Arg tant / Barn / Fotoutmaning / Katter / Litteraturnörderi / Politik

Människoskapad rörelse, 5 saker jag blir irriterad på i vardagen och tre dystopier/postapokalypser…

Fredagstema är människoskapelse och Tema Fredag är rörelse. Nu är det här visserligen något som inte är i rörelse just nu, men den är för vacker för att jag ska kunna låta bli att visa den. Den kan röra sig, och den är skapad av människor, även om rörelsen behöver en häst för att fungera…

IMGP0104Andra människoskapelser kan du se HÄR!

Andra bilder på rörelse kan du se HÄR!

”5 saker jag blir irriterad på i vardagen” är rubriken jag tar från Onekligen i dag.

I och med min utmattningsdepression så blir jag irriterad för allt vissa dagar och andra dagar orkar jag inte ens bli irriterad. De bra dagarna, när jag är mig själv, så är det inte vardagen som irriterar mig, utan andra saker, som politik, rasism, sexism, homofobi, transfobi, funkofobi och liknande. Som jag läser om eller ser på nyheterna. Jag tycker inte det går att kalla vardagliga saker, för de utsatta kan det vara mycket viktiga frågor, det vill jag inte trivialisera. Så, vad i vardagen kan irritera mig?

1. Jag irriterade mig på mig själv igår, efter att jag skrivit mitt inlägg om ovanor. Min ovana att vilja ge en bakgrund/förtydliga/problematisera en fråga istället för att ge ett rakt svar poppade upp och tyckte inte jag resonerat  nog runt rubriken. För vad ÄR en ovana? Vem bestämmer vad som är en vana och vad som är en ovana? Det som är en vana för dig kanske är en ovana för mig och tvärtom? Min vana att kolla på TV kan andra se som en ovana som tar deras tid från annat. Min ovana att bete mig så här utifrån en enkel fråga, att brodera ut och angripa från flera olika sidor, är en användbar vana för en forskare… Så, jag irriterar mig alltså på att jag inte tog upp den här aspekten i gårdagens inlägg, och med min utmattningsdepression dyker just den här irritationen, att jag inte riktigt tänkt klart, upp oftare än annars.

2. Katter och deras evinnerliga revirvandrande kan irritera mig. Katter är ensamlevande i naturen och behöver ständigt bevaka sitt revir genom att vandra längst ytterkanterna och hålla koll på vad som händer. Nu har vi tre innekatter, så deras revir är inne i huset. Abyns revir är starkast i köket, bengalen i dotterns sovrum och burman i vårt sovrum, men alla tre delar på huset som helhet. Nu när burman äter dietmat så får han sin mat inne i sovrummet med dörren stängd. Och då ska han in i sovrummet, ut ur sovrummet, in i sovrummet, ut ur sovrummet…. Hela dagen krafsas och jamas det, och eftersom de andra katterna vet att det finns god mat därinne så kommer de och krafsar oxå. Burman kan dessutom öppna dörren själv genom att hoppa på handtaget, så om han inte får hjälp med dörren löser han det själv, och de andra rusar in och slukar hans mat. Så jag får agera dörrvakt under dagarna, vilket kan irritera mig rejält. Fast sen är han så söt att jag genast förlåter honom…

IMGP26423. Alla ljud i huset när familjen kommer hem kan irritera mig. Mannen spelar TV-spel i källaren, sonen spelar dataspel via skype med sina kompisar inne på sitt rum, dottern kollar Youtube OCH lyssnar på musik samtidigt i köket. Huset är för litet för att jag ska kunna hitta ett tyst hörn, så jag sätter på TVn i vardagsrummet för att försöka blockera alla olika ljud. I bland funkar det, i bland inte och ibland får jag säga till dem att vara tysta, de dagar mina öron är extra känsliga.

4. Jag irriterar mig på mig själv, att jag vill mer än jag orkar och att jag orkar mindre än jag borde.

5. Jag irriterar mig på att skönlitterär litteratur är så svår att läsa just nu. Faktatext går bra, men skönlitterärt går trögt. Trist tycker jag, och ganska irriterande.

Lyrans tematriss den här veckan är väldigt svår för mig, som sällan läser den här typen av böcker:

”Berätta om tre bra dystopier (bred definition, postapokalyps går lika bra)!”

Jag vet knappt vad en dystopi eller en postapokalyps betyder… Jag fick kolla upp det och en dystopi är alltså en negativ samhällsvision och postapokalyps är berättelser som utspelar sig efter en katastrof av stora mått. Har jag överhvudtaget läst några sådana här böcker?

1. Pestens tid av Stephen King. Jag är inte så förtjust i Kings böcker, men den här har jag läst. Jag minns inte vad jag tyckte om boken, men jag gillade i alla fall TV-serien med Gary Sinise i en av rollerna.

2. 1984 av George Orwell, som jag läste när jag gick i gymnasiet, men läst några gånger till efter det. Den vet jag att jag gillade.

3. Blod och död av Jens Ganman. Jag är inte säker på att den här kan klassas som en dystopi, men jag tycker ändå att den visar upp en ganska otäck framtid. Det handlar om ett gäng dödsdömda fångar som placeras på en ö för att delta i ett TV-program i Robinson genren. Den som överlever ska få amnesi från sitt dödsstraff. Hela boken är skriven ur en av deltagarnas perspektiv och det är väldigt skickligt gjort, med en rejäl tvist på slutet. Jag tycker själv att en värld där det här ses som en lämplig dokusåpa är en negativ samhällsvision, så jag tar med den…

Andras dystopitrissar kan du se HÄR!

Intervjun jag skulle gjort i dag sköts upp, så nu får jag mer tid på mig att förbereda mig och mer tid på mig att bli nervös…Ha en trevlig fredagkväll alla!

 

 

25 thoughts on “Människoskapad rörelse, 5 saker jag blir irriterad på i vardagen och tre dystopier/postapokalypser…

  1. Älskar de gamla vagnarna, vi hade en så på mitt gamla jobb som jag ofta tittade på och funderade när den senast var i bruk.. Önska jag hade hunnit fota den innan de gjorde kaffeved av den..

  2. Min f.d. granne piffade upp gamla vagnar som han också körde med sina 2 Nordsvenska hästar. Till Jul t.ex. och brudpar. Så stiligt som helst.
    Du har alldeles rätt om ”vana och ovana”. Ett annat ord som jag irriterar mig på är ”förnuft”. Mitt sunda förnuft behöver inte vara ditt. Ha en trevlig kväll!

  3. Känner igen mig i en del av sakerna du irriterar dig på. Kanske för att jag känner vara på väg mot en svacka, mer känslig för saker och ting.
    Vet inte om man blir mer känslig just den tid på året man kraschade ihop, var ju december för tre år sedan jag kraschade ihop.
    Kram

    • Jag har problem med hörlurar eftersom jag dels är känslig mot ljud, dels har små öron som inga proppar passar i, dels har glasögon så lurar brukar skava mot glasögonbågarna. jag har testat många men inga som funkar…

  4. Jättefin gammal vagn, den har säkert används ett otal gånger för att frakta folk. Vi är riktigt bortskämda i dag, som kan förflytta oss så snabbt.

  5. Dystopi var faktiskt ett ord jag lärde mig idag när jag råkade zappa förbi en intervju från bokmässan på UR. Gillar inte att läsa allt för mycket dystra böcker eller biografier där det mest är synd om huvudpersonen så är inte min favoritgenre. Gulliga dina katter är, även om de kan öppna dörrar! Just för tillfället bor jag hos en tjej som har en stor maine coon som krafsar på min sovrumsdörr varje morgon när han vill ha mat (han får inte sova i mitt rum eftersom han äter upp alla sladdar han kan hitta och jag vill försöka behålla mina sladdar intakta!)

    Kramar från lång kommentar!

  6. Haha.. intressant att katterna har delat upp huset mellan sig.
    Ang. dotterns träningsläger.. jo man får vara med och titta som förälder. Det kallas för träningsläger men är i själva verket några timmars träning både lördag och söndag. Dom äter inte tillsammans och man åker hem när träningen är slut. Det är ganska kul att vara med och kolla tycker jag 🙂
    Vilken vacker gammal vagn!

  7. Fin vagn till rörelsetemat! 🙂
    Irritationsmoment brukar det finnas gott om – tur att man inte går och tänker på dem specifikt hela dagarna 😉 Det räcker med den stund man ska göra en (ovanlig) lista!
    Önskar dig en skön helg!

  8. Otroligt fin bild om rörelse.. Och du – det där med att låta tankarna gå ett extra varv – som du gjorde med vana eller ovana…Det gör jag jämt och det irriterar mig. För jag har det jobbigt med att då komma riktigt på VAD som är mina egna tankar och vad jag tolkar… Etc….

    Kramar på dig!

  9. Älskar dystopier 🙂 1984 är suverän! Trodde att Ganman var en nyhet för mig tills jag läste beskrivningen, men jösses vad den lät bekant… Har antingen läst den eller någon annan bok som handlar om precis samma sak. Pestens tid ser jag fram emot att få sätta tänderna i 🙂

Kommentera

