Arg tant / Barn / Bloggdala / Bokrecension / Fotoutmaning / Utmaning

Kom ihåg! Tre skyltar och Bloggdalas bokcirkel, Läsarna i Broken Wheel rekommenderar

Under november har jag följt en lista med rubriker som Onekligen delade med sig av. Här kommer den sista!

”Kom ihåg!”

Så här i juletider att det är saligare att giva än att taga. Istället för att lägga pengar på klappar till barn som redan har för många saker eller vuxna som redan har allt de behöver, se till att dina pengar kommer någonstans där de kan göra skillnaden mellan liv och död!

Ge en extra slant åt tiggaren på gatan, det ger omedelbar hjälp och inget går till administration!

Skänk till en organisation som hjälper i andra länder, HÄR kan du få tips!.

Kolla upp om det finns någon insamling för utsatta barn där du bor, som den HÄR!

Om du vill ge en klapp, kolla upp att den är fairtrade, som oxå är ett sätt att hjälpa! Läs till exempel HÄR!

Ni som följt mig ett tag vet att jul inte är min grej. Jag ogillar konsumtionen både av prylar och av mat, det stora slöseriet i västvärlden, som blir en så otäck kontrast mot de som inget har. Vi firar sen några år tillbaka en form av alternativ jul. Barnen får varsin julklapp av oss föräldrar på morgonen. Sen ägnar vi dagen åt att spela spel, äter tacos till middag och sen film och popcorn på kvällen.

Att vi kan göra det är ett överflöd i sig, vi har ett hus att vara i, vi kan köpa och äta den mat vi vill ha, vi har hur många spel och filmer att välja på som helst. Jag ger julklappar bara till mina barn, syrrans barn och brorsans barn. För att ändå döva mitt samvete så lägger jag samtidigt samma summa pengar fördelat på de tre översta punkterna i listan ovan. Julen blir dyr för mig, men den känns inte som slöseri för mig längre, vilket gör att jag står ut bättre med den!

Fototriss den här veckan är skyltar. Jag är lite sugen på något gott nu, så de får bli de här:

IMGP4158 IMGP4389 IMGP5217Alla tre från mitt svenska favoritresmål, Göteborg, och från tre favoritattraktioner där, Liseberg, Universeum och Slottsskogen!

Andras skyltar kan du se HÄR!

Dags att recensera månadens bok i Bloggdalas bokcirkel:

Läsarna i Broken Wheel rekommenderar av Katarina Bivaldi

Läsarna i Broken Wheel rekommenderarStjärnorna, både på himlen och i stugornas fönster, gnistrar i rimfrosten på trädens kala grenar när jag lämnar katterna och värmen i min lilla gröna stuga för att gå den korta biten till Bloggdalas torg. Där möter jag de andra bofasta och vi gläds åt att värmestugan är på plats, att det brinner en fin brasa i kaminen, att första adventsljuset brinner vackert i fönstret, att det finns mjuka fällar att sitta på och att det serveras varm glögg och pepparkakor!

När vi hälsat och småpratat över glöggen så börjar vi prata om boken och när det blir min tur säger jag nått sånt här:

Det var jag som valde bok den här gången, den här har legat hemma hos mig ett tag efter att jag läst om den på olika bokbloggar. Jag tänkte mig den som en litterär chic lit, en feel good-roman, lättläst, lättsmält och samtidigt varm och mysig. Till del lever den upp till det. Det är roligt med alla olika karaktärer i Broken Wheel, det är kul att det är så mycket hänvisning till författare och böcker, och för en gångs skull känner jag dessutom igen många av dem.

Men den vill ändå inte riktigt falla på plats. På nått sätt är det för ytligt för att den ska gripa tag i mig. Karaktären Sara, den svenska kvinna som av omständigheter hamnat ensam i Broken Wheel, utvecklas på ett sätt som inte känns logiskt med den hon varit tidigare och initialt. Personerna beskrivs för lättvindigt för att jag ska kunna känna med dem och förstå dem, och miljön, på landet och i staden, beskrivs på ett sätt som jag inte kan se inom mig, så jag känner mig ofta vilse.

Slutet är förstås lyckligt, men jag förstår det inte riktigt ändå. Vem hade planerat vad? Hade alla sin egen plan och trodde att de var deras egen plan som funkat, eller hade några planerat allt och bara fått de andra att tro att det var den egna planen som lyckades? Förvirring är det jag kände när det blev ett rätt abrupt slut.

Det finns dessutom lösa trådar som aldrig knyts ihop, som jag gärna fått reda på. Vad hände med Amy? Var det hennes plan som slog till, eller hade hon faktiskt tänkt sig att få träffa Sara? Vad var det egentligen med Grace och hennes bakgrund, historierna vi aldrig fick höra? Vem var pappa till Lacey? Hmm, hur är det egentligen med Josh? Varför står Carl ut?

Sen blir en boknörd som mig lite besviken på en del av litteraturhänvisningarna i boken. Som att bokälskaren Amy har Dan Brown i sin hylla… Det HÄR är vad jag tycker om honom. Och att Sara, som själv längtar efter nästa del av Eragon, inte ser den boken direkt som det självklara valet till Sophy. Jag förstår att det är för att hon ska få anledning att be om Sophys adress, men det känns väldigt konstruerat. Varför inte låta Sophy fråga efter något annat, som inte varit med tidigare i boken?

Ja, jag gnäller, men det är nog för att jag blev lite besviken. Boken är bra, men den kunde varit fantastiskt bra. Jag tänker på byn Three Pines i Louise Pennys böcker, DET är en ort jag kunnat gifta mig med. Där är människorna intressanta och mångfacetterade, de har en bakgrund och en framtid, utan att det behövs massor av ord. Nu är ju Three Pines en charmigare ort än Broken Wheel, men jag tror nog att både Broken Wheel och karaktärerna kunde gjorts mer lockande, för historien i sig är härlig. Och precis en sån bokhandel vill jag oxå ha, tror ni jag kan övertyga min arbetsgivare om att öppna en sådan åt mig som rehabilitering?

Nu ska jag lyssna på vad de andra hittat i boken, det brukar alltid vara en ögonöppnare, så kanske kan jag tycka bättre om boken efter det! Kolla själv, hos Asta, Cattis, Ergo Sum, Kattuglan och Sammelsurium!

Hyllvärmare, nej.
Boktolva, nej.

Spänningsutmaningen, nej.
Kaosutmaningen, nej.
Bloggdala Bokcirkel, ja.

Tre på tre: nej.

 

36 thoughts on “Kom ihåg! Tre skyltar och Bloggdalas bokcirkel, Läsarna i Broken Wheel rekommenderar

  1. Är inte heller någon fantast av julen, tycker mera om tiden innan som är nu. Förra året skänkte jag tre paket till en organistion här på orten som tagit på sig att ge julklappar till barn som inte har det så lätt här på orten.
    Till våra föräldrar så köpte vi via röda korset, fanns ju allt möjligt att ge till barn och familjer i fattigare länder så som filtar och mat. Ärligt talat så vet jag inte om det uppskattades så mycket, men vi tyckte de kändes bra att ge en sådan gåva 🙂

  2. 🙂 Vi kände nog samma sak. Det verkar som om ingen hittills verkligen älskat boken.
    Lustigt det där du skriver om Dan Brown 🙂 Jag kände ju till din inställning till honom, själv orkade jag igenom den första utan att tycka att den va bra, och tänkte på dej när jag läste det stycket i boken. Å att du skulle nämna det.
    Tänk vad man lär känna varann egentligen.
    Kram å fint inlägg. Härmar nog, du å jag har ju inte samma läsare.

  3. Ja julen är speciell! Väldigt kommersiell och inriktad på överflöd! Men betyder det att ni inte äter tacos någon annan gång på året? Eller spelar spel tillsammans? Eller är julen en dag i mängden bara? Hur länge har ni gjort det?
    Förr var jag och sjöng i kyrkan där de ensamma samlats och på hem för de gamla på julen! Nu är det bara en dag som kommer och går även ifall jag önskar att den mysiga känslan ska komma tillbaka så gör den nog inte det!

    Jag önskar en skön första Advent!

  4. Jag älskar julen! Men inte för presenterna och maten. Utan för stämningen och att umgås, traditionerna att just den tomten ska stå på det stället varje år! Jag skänker till välgörenhet hela året om så jag har inte ett dugg dåligt samvete att köpa några julklappar till mina barn och min man. Men köper sånt som de verkligen behöver.
    Härliga skyltar du bjuder på. Blir ju nästan lite hungrig nu. Plättlagat lät ju helhärligt! Och tukanfåglar såg vi flera i Costa Rica 🙂

  5. De aller fleste har så det holder og litt til. Da kan man hjelpe andre. enten med saker og ting eller med tid.
    Klem på 1. desember.

  6. Såg första avsnittet i julkalendern ihop med Elin nu på morgonen,
    tur att inte just jag är målgruppen… jag blev nalta besviken,
    efter Mysteriet på Greveholm och Familjen Hedenhös hade ju jag väntat mig nå bättre,
    visst kan julkalendern bli bättre, jag kommer ju att fortsätta se ihop med Elin, men idag blev jag besviken.

  7. Ja vi gör ju alla som vi vill på julen vissa är tillsammans med sina barn o vissa inte vissa är ensamma vilket gör ont i mitt hjärta o alla som inte har det bra, skänker gör jag o klappar ger jag till frälsis alltid o ger japp det gör jag året om …men en extra slant till jul såå klart 🙂 ja jag vet att ni har det härligt även utan all julmat så kallad men man gör det som är bäst för var o en 🙂 hoppas du har det bra kramen

  8. Jag älskar julen! Fast vi har skippat samtliga julklappar för läääänge sen, och har bara måttligt med julmat. Jag gillar alla ljus som kommer upp och fram 🙂

  9. Tack, jag har blivit ”headhuntad” att starta en ny verksamhet som riktar in sig mot arbetsmarknaden. Tema; invandrare samt unga med psykisk ohälsa. Jag skall också jobba några procent med min gamla barndomsvän som är forskare och just nu jobbar med kvalitetsregister inom psykiatrin. Har dessutom stora förhoppningar om att projektansökan till arvsfonden om barns säkerhet på nätet går igenom då blir det några procent där med i så fall.

  10. Jag älskar julen men jag hàller med om att det blir alldeles för mycket hysteri kring julklapparna. Barnens önskelistor tar aldrig slut! Innan jul gör vi en ordentlig rensning bland leksakerna och det som fortfarande är i gott skick lämnas till röda korser o dylikt.
    Kul att läsa dina bokrecensioner jag behöver nàgot nytt att läsa men har svàrt att välja sà det hjälper mig, tack!

  11. Jo, julen är en överflödens tid för de som har råd vill säga. Tror julen är den tid på året då den fattiga känner sej som fattigast och den ensamma känner sej som ensammast. Försöker som du ge något lite extra till de organisationer som hjälper i närområdet. Många samlar in pengar som sedan skänks till behövande i form av kassar med julmat och julklappar.

  12. Jag håller med dig om att julen är en ganska tråkig festlighet som har alldeles för mycket fokus på konsumtionen. Sedan är ju delen med att träffa släkten kul, men det blir oerhört mycket ansträngning kring att anordna så ändå inte perfekt…

    Kramar

  13. Jag älskar julen med allt pyssel och umgänge. Jag hatar julen med all köphysteri och stress.
    Vi köper gärna julklapparna på second hand, om vi inte tillverkar dem själva. Det passar mig bra!
    Snygg skylttriss, enhetligt tema! Glömde skriva att dykaren hos mig jobbade på detta sätt i sex år …

  14. Café Tukan blir min favorit av skyltarna. Julen för min del blir alternativ i år med endast lite skinka annars som vanligt för det är trots allt Jesu födelse vi firar. Som barn kan jag förstå att klappar vill de ha men numera som vuxen är det den kristna högtiden som gäller för min del.

  15. Triss med en rød tråd! Det gillar jag. Du nevner Göteborg. Har vært der to ganger. Ble ingen favoritt i den grad som yndlingshovedstad Stockholm. Men så har jeg heller aldri sett Liseberg festpyntet til jul: Skal vist være litt av et syn! Ha det godt! Kari

  16. Jag inser att jag inte minns så mkt från boken sen jag läste i december förra året. Minns mest Saras boksortering och det kapitlet ÄLSKADE jag:)

    Har avsagt mig julklappar iår, kommer bli klappar till syskonbarnen och inget mer. Skänker pengar istället, mindre stress för mig och ett gott samvete – bra kombo!

  17. *ler* Först till boken. Jag håller sååååå med dig! Alla dessa frågor som inte fick något svar! Alla dessa människor som liksom bara slängs ut och inte alls ”tas om hand”. Jag vill veta vad mer som hände – men inte på ett sådant sätt att jag vill läsa en uppföljare – utan på det sättet att ”släng inte in en karaktär i handlingen som du sedan inte tänker behandla respektfullt nog att berätta en färdig historia kring”. Det känns som om Bivald inte själv vet.. Inget kul alls. Men visst, jag tyckte inte den var dålig. Men den gav inget intryck, inget spår.

    Det där med att ge vid jul. Jag ger konstant lika mycket. Vi försörjer min svärmor och svägerska med dotter, så varje månad skickar vi flera tusen. Dessutom är jag månadsgivare till Läkare utan gränser och Amnesty.. Och så är jag grundaren till Falkenbergare Tillsammans… Som ger en hel del.. Två dagar innan julafton deltar jag på julklappsutdelning till dem av de barn som lever under fattigdomsgränsen i vår kommun.

    Kramar

  18. Riktigt matnyttiga skyltar du serverar i trissen!
    Det där med lustgas och hypnos tror jag gällde en tandvårdsklinik – alla älskar inte tandvårdsbehandling!

  19. Ping: Suddiga skapelser och en älskad Nancy | Freja funderar

Kommentera

