Barn / Feminism / Fotoutmaning / Katter / Litteraturnörderi / Politik

Helg och läsglädje…

Marit vill se min helg, och den var en lång myshelg:

IMGP3036 IMGP3019 IMGP3009Andras helg kan du se HÄR!

Annikas bokbloggsjerka ställer frågan:

”Hur tror du att man kan inspirera barns läsande? Har du några goda exempel?”

Ingen aning! Jag och barnens far läste och läste och läste för barnen när de var små. När dottern föddes var sonen 1,5 år, och när jag ammade dottern läste jag bok för sonen, som vi redan innan börjat läsa för. Så dottern har fått höra berättelser ur böcker från hon var lilliten.

Sonen lärde sig läsa tidigt, han var bara fyra år när han började, och när han var sex läste han Harry Potter på egen hand. Jag trodde det skulle vara svårt att förstå för honom, internatskola och skoluniform är redan det svårt, så fantasybitarna borde vara ännu svårare, men han förklarade allt eftersom för mig vad som hände, så det var inga problem.

Jag var överförtjust och hopades att det skulle bli lika med dottern. Och så småningom började även hon läsa själv, och fastnade efter ett tag för hästböcker som hon slukade på löpande band.

Men, när sonen läst ut alla harry Potter, först på svenska och sen på engelska, så slutade han läsa! Vi har fortfarande inte hittat något annat som lockar honom, och nu är han 16 och läser ingenting! Och dottern tröttnade på hästarna och inte heller där har vi hittat något annat som hon vill läsa, nu när hon är 14.

Vi har närmre 3000 böcker här hemma, i alla möjliga sorters genrer, eftersom de två som jag undviker, Sci Fi och Fantasy, är mannens favoritgenrer. De kan bara vraka och välja, och väljer – inget…

Hoppas hitta några tips hos er andra… HÄR!

IMGP2969I dag är en trött dag, det enda som ger mig energi just nu är tanken på en kommande valkampanj, det känns egentligen helt onödigt, men nu när den ändå är här så ska det bli riktigt kul!

28 thoughts on “Helg och läsglädje…

  1. En myshelg är inte det sämsta speciellt som du har flera katter som gärna är med på myset! Synd att du är så trött idag men skönt att du ändå kan se fram emot valkampanjen! Hoppas du piggnar inför den!

  2. Tyvärr så slukar ju ofta skolan mycket av energin inför böcker, vilket är synd. Kanske under ett längre skollov, så skulle syskonen istället kunna skriva varsin bok/novell och sedan byta med varandra för att läsa?

  3. Åh, jag hade velat kolla igenom ert bibliotek! Men ja, jag vet inte jag läste mycket när jag var yngre men nu har jag inte alls läst lika mycket på senaste år – apparna på telefonen och datorn distraherar. Jag tror att barnens läsglädje kommer att komma tillbaka av sig själv igen. Men, men, vem vet!

    Kram

  4. Jag läste jättemycket för mina barn när de var små men det gav lite olika resultat; sonen gillar inte alls att läsa, mellandottern läste klockrent vid 4 års ålder och lillasyster, ja hon är väl lite så där mittimellan intresserad av att läsa… Själv ser jag helst på film nu för tiden. 😀

    Kram

  5. Mysigt 🙂 Som alltid med de fina katterna!
    Nog tror jag att man kan inspirera barns läsande . men ett ”knep” fungerar ju inte på alla och på några fungerar inget … det är väl individuellt?
    Hoppas dina barn hittar tillbaka till läsandet 🙂

  6. Jag läste mycket för mina barn och bokslukaråldern har de genomlevt bägge två. Dock tror jag att dagens barn istället för att läsa böcker, läser mycket på datorn och hellre ser på film.
    Tyvärr är det likadant för mej, datorn slukar den tid som jag förr ägnade åt att läsa böcker.
    Ha det gott!

  7. Läsningen kan blomma upp igen. Min man började läsa först efter det att han träffat mig och då var han en bra bit över tjugo. Nu läser han flera böcker i månaden och kan knappast gå förbi en bokhandel utan att gå in och kolla lite. Vår dotter läser jättemycket och sonen nästan inget alls och båda är nu 30+ och läste massor som barn och i tonåren.

  8. Vilka fina gosbilder 😀 Mina barn, den äldsta dottern (29 år idag) hon läste aldrig en enda bok, men det gör hon nu. Yngsta, Niccolina (16), läste ett tag böcker, men har som lagt det på hyllan, vet inte varför egentligen. Men det är nog något som kanske går i perioder. Vilket fantastiskt bibliotek ni har…och jag som tycker vår serie, Isfolket med tillhörande böcker i serierna som följde med den, är tillräckligt många 😀

  9. Oj, 3000 böcker..!!!Mitt intresse har dalat, sedan jag fick barn, barnen tog/tar all tid, så jag har ingen ro med böcker..När jag var yngre, bodde jag mer eller mindre på stans bibliotek!!..Älskade böcker och att läsa!!

  10. Himmelrike med 3000 stycken böcker *himlar med ögonen av lycka*
    Ni har lagt grunden med att läsa för era barn och det kommer alltid att finnas i deras ryggsäck. Nu är båda i åldern där så mycket ska upptäckas och hinnas med så vem har tid att läsa då *ler* Vad heter er snygga kisse? Ha en bra dag/ kram
    http://spanaren55.bloggplatsen.se

    • Jag använder inte katternas namn på bloggen, men den översta är vår blå burmahane, 18 år, sen kommer vår brun spotted bengalhona, snart 7 år, och längst ner vår viltfärgade abyhane, snart 10 år!

  11. Härligt med myshelg 🙂

    Min son han läser en hel del, tjocka böcker som jag inte skulle ta mig an, Harry potter har han plöjt igenom. Du skall se att läsintresset kommer tillbaka 🙂

  12. UTMANING TILL ALLA BLOGGARE!
    Alltså som alla vet så sätter musikhjälpen igång idag och jag vill utmana alla bloggare att göra en egen bössa på sin blogg där folk kan skänka pengar och se vem som tjänar ihop mest! Jag kommer göra min bössa i morgon som kommer heta ”Blogg utmaning elinwred” och alla som vill vara med kan göra en bössa som heter ”Blogg utmaning och namnet på din blogg” sprid gärna vidare så vi alla kan hjälpas åt i kampen mot spridningen av HIV! ‪#‎MH14‬ ‪#‎blogg‬ ‪#‎utmaning

  13. Myshelger gillas!

    Ja jag har foglossning, och nu gick jag mkt på ikea, med mitt bälte, men fick ändå så ont, jag vågar inte tänka på hur ont det gjort utan bältet…. Jaja, skall bli skönt och slippa det när bebis är ute 🙂

  14. Grabben hemma här som går i första klass har fortfarande inte knäckt läskoden, men kämpar på rätt bra och intresset har ökat bara de senaste veckorna.

    Ha en fin dag!

  15. Tror att just tonåringar har svårt att koncentrera sig på läsning ifall de nu inte blir uppslukade genom något speciellt intresse.
    Förhoppningsvis kommer läsglädjen tillbaka när de blir lite äldre… nu är det ju mycket dator 😉

    Jag har ju alltid läst, läst sedan jag lärde mig läsa som 4åring,
    Elin läser själv och jag läser för henne, J däremot läser inte en bok om året.

    Fina kattbilder 🙂

  16. Kan titta på dina fina katter hur länge som helst !! Att de trivs och mår bra är det ingen tvekan om här inte 🙂 Hoppas du gör detsamma efter myshelgen som nu är förbi…

  17. Precis så har vi det också – just nu läser mina killar: INGET! Trots att jag läst för dem sedan de var små frön. Gjort röster och så. Och trots att de alltsom oftast ser mig med bok. Men det kanske kommer? Kanske inte.. Nåväl, det är nog inget man kan styra..

    SKickar en massa kramar!

Kommentera

