Bokrecension / Boktolva / Fotoutmaning / hyllvärmare / Katter

Känsligt och En himmel för Elliott

Trött tisdag, skönt att det finns utmaningar när orken tryter. Tisdagstema är ”Känslig”

IMGP1458Det här är vår prinsessa på ärten! Hon vet vad hon vill och talar tydligt om det och om det inte passar henne så går hon sin väg. Hon är en spännande personlighet som inte liknar någon av alla de katter jag haft tidigare, men så intressant att umgås med. Hon hoppar inte upp i ens knä för att bli klappad, men kan sitta på vårt trappräcke och beordra oss att komma dit och klappa henne. När hon tycker att vi klappat nog talar hon om det med. Hon kan både morra och yla och låter som en riktig vildkatt men har ännu inte, på sina drygt 6 år, vare sig försökt bita eller klösa någon i familjen. Hon är som en vallhund, gillar inte när någon lämnar hemmet och blir rastlös om inte alla är hemma när det är dags att sova. Hon är definitivt en känslokatt, känsligast av alla i vår familj, och väldigt älskad!

Andras känsliga bilder kan du se HÄR!

Som vanligt är mitt huvud fullt av tankar, men idag får vara en vilodag, så kommer jag tillbaka med mina funderingar en annan dag…

Recension

En himmel för Elliott av Katarina Danielsson

En himmel för ElliottEn av mina bokklubbsböcker. Jag skulle aldrig valt den själv, men ofta glömde jag att avbeställa och fick hem böcker som jag inte orkade returnera… Så glad att jag avslutat alla medlemskap nu och bara köper böcker som faktiskt intresserar mig. Men den här visade sig ändå vara lyckad. Den har stått i min bokhylla i nästan 10 år, och inte blivit läst, och nu när jag läser den överraskas jag av att den faktiskt är bra. Riktigt bra!

Egentligen har den ingen riktig handling, den är ett flöde i främst huvudkaraktären Elsas liv, men ett flöde som förändrar henne som människa. Centralpunkten i boken är att Elliott, hennes tvillingbror, hennes andra hälft, den som hon speglar sitt eget liv genom dör och hon behöver hitta vem hon är utan att kunna spegla sig genom honom. Sorgligt, intressant, magiskt, mänskligt och lite feel good på en och samma gång!

Vissa saker griper tag i mig lite extra, av rent personliga skäl. Som svordomsburken hemma hos Elsas och Elliotts farfar, där Elliott en gång svor upp alla pengar han hade i fickan, bara av nöjet av att få svära. När barnen var små hade vi en svordomsburk här hemma. Det kostade fem kronor att svära. Min mamma, deras mormor, har svurit som en borstbindare i hela mitt liv, trots att hon var seriös folkskolelärare. Hon var hemma hos oss och råkade svära. I sin plånbok hade hon som minst en tjuga. Så hon tar tjugan, lägger ner den burken och säger ”Helvetes jävlar satan” till barnens stora förtjusning. ”Växel” sa hon sen… Jag älskar den sortens minnen av min mamma, hon var rolig!

Och för någon vecka sedan skrev jag om att det som kan få mig att haja till i böcker är om jag hittar mitt namn, och ännu mer om det inte sitter på en sur tant! Och i den här boken finns det med, och det sitter INTE på en sur tant!

Så, den här boken rekommenderar jag, den följer inte någon standardmall, den känns udda och speciell, lite överraskande och lite självklar, sånt gillar jag!

Hyllvärmare, ja.
Boktolva, ja.
Spänningsutmaningen, nej.
Kaosutmaningen, nej.
Bloggdala Bokcirkel, nej.

Tre på tre: nej.

31 thoughts on “Känsligt och En himmel för Elliott

  1. Vilken underbar beskrivning av din känsliga katt !! ..och helt klart inte vilken katt som helst. Stor personlighet och självklart älskad. Tror jag sagt det förrut men säger det igen 😉 Lycko dig som har dina härliga katter !!!!!!

  2. Härligt att läsa om din känsliga katt, de är ju sådana personligheter. Och boken älskade jag då jag läste den 2005

  3. Ja katter kan ha bestämda åsikter om hur saker ska skötas. Är uppväxt med två katter, vet inte om det var lite träning på taxen vi sedan skaffade – de är ju också rätt speciella 😉

  4. Fint att läsa om Prinsessan, denna uppenbart väldigt speciella katt. 🙂
    Det är förunderligt det där med katters personlighet, för personligheter är de verkligen! Och visst, en del är speciellt särpräglade på ena eller andra sättet.
    Jag saknar fortfarande min högst Personlige Petrus, men de tre jag har kvar talar minsann också om var de tycker att ”skåpet ska stå”.
    Berit E
    http://kasperian2.blogspot.se/

  5. *ler* Vilken personlighet er fina kattfröken har! Och vad härlig din mamma var! Hoppas din dag blir bra och att du kan formulera dina tankar snart!

    Kram

  6. Har aldrig haft katt men grannens katt e här ibland och är väldigt trevlig. Upptäckte att katter är väldigt olika. har alltid haft hund men inte nu när vi reser så mycket vi kan.
    ha de Fia

  7. Hej!
    Nu var det länge sedan jag var inne hos dig och läste men nu tänkte jag titta in och läsa lite.
    Hoppas allt är bra med dig.
    Önskar dig en fortsatt härlig dag,
    Kram
    Maria

Kommentera

