Arg tant / Barn / Fotoutmaning / Katter / Litteraturnörderi / Politik

Helg och nobelpris

Jag tänkte visa för er och Marit hur min helg såg ut:

20141129 Anton relaxar 20141130 Capella soverUngar och katter har turats om att relalalaxa med mig i soffan, där jag sträckläst böckerna till november månads utmaning, och hann ändå inte läsa klart alla. Jag har ”Nancy” av Elsie Johansson kvar att läsa ut, min sista bok i den andra Tre på tre-utmaningen jag gjort den här hösten. Jag är i alla fall halvvägs genom den, så jag är inte jättesen. Så koncentrerad på läsningen var jag att kameran inte kom fram på hela helgen, så ni får hålla till godo med suddiga mobilbilder.

Och angående ”Relalalaxa”; Gurra G från Just D följer mig på Twitter. Superstort tyckte jag, tills ungarna undrade vem det var. Jag är verkligen hopplöst förlegad.

Andras helg kan du se HÄR!

Annika frågar den här helgen i sin bokbloggsjerka om nobelpristagare:

Vilka nobelpristagare kan man hitta i din bokhylla alternativt vilka nobelpristagare har du läst?

Hmm, det här är inte den sorts författare jag väljer i första hand, och jag har dessutom dålig koll på vilka som fått pris och vad de skrivit. Jag fick kolla upp på wikipedia vilka som fått genom åren och sen gå igenom vilka som står i min hylla och vilka jag läst. Jag har läst fler än vad som står i hyllan i alla fall, eftersom jag läste den här typen av böcker mest när jag var ung och fortfarande lånade böcker på bibliotek.

Rudyard Kipling, 1907. Jag har läst ”Djungelboken” samt novellsamlingen ”Rikki-tikki-tavi och andra djurberättelser”. Den första finns i bokhyllan.

Selma Lagerlöf, 1909. Jag har läst ”Gösta Berlings saga” och ”Nils Holgerssons underbara resa”, men har ingen i bokhyllan.

Ernest Hemingway, 1954. Jag har läst ”Klockan klämtar för dig”, men har den inte i bokhyllan.

Boris Pasternak, 1958 (tvingades dock tacka nej). Jag har läst ”Doktor Zjivago”, men den finns inte i bokhyllan.

John Steinbeck, 1962. ”Vredens druvor”, ”Pärlan” och ”Möss och Människor” har jag läst, och den första finns i mitt föräldrahems bokhylla.

Aleksandr Solzjenitsyn, 1970. ”En dag i Ivan Denisovitjs liv”, läste jag i gymnasiet på svenskan, så den finns inte heller i bokhyllan.

Isaac Bashevis Singer, 1978. ”Fiender: en berättelse om kärlek” och ”Trollkarlen från Lublin”, står i bokhyllan kvar i föräldrahemmet, jag fick dem via en bokklubb, för nu var jag så pass stor att jag börjat köpa böcker.

William Golding, 1983. ”Flugornas herre”, ytterligare en bok som jag läst genom skolan, så den står inte i någon bokhylla.

Günter Grass, 1999. ”Flundran”, ännu en bokklubbsbok, som står kvar hemma i mitt föräldrahem.

Doris Lessing, 2007. ”Katter” och ”Om katter”. Förstås!

10 stycken! Det var betydligt fler än jag trott, men förstås löjligt få för en som åstår sig vara intresserad av litteratur. Om det varit en lista på deckarförfattare, däremot, då hade jag nog prickat in många fler, jag får nöja mig med det!

Andras nobelpristagare kan du läsa om HÄR!

I övrigt bubblar det i mitt huvud av olika saker jag vill skriva om. Sex timmars arbetsdag, medborgarlön, intersektionalitet, våldtäktskultur, bemötande av SD, men all tid har gått åt till att läsa de senaste dagarna (vilket nog var bra för mig oxå), så det får gro ett tag till innan det blir ett brinnande, engagerat eller argt inlägg igen.

IMGP4916

28 thoughts on “Helg och nobelpris

  1. Om katter av Doris Lessing är så klart perfekt för oss med katt(er) inneboende.
    Är sen långt ifrån ung men lånar fortfarande biblioteksböcker (kanske är det nåt ja missat där!?) 😉

  2. Tänkte genast på Just D när jag läste ”Relalalaxa”, var tvungen att söka för att se när när den kom – 1991. Hittade videon också, vilken nostalgi från högstadietiden 🙂

  3. Vilka underbara bilder på kissarna! De kan verkligen slappa!! Anton är ju bara helt ljuvlig där han sitter! 🙂
    Det ÄR stort att en kändis följer en ickekändis (för du är väl ingen kändis…eller har jag missat det, i så fall ber jag om ursäkt! )

    TACK för infon om ”it must have been love”. Jag hade ingen aning om det men nu har jag forskat och visst har du rätt! De har bytt ut ordet Christmas day mot Winters day! 🙂 Det var väldigt intressant att få veta och nu behöver jag inte reta mig på Mix Megapol…fast jag måste höra om det verkligen är julversionen de kör! 😉

    • Nej, jag är absolut ingen kändis, jag har ingen aning om varför han följer mig… Jag skrev till honom om att ungarna inte vet vem han är, och trodde han skulle avfölja då, men han är tydligen av hårdare virke än så…

  4. Nobelpristagere skuffer noen ganger, men det er nå så.Men det finnes en og annen i hyllene her.
    Håper du får en fin dag i dag.
    Klem 🙂

  5. Men vilka mysiga kissor och de får du allt presentera bättre *mjau*
    Usch för att ha stress på sig för att läsa böcker men du verkar fixa det bra.
    Nämen du … när man ser det på det sättet som du har räknat upp Nobelförfattare så har jag också läst mer än 2-3 stycken. Har en bok av senaste Nobelförfattaren som väntar på att bli läst av mig ;.) Ha en bra dag och krama dina fina kissedjur från vovven och oss/kram http://spanaren55.bloggplatsen.se

  6. Så ”gött” det ser ut, myset. Jag har jobbat hela helgen o än e de inte färdigt, men har ledigt nu till helgen.
    ha de Fia

  7. Skönt avslappnade katter! Det finns inget djur som kan se så njutande ut som katter.

    Nu började jag också tänka efter vad det gäller nobelpristagare. Kom fram till att jag har läst fler än vad jag trodde. Men den senaste, Modiano, verkar inte vara i min smak så honom tänker jag hoppa över.

  8. Skön stil på kissarna, de är ju för härliga. Skönt att ta det lugnt i soffan med en hög med böcker. Jag har äntligen lyckats påbörja sista boken i ”Femtio nyanser…” serien, men redan tröttnat efter typ femtio sidor. Har som mål att läsa ut den till jul, då har jag i alla lyckats ha ro till att läsa ut EN bok på 1,5 halvt års tid…

  9. Vilka sköna bilder på missarna! 🙂

    Vi hade några nobelpristagare gemensamt. De böcker du nämner av Doris Lessing skulle jag väldigt gärna vilja läsa, tror att jag skulle tycka om dem. Verkar ju perfekta för en kattälskare 😉

Kommentera

