Döskallar / Feminism / Fotoutmaning / Litteraturnörderi / Politik

Triss i glädje, jerka om varför jag läser och månadens klädesplagg är givetvis…

Fototriss har det härliga tema ”Glädje!” den här veckan! Härligt men lurigt för mig som varken visar mig själv eller nutida bilder på familjen… Vad ska jag kunna rota fram…

IMGP0063 beskärdIMGP0064 IMGP0066Det här gör mig glad! Det kanske verkar konstigt att jag kan engagera mig så mycket i Fi, nu när jag är sjukskriven. Men sanningen är att det här ger mig energi. Så pass mycket så att efter jag i går var på två olika möten och valdes in i styrelsen och i dag ägnade några timmar till att formulera ett pressmeddelande att skicka till media, så gick jag till mitt jobb och orkade faktiskt, för första gången, arbetsträna! De jag umgås med i Feministiskt Initiativ är så fantastiska att de ger mig energi som jag aldrig tidigare varit med om! Den känslan, att orka umgås i en grupp under några timmar, utan att vara fullständigt slut efteråt, utan istället känna mig energifylld, det gör mig så glad! Så mina glada bilder blir från valkampanjen!

Andras glada bilder kan du se HÄR!

Annikas bokbloggsjerka ställer den här helgen frågan:

Vad säger du? Varför läser du egentligen böcker?

Den frågan har snurrat i mitt huvud några dagar. Det finns så många olika anledningar till att läsa, och varje bok jag läser har sin alldeles egna anledning till att bli läst. Det kan vara för att jag vill uppleva äventyr och spänning, eller kanske att jag vill lära mig nått, eller att jag vill upptäcka en stad eller ett land utan att lämna min soffa. Så varför läser jag egentligen? Efter att den snurrat runt tror jag att det har kokat ner till en enda sak. För att jag är nyfiken!

Från det jag lärde mig läsa, själv, så har jag läst allt jag sett. Min mamma visste inte att jag kunde läsa förrän vi var på en lång tågresa och jag på en station tittade ut genom fönstret och lite i förbifarten sa ”Nu är vi i Långviksmon”. ”Hur vet du det?” frågade mamma förvånat. ”Det står där” sa jag som om det var en självklarhet att jag kunde läsa… Och sen dess har jag använt läsningen för att stilla min nyfikenhet.

Jag läser på mjölkpaket, på reklampelare, instruktionsböcker, tidningar och böcker. Jag läser även baklänges om det behövs, via spegelbild, och upp och ner. Det sista är farligt för dem som tror att de kan sitta med en bunt papper mitt emot mig och att jag inte ska förstå vad det står i pappren… Och pinsamt för mig som läser fast jag egentligen inte vill. Jag kan inte låta bli, ser jag bokstäver så måste jag bara få veta vad det står. Inte ens när jag är i länder där jag inte förstår språket (som i Frankrike) eller ens bokstäverna (Ryssland) kan jag låta bli. Och tar in tillräckligt mycket information för att hitta världens största skaldjurstallrik i Frankrike och hitta till tunnelbanestationen med kristallpelare i St Petersburg…

Ord för mig är ett sätt att få veta saker. Hur kommer det sig att människor beter sig som de gör? Hur tänker andra när de tar beslut? Vad kan få en människa att begå mord? Hur fungerar vår TV? Hur går det till inom olika yrken? Hur fungerar vardagen i andra länder? Vad gör du en fredagskväll i den staden? En omättlig nyfikenhet, fullständigt osläckbar! Det räcker att jag läser baksidan på en bok så bara måste jag veta mer…

Andras anledningar att läsa kan du hitta HÄR!

”Månadens klädesplagg är givetvis…” är Onekligens rubrik och det var en enkel fråga, för månadens plagg är helt klart A-linjeklänningen!

IMGP1553 IMGP1611Det är Fredrika på Vinden som peppat mig att komma igång och sy igen! De här två har det blivit hittills, men jag har köpt tyg på secondhand som jag hoppas ska bli några till med lite annan skärning. Lätt och kul, helt klart månadens plagg! Se mer om plaggen HÄR! Jag vill pimpa den ormskinnsmönstrade med lite grönt tyg och kanske någon liten döskalle, få se om jag hinner före helgen, när sew-alongen avslutas!

33 thoughts on “Triss i glädje, jerka om varför jag läser och månadens klädesplagg är givetvis…

  1. Jag som inte läser så mycket numera fokuserar förstås på Glädje-trissen. 🙂 Fast jag inkluderar både bokläsning och A-linjeklänning. Som extra glädje utanför trissen.

    Härligt att Fi ger dig sådan energi. Underbart med personer som ger i stället för att tai!! Härligt med hela idén. Jättekul att du är med i styrelsen och har tagit på dig en del uppdrag!
    Heja! 🙂

    http://kasperian2.blogspot.se/

  2. Jättefina klänningar båda två. Underbart mönster i tyget i den översta. Du är duktig på att sy.
    Fina bilder i din triss! Så kul att du hittat något som ger dig energi… 🙂

  3. Vilket fint inlägg!
    Gillar dina roliga fototrissar och kul att du hittar energi hos FI.
    Vet inte hur du är sjuk men hoppas att det går rätt väg för dig och är du nu invald (grattis) i FI så går det kanske bra *ler*
    Underbara frågor om varför läser du och du fick till många svar som jag nickar med i.
    Läsa är givande på alla sätt. Ha en bra dag/ kram

    Ps http://spanaren55.bloggplatsen.se

  4. Blir GLAD att läsa att Du känner Dig piggare efter umgåtts med likasinnade inom Fi, härligt med energi!

    Jag lärde mig läsa som 4åring å är ju som Du… typ 😉 läser på allt som har minsta bokstav.

    Jo snön är blöt å trist, typ aprilsnö dock utan sol.

  5. Grattis till att du tog plats i styrelsen och till dina (fi)na glädjebilder! Min första bok läste jag som femåring. Den handlade om Nalle Lufs. Sedan dess har jag varit obotlig bokslukare i perioder. Att sy är inte min starka sida. Skulle möjligen klara ett enkelt korsstygnsmotiv.

  6. Ja, det är iaf en färgglad färg. Glad att du har funnit en plats iaf även om jag inte delar F!s ideologi, jag är socialliberal i realiteten. Fin triss och kreativ är du allt.

    Jag använder mest mina bloggar pà WordPress, Que de mes photos använder jag mest för fototriss och artiklar för artiklar i stil reportage.

    Kram

Kommentera

