Bokrecension / Feminism / Frejigt / hyllvärmare / Politik / Tre på tre / Utmaning

Jane Eyre och Det var onekligen väldigt roligt när…

Som sista bok av tre i en av de ”Tre på tre”-utmaningar jag gör i höst har jag nu kommit till den tredje systern Brontë, Charlotte, och ska nu recensera

Jane Eyre av Charlotte Brontë

Jane EyreJag har, i just den här ”Tre på tre”-utmaningen hos Pocketlover, tidigare läst ”Agnes Grey” av systern Anne och ”Svindlande höjder” av systern Emily. Jag sparade Jane Eyre till sist, eftersom den är den jag hört allra mest talas om, och den har dessutom, till skillnad från de andra två, redan legat här hemma och väntat i några år, så då kunde den få vänta några månader till…

Men nu är den i alla fall läst och jag ska våga mig på att tycka till om den. En bok som älskas av så många… Jag gillade Agnes Grey ganska bra, men hade svårt för Svindlande höjder, så vad tyckte jag om den här?

Den var mastig att ta sig igenom, men det gick ändå oväntat lätt. Betydligt mer lättläst än vad ”Svindlande höjder” var, men i partier blev det ändå tungt. Jag gillade inledningen, om hennes barndom och skolgång. Jag älskade även hela den sista delen, när hon flyr för att bli självständig och ta sig fram på egen hand. Och slutet är magnifikt, jag gillar lyckliga slut, vilket jag tycker det här är, trots olyckor och skador. Men mellanpartiet, när förälskelsen spirar, den gör mig uttråkad.

Det beror nog mer på mig än på författaren. Jag är helt enkelt inte lagd för romantik. Särskilt inte när det följer någon sorts fastlagd mall som innehåller en rik, skrämmande och viljestark man som möter en fattig, oansenlig men lika viljestark kvinna, som dock darrar under hans makt… Delar av den här boken går att kopiera till vilken harlequinroman som helst, även om den i så fall förstås är originalet och ingen kopia. Delar av den verkar varit förlaga till den enligt mig förhatliga boken The game/Spelet, som tipsar män hur de ska kunna ragga på kvinnor. Inte på något trevligt sätt, utan genom att förvirra kvinnor, göra dem osäkra och så småningom lätta att förtrycka.

Mr Rochester gör mycket av det gentemot Jane Eyre. Behandlar henne som ett objekt genom att beordra henne att flytta på sig så han kan titta på henne utan att han själv behöver anstränga sig, säger till henne att gå till sitt rum och blir sedan arg på henne för att hon gör det utan att först låta honom ta avsked, tala om för henne hur hon känner när hon själv inte anser att det är vad  hon känner, kallar henne för dumsnut, behandlar henne som ett barn som måste ledas och mycket mer.

Jag vet att många anser det här ytterst romantiskt, med starka män och svaga kvinnor, men jag blir bara uttråkad, och trodde att jag återigen (som jag gjorde med Svindlande höjder) skulle vara tvungen att slakta en klassiker. Men Jane Eyre är av starkare virke än så, hon kan, i sista stund, stå emot lockelsen och hellre välja fattigdom, än ett liv som hon inte själv valt. Det räddar den här boken, den förespråkar en form av kvinnlig frigörelse som känns så oväntad i en 1800-tals bok, så uppfriskande och tilltalande.

Jag är glad att jag läst den, jag kommer nog inte att läsa den igen, jag kan inte säga att jag älskar den, men jag gillade den i alla fall!

Hyllvärmare, ja.
Boktolva, nej.

Spänningsutmaningen, nej.
Kaosutmaningen, nej.
Bloggdala Bokcirkel, nej.

Tre på tre: ja.

IMGP1210

”Det var onekligen väldigt roligt när…” är rubriken från Onekligen i dag. Och en sak som jag just i dag har tänkt på som verkligen var rolig, var den budgetvalkampanj vi inom Feministiskt Initiativ gjorde i höstas! Med bara vår egen fantasi och de pengar och prylar vi medlemmar kunde avvara skapade vi en lustfylld och lockande kampanj, för några timmar varje lördag. Vi hade vårt valpartytält, mellan alla de betydligt mer robusta och påkostade valstugorna. Vi smyckade med ballonger, vi möblerade med trasmattor och saccosäckar, vi gav bort fina små armband, vi bjöd på godis och kakor, vi spelade Feministiskt Initiativs otroligt coola valkampanjskiva och vi pratade med massor av människor. Jag mådde så mycket bättre i min sjukdom under augusti och september, så jag hoppas nu att dels minnet av kampanjen och dels de nya uppdragen i partiet ska hjälpa mig få tillbaka mer energi igen!

IMGP0326rev

11 thoughts on “Jane Eyre och Det var onekligen väldigt roligt när…

  1. *ler* Tack och lov att du tyckte att ”Jane Eyre” var ok!! Jag tycker om den – visst retar jag mig på en hel del på just de styckena du skriver om (särskilt nu i vuxen ålder) men jag älskade den som tonåring…

    Hoppas din söndag blir bra och att du kommer att må bättre! Kram

  2. Jane Eyre har jag icke läst.

    Advent/jul pynt kommer jag inte ifrån, för min 8åring gör jag nästan allt, allt jag kan i alla fall. Skulle nog försöka flytta berg om det behövdes 😉 då är advent & jul pynt en liten del…

  3. Kul att du trivs så bra i FI och fina bilder!
    Ibland är det kul med en lättläst bok också ;.)
    Du skrev så fint om Israel och Palestina så nu har jag skickat efter den boken fastän jag har en stor bokhög som är oläst/ kram

    Ps Nu ska jag länka till dig och hoppas att det går bra? http://spanaren55.bloggplatsen.se

  4. Jag har läst någon bok av dessa systrar, men jag tänker nog inte plöja igenom en av dom nu! Jag har en känsla av att jag skulle lämna boken halvläst, tyvärr!

  5. Ping: Suddiga skapelser och en älskad Nancy | Freja funderar

Kommentera

