blogginspiration / Bokrecension / Litteraturnörderi / Tre på tre

Kolla! Så här ser det ut utomhus idag, sisterhood med Mia och Svindlande höjder.

Jag får köra två inlägg i dag, det brukar jag inte göra, men allt det här hade inte riktigt passat in som ordlös lördag…

Första rubriken i Onekligens rubrikutmaning är alltså att visa hur det ser ut utomhus idag. Med en förkylning i kroppen var det inte det roligaste vädret att gå ut i, men en bild tog jag i alla fall!

IMGP2440Lite snö, inga löv kvar på björkarna, kyligt, men inte tillräckligt kyligt för att snön skulle stanna kvar tyvärr!

Jag har en till Sisterhoodutmärkelse att redovisa, den här fick jag från Mia!

Den som blivit nominerad ska:
1. Tacka bloggaren som nominerade dig, och länka till deras blogg, tack Mia!
2. Ha med Sisterhood of the World Blogger Award-loggan i ditt inlägg

sisterhood
3. Svara på de 10 frågorna som du fått
4. Nominera 10 andra bloggare och fråga dem 10 frågor

Den sista gör jag inte, de flesta bokbloggar jag läser har redan fått utmärkelsen, men alla som vill får gärna ta över och svara på frågorna!

Här är mina svar på Mias frågor:

1. Är du samlare av böcker eller ger du bort/annat alternative, när du läst dem? Samlare av stora mått, mina böcker blir som kära vänner som jag alltid vill ha nära mig!

2. Brukar du äta eller dricka något när du läser? Te, i stora mängder! Kakor någon enstaka gång, choklad ännu mer sällan, men te hör alltid till mitt läsande!

3. Vilken är din favoritläsplats? Överallt där jag kan krypa upp bekvämt, ha mitt te nära till hands, har bra belysning och kan svepa in mig i min filt.

4. Vad fastnar du för vid bokinköp? Jag köper gärna författare jag tidigare läst och gillat. När jag ska hitta nya författare så är det genre (deckare) och baksidestext som lockar mig.

 5. Vilken är din favoritgenre? Som jag skrev ovan, deckare/kriminalromaner. Jag försöker just nu återuppväcka mitt intresse för andra genrer, men det är det här jag alltid återvänder till

6. Vad ska du läsa i jul? Ingen aning, planerar inte så långt i förväg!

7. Vad önskar du för bok/böcker i julklapp? Jag önskar aldrig böcker, jag köper själv. Det funkar inte att ge mig böcker eftersom jag oftast redan läst, redan har eller inte är intresserad… Presentkort däremot funkar bra!

8. Vilken årstid är bäst för läsning? Alla!

9. Vad är skräplitteratur för dig? Jag gillar inte att kategorisera litteratur på det sättet, det som är skräp för den ene är superbra för andra. Men två saker kan reta mig i all sorts litteratur: Avsaknad av korrekturläsning och/eller en författare som inte visar respekt för sin läsare. Det första gör att min läsning hackas sönder. Det andra inebär antingen att författaren är ologisk i sin intrig eller tar genvägar eller följer ett färdigt skrivmönster som inte överraskar eller tar en upphöjd position på läsarens bekostnad.

10. Vilken bok rekommenderar du att alla ska läsa? Jag är dålig på rekommendationer, eftersom jag sällan gillar böcker som andra rekommenderar mig. Det är svårt att veta hur andra uppfattar böcker som du själv läst, varje läsare får sin speciella relation till boken. Utifrån att Sverige precis erkänt Palestina som stat tycker jag ändå att flera borde läsa ”Morgon i Jenin” av Susan Abulhawa, som ger en personlig och otäckt realistisk bild av att leva i flyktingläger.

Recension

Svindlande höjder av Emily Brontë

Svindlande höjderDet här är en av böckerna i den ena av de tre på tre utmaningar jag ska göra under hösten, Pocketlovers idé. Den är ingår i trion ”Systrarna Brontë”. Jag har sedan länge haft ”Jane Eyre” liggande här hemma, och förr hösten köpte jag ”Agnes Grey” och den här boken för att läsa alla tre systrarna. Tre på tre utmaningen är ett utmärkt tillfälle att äntligen plöja igenom den. Jag började med ”Agnes Grey”, eftersom den var den jag hört minst om, och spar ”Jane Eyre” till sist, eftersom det är den jag hört mest om. Den här har jag oxå hört om, förstått det som att den är väldigt romantisk och att många svärmat för Heatcliff. Jag hade rätt höga förväntningar.

Men så besviken jag blev! Det finns inte en enda person jag kan sympatisera med, ingen känns vuxen och ansvarsfull, vilket i och för sig väl är som de flesta av oss är som mest. Men här syns svagheterna så mycket mer en styrkorna, och jag skulle vilja se någon som jag ändå kan respektera och gilla…

Sen har jag svårt för sättet den berättas på. Jag är OK med böcker där det är ett ”jag” som berättar, och där det ”jaget” växlar så vi får se saker ur olika perspektiv. Likaså kan jag gilla berättelser som hela tiden visas ur en persons synvinkel. Historier med en osynlig berättare är oxå helt OK. Men här handlar det om att det är en person som berättar saker för en annan, som den som berättar i sin tur inte alltid upplevt själv utan i sin tur fått berättat för sig.

Om jag vore en advokat i en amerikansk TV-serie skulle jag skrika ”HÖRSÄGEN” på var och varannan sida… Det blir ointressant för mig helt enkelt! Jag tänker dessutom på filmen ”The usual suspects” *spoiler* där hela handlingen visas utifrån den enda överlevandes berättelse och i slutet inser du som tittar att allt var en lögn. Vad är det som säger att inte allt det som berättas här är en lögn, hittepå, osanning? På ett annat plan vet jag ju att alla böcker på det sättet är ”lögn”, men jag väntar hela boken på att få berättelsen bekräftad av någon annan, men det sker aldrig…

Jag hade hoppats gilla den här lika mycket som jag gillar alla Jane Austens böcker, eller åtminstone lika mycket som jag gillade författarens systers bok, men nej, det här är inte för mig. Jag ser inget romantiskt i den, bara en lång radda av sorg och misstag, och jag tycker den är alldeles för omständlig och babblig för att se vare sig skär poesi eller vek lyrik som eftertexterna utlovar… Jag är nog helt enkelt för råbarkad och obildad för att uppskatta det här!

Hyllvärmare, nej.
Boktolva, nej.

Spänningsutmaningen, nej.
Kaosutmaningen, nej.
Bloggdala Bokcirkel, nej.

Tre på tre: ja, nu har jag läst de två första i båda de utmaningar jag ställt upp.

19 thoughts on “Kolla! Så här ser det ut utomhus idag, sisterhood med Mia och Svindlande höjder.

  1. Ha ha där är vi lika, jag dricker oxå te medan jag läser 🙂
    Jag vill helst köpa mina böcker själv eller få bestämma vad som ska köpas, läser väl i princip det mesta men det finns böcker jag bara inte kan med.
    Vi har fått snö idag som ligger kvar, men det är lite regn på G nu så vem vet i morgon är allt borta… kanske.

  2. Sverige verkar vara rättvisans land idag – i alla fall när det kommer till väder 😉 Grått över allt! Hoppas molntäcket kan släppa igenom några solstrålar imorgon!
    Kul att läsa dina svar på utnämningens frågor 🙂 kände igen mig i några!
    Önskar dig en skön söndag!

  3. Hahahahahahahahha – århundradet sågning av ”Svindlande Höjder”!! Underbart!! Jag älskade den när jag läste den för första gången; jag var 16 år och MYCKET dramatisk.. Kan det ha varit därför? ;)) Nåväl – på bästkusten har det faktiskt varit soligt i dag.. Härligt!

    Kram

  4. Åhh en teälskare, jag vill så gärna lära mig dricka te och har massa goda men blir inte av. Bra svar och boken du rekommenderar, ja den har jag, bara tiden som fattas.Tack för du gjorde den.

  5. ”Om jag vore en advokat i en amerikansk TV-serie skulle jag skrika ”HÖRSÄGEN” på var och varannan sida… Det blir ointressant för mig helt enkelt!”

    haha, du är underbar! Svindlande höjder var min absoluta favoritbok i tidiga tonår. Hade själv inte haft några amorösa äventyr och jag fullkomligen slukades av dramatiken och det där tunga och råa mot den skitiga kulissen. Och inte minst den himlastormande kärleken, med en vargs blottade tänder.. Fullkomligt livsfarlig! Kunde inte få nog. Försökte läsa om den för en tid sedan och hatade den 🙂

  6. Ja igår var det riktigt ruskväder även här, snöfall som övergick i regn och bara någon enstaka plusgrad. Idag ser det betydligt bättre ut, sol och varmare 🙂

  7. Jag blir också fast för vissa författare. Sen blir jag ofta besviken och ledsnar efter några böcker…

    sv: Klart jag hade alla rätt på tipsrundan! Tyvärr var det dock två fel i facit… 😉

  8. Jag är periodare när det gäller böcker! Min bokhylla håller nu på att ramla ihop, så jag sorterar, läser och och ger sedan bort. Mina ungar ska inte behöva göra det när jag är död! 😉 Min faster dödsstädade i 30 år och jag har börjat nu! Hahaha! Varje gång något går sönder blir det en sak mindre att hålla reda på! Ha det gott!

    • Min mamma röjde flera dödsbon och konstaterade krasst att hon borde börja röja upp i sina saker innan hon dog, men att hon sket i det eftersom det i alla fall var ett dödsbo som hon slapp ta itu med…

  9. Åh, jag tycker mycket om Svindlande höjder! Jag läste den när jag pluggade engelska på universitetet och jag tyckte om den redan när jag läste den, men på seminariet när vi diskuterade boken var vår lärare så otroligt entusiastisk inför den och vi hade en så himla bra diskussion om den i klassen att min uppskattning av den blev ännu större 🙂 Jag vet inte om jag tycker den är så jätteromantisk egentligen (fast så är jag inte så romantiskt lagd heller, haha), men det är en fascinerande och tragisk historia.

  10. Ping: Mina bokår 2014 och 2015! | Freja funderar

Kommentera

