i en enda klump sådär!

  11. Så mysiga fyrbeningar. Är stundtals så sugen på katt igen men nu är det några år sedan vår sista katt gick bort så nu har man fått känna på hur skönt det är utan med.

Kommentera

