Feminism / Fotoutmaning / Litteraturnörderi / Trädgård

Marktriss och Julkalender!

Söndag, i dag mår jag bättre, men tar det lugnt. Jag vill inte pressa mig att göra saker som får mig utmattad, så i dag har jag läst, fixat med datorn, pratat med familjen och tagit en liten fotorunda i trädgården för att ha bilder till Fototriss, som idag vill se bilder på marken. Passar mig bra eftersom jag försöker få fotfäste just nu! Min trädgård gör mig markbunden!

IMGP2787 IMGP2790 IMGP2791Andras markbilder kan du se HÄR!

I år, precis som i fjol, ska jag försöka mig på att vara med i julkalendern inne hos ”Boken är tankens barn”.

Julkalender 2014Det blir frågor varje dag, från 1 till 24 december, och vinsten för de som får flest poäng är förstås böcker.

”Frågorna som man samlar poäng på kommer i år att ha fyra teman. Det kommer att vara suddiga bokomslag som man ska identifiera, citat ur böcker, frågor kopplade till Shakespeares verk och huvudpersoner att identifiera.”

Jag kommer att ha svårt för alla fyra kategorierna, men det är ändå kul att vara med, om du oxå vill vara med kan du anmäla dig HÄR!

I övrigt funderar jag i dag på mina privilegier igen. Jag skrev om komplimanger för ett tag sedan. Att jag är glad att jag är i den osynliga åldern där mäns ovälkomna komplimanger slutat komma. Hela den skriften är utifrån mina privilegier som ciskvinna. Jag är trygg och bekväm i det kön jag tilldelades vid födseln, jag har alltid identifierat mig som kvinna, och även om omgivningen rätt ofta könade mig som pojke när jag var liten så har jag aldrig blivit felkönad sen jag nådde tonåren. Inte ens när jag var militär. Jag minns en rolig episod när jag gick högvakt på Drottningholms slott och de vakter från ett annat förband som skulle avlösa oss blev helt förstummade när de insåg att en av soldaterna de skulle avlösa var tjej. Så inte ens då felkönades jag.

Jag inser att för den som i sitt liv strävat efter att uppfattas som kvinna, där omgivningen ständigt felkönar, för den individen kan komplimanger om ens kvinnlighet vara livsnödvändiga för välbefinnandet. Så, även där har jag ett privilegium, som kan frånsäga mig komplimanger utan att för den skull få min identitet ifrågasatt! Och jag frånsäger mig fortfarande komplimanger, för det är viktigt för mig, men inser att det inte är ett val för alla!

23 thoughts on “Marktriss och Julkalender!

  1. Ja, du har så rett; Freja. Å få være trygg i sin identitet er ingen selvfølge. OG det er jammen godt at man har fått noen år på nakken. Ville ikke vært ung igjen. Set at nytt liv trosser seg i gjennom gulvet på altanen (?) din. Klem. Kari

  2. Tycker mig se att en del av din trädgård heter HUMLE BY? Skönt namn (om jag läser rätt). Vore jag humla skulle jag säkert trivas där. Jag är rätt duktig på att identifiera författare och bok om jag får ett utdrag på en halv sida eller så, men jag skulle aldrig klara de övriga kategorierna. Önskar gott fotfäste!

    • Det är ett humlebo där, så i somras planterade vi blommor som humlor gillar där och sparade den här kvadratmetern när vi grävde upp för att skapa gräsmatta, så jag hoppas humlirna stannar kvar även nästa sommar!

  3. Jo – så är det med det mesta. Att vi som är så otroligt normativa kan kosta på oss en massa saker som andra kanske inte kan.. Och då är det svårt att alltid vara helt ”korrekt” och konsekvent.. Men du är det!! Och DET är en komplimang!

    Kramar

  4. Härliga bilder! Jag later min trädgård vara vild också men har lyckats få den mindre törnrosalik under året. Fåglarna och insekterna älskar den. Ha en skön vecka!

Kommentera

