Arg tant / Barn / Döskallar / Fotoutmaning / Inredning / Jul / Resor

Vägvinnande antijul!

Onsdagstema är ”Vägvinnande”. Något som inte alls stämmer för mig just nu, så jag får leta i arkivet i dag…

IMGP4343OM jag skulle möta den här typen i verkligheten skulle jag direkt lämna plats och låta hen vinna vägen… Nu var inte just den här så farlig, den var rätt stillsam av sig, på Universeums tak. som i sig är ett vägvinnande ställe att besöka, med mycket av allt!

Andras vägvinnande bilder kan du hitta HÄR!

I övrigt känns det som om min kropp håller på att slå av helt och hållet. Magen krånglar, feber och förkylning kommer och går, och migränen dyker upp någon gång per vecka. Så glad över att jag inte har någon jul att planera!

Ni som följt mig ett tag på bloggen (som förresten fyllde 4 år för fem dagar sen…) vet att helger och traditioner inte är något för mig. Och jul är absolut värst. Den uppmuntran till överkonsumtion som varje år verkar börja tidigare och tidigare är så smaklös, speciellt som det samtidigt pågår en debatt om att vi inte skulle ha råd att ta emot fler flyktingar.

Jag ogillar frosseriet i mat och i överflödet av onödiga klappar bara för att det ska ges julklappar till allt och alla som redan har allt de behöver och lite till. I flera år har jag kämpat med hur firandet ska se ut för att jag inte ska deppa ihop helt och fullt. Några gånger åkte vi till hotell över jul, vilket var oerhört skönt, men även överkonsumtion, förstås.

Så för tre år sedan fick barnen bestämma hur de ville fira. Med mannens familj, med min familj, eller på något annat sätt. Och de bestämde då att de ville att vi firade här hemma, bara vi fyra. De ville ha gröt till frukost, få paketen på morgonen (de får från gudföräldrar och släktingar, samt en grej var av oss föräldrar. Vi vuxna får inga presenter), och sen spela TV-spel tillsammans hela familjen hela dagen. Till middag ville de ha tacos och sen skulle det vara film i bibliografen fram tills vi inte orkade längre.

Ett lyckat firande, så vi har fortsatt med den traditionen. Den innebär inget frosseri av mat. Det som blir över av tacomiddagen rör vi ihop, blandar med kokt pasta och gör en gratäng av till Juldagen. Godis frossar vi dock i, och barnen får fortfarande en del prylar de inte alls behöver. I år är det pengar som kommer från oss föräldrar och mina syskon. Sonen ska börja ta hand om mer av sina egna inköp av kläder, i och med att han fyllt 16 och får studiestöd istället för barnbidrag, så han vill ha pengar för det. Dottern spar pengar till en resa hon ska göra med scouterna i sommar, så hon spar till det. Men av övriga kommer de att få fina saker som de sen inte använder, tyvärr.

Jag inser att vi är sjukt privilegierade, med ett hus att leva i, och tillgång till mat, godis, tv-spel och bibliograf, så vår jul är verkligen en lyxjul jämfört med 95% av världens befolkning. Därför ser jag till att även, utöver det jag kontinuerligt året om skänker till tiggare och olika organisationer, skänka extra under december. Målet är att jag ska skänka lika mycket som jag köper julklappar för.

Med vetskap om allt det här så svider det i mig när jag hör politiker, media och bekanta uttala sig om kostnader för flyktingar. Jag har bekanta som den ena dagen ondgör sig över kostnaderna för flyktingar och att vi inte har råd med det. Veckan efter åker samma bekant till lyxig golfanläggning i varmt land i två veckor. Vi har råd, vi har verkligen råd, och det stora problemet är väl snarare att vi egentligen INTE har råd att fortsätta som vi gör. Vi behöver få hit fler människor, men vi måste oxå sluta tära på jordens resurser på det hysteriskt galna sätt vi gör, annars kommer det snart inte att finnas vare sig länder att fly till eller människor som kan ta emot flyktingar och till sist finns inga alls…

Så, god jul på er 😉

kulsamling, nära

Men mitt i allt det här juliga som gör mig på dåligt humör njuter jag enormt av att INTE behöva pynta (förutom kanske mina fina döskallekulor som du ser ovan), handla julklappar, skicka julkort, hugga julgran, koka kola, köpa mat. Jag KAN ligga här hemma, lyssna på min kropp och vila!

I kväll ägnar jag mig åt det lustfyllda att surfa runt bland bloggar!

23 thoughts on “Vägvinnande antijul!

  1. Den där dinosaurien kände jag igen, knäppte också kort på den förra sommaren då när vi var i Göteborg.
    Ja nog är julen överkonsumerad (allra redan för vissa).

    Ha en fin kväll!

  2. Vi låter den ofarlige hen vara vägvinnare det passar perfekt. Perfekt passar även din tänkvärda text om all hysterinn kring julen, pengar och flyktingar som inte får kosta. Grattis förresten till 4-års bloggeri 🙂
    JA ! Julen är värst och och det är med stor beundran jag läser hur ni ”firar” julen. Hur du skapat en tradition och samtidigt låtit barnen vara med och bestämma. Nästa jul ska jag föreslå för maken att vi äter tacos på julafton 😉 I år reser vi ju bort från allt och visst inser jag hur sjukt privilegierad jag är. Lite skrämmande men även jag njuter enormt av att slippa plocka fram glitter och gran. Nu är det ju bara maken och jag i vår lilla familj så hysterin uteblir och att maken gillar traditionen att äta köttbullar på julen den får han gärna behålla 😉

  3. Dinosaurien hade fått mig att springa också. Helt säkert.
    Julefrid…. Tänk om det fortfarande hade något med ”frid” att göra. Håller med dig om frosseriet och julfirandet och flyktingar.
    Ha det gott!

  4. Jag älskar Universeum… Härligt att den finns i min stad! Mer eller mindre flyktingar i Sverige`? Det största problemet vi har är att vi inte tar vara på folks kompetenser när dom kommer hit. Vi går miste om så stora tillgångar…..

  5. Jag springer så fort jag kan, den skräckinjagande figuren vill jag inte möta!
    Gillar ditt jultänk!
    Ha en lugn kväll!

  6. Ingen höjdare att stå ansikte mot ansikte med en dinosaurie, men är den fejk är det ju ok… Är inte heller så förtjust i julen, pyntar minimalt och julmaten går mig förbi. Är dessutom singel igen, vilket inte gör jul och nyår så himla kul precis, även om jag har mina föräldrar och bror. Krya på dig!

  7. Jag blir också uppstressad och illa till mods runt jul. Vissa saker är mysiga, som att göra pepparkakshus, men mest är det bara stress. Därför är det perfekt att ha en flytt att skylla på! Vi har packat ner allt pynt. På julafton ska vi till dottern och mysa, men annars hoppar vi över julen i år. 🙂

  8. Känner som dej, överkonsumtion och stress utan någon egentlig mening utom just en enda dag, julafton. Det ska shoppas och pyntas och allra helst ska ju pyntet bytas ut varje år, för förra året var det rött som gällde och i år ska det visst vara silver! Tänk om några fler tänkte som dej och gav bort lite av överflödet till någon som verkligen behöver det istället!
    Ha det bra!

  9. Du är en intressant människa! Du är med dina tankar kring julen lik en kär bloggvän till mig. Förra året så var de ute och grillade julhelgen. Julskinka köpte hon billigt för någon vecka sedan och då åt de av den. Paket ger hon då hon känner för det och när mottagaren minst anar det. Det spelas spel på julafton om 1 paket för liten summa och som ska passa till både hon som han. Barnbarnet får några klappar. Hon har gett sin syn till sina båda döttrar och hon ger sin syn till dotterdottern nu. Det man gör själv är oftast bästa grejen. Jag och maken + vovven firar julen själva. En jul utan klapp det vill inte jag ha och den behöver inte kosta mycket, bara det är en klapp. Sokko (hunden) får mest och då ofta köpta mjukdjur som säljs där pengar går till bra ändamål. Men pynta vill jag göra och en gran vill jag ha. Älskar mörkret, ljusen, harmonin, stillheten + man och hund/kram

    Ps Låter som att ni också har en bra jul
    http://spanaren55.bloggplaten.se

  10. Jätte bra tankar du delar med dig kring flyktingfrågan. Något annat som jag med tänkt är att vissa kommunen inte behöver ta emot. Det är ju också knäppt, bara för det inte passar in i deras image…

  11. Lät som en härlig tradition. Kommer ihåg en jul när barnen var ganska små och vi hällde ut allt lego på vår säng och byggde ihop alla byggsatser efter ritningarna. Vi höll på hela helgen och det var riktigt kul!

  12. Ett härligt ställe på Universeum 🙂

    Jag gillar julen och traditioner, fast jag gillar inte om det blir för mycket av det, det skall vara så där ”lagom”

  13. ja som jag alltid sagt så firar vi alla på våra vis här är det ingen mat i överflöd blir bara jag o maken hemma jag jobbar till 3 så skall bli skönt att bara vara hemma faktiskt kram ha en fin kväll trot ohälsan 😦

  14. Det uhyret på bildet hadde skremt meg om eg kom for nær…
    Interessant å lese om tankane dine. Eg er enig med deg på eit vis,
    men med barn og barnebarn blir det tradisjonen som fortsetter…

    Klem frå Anne-Mari

  15. Smart tolkning av bildtema igen Freja.. Däremot blir jag lite (mycket) ledsen över att du inte mår väl. Vad fasen – din kropp kan väl ta och skärpa sig nu!! Va falls!! Din själ och hjärna behöver dess energi nu när även de kämpar…

    För övrigt håller jag HELT med dig angående det otroligt tramsiga i att påstå att vi inte har råd!!! Det har vi visst det!!! Vi har egentligen råd att både ta hand om de i vårt land som inte klarar sig OCH att ta emot fler. Det som krävs är att vi som har fattar att vi har för mycket!!!

    S och jag försörjer tre familjer på våra två löner. Ändå har vi allt vi behöver. Men nej, vi har inte den senaste jättebilen, inget ”trevlig liten bungalow i Thailand”, inga dyra märkeskläder och inget fritidshus UTÖVER vår villa. Jag blir så förbannad på ”vi har inte råd”. I dag köpte jag ett frimärke och skulle betala med kort. Då frågade jag om jag kunde få ut pengar för en hundralapp. Alltså 93 kr utöver de 7 kr som frimärket kostade. Kassörskan sa att det gick bra. Min kompis frågade mig varför. Jag svarade att jag ville ge pengar till tiggaren som satt utanför. Då sa hen, kompisen: ”Ja men då är du ju inte schysst mot kassörskan, du tar ju hennes växel!! Det är väl inte värt det för att ge de pengarna till tiggaren!”. Kassörskan och jag tittade på varandra – så gav hon mig en hundring jämt! Mitt sällskap knep käft och det tändes ett ljus i den gamla tiggar kvinnans ögon.

    En massa kramar på dig!

Kommentera

