Barn / blogginspiration / Feminism / Fotoutmaning / Katter / Litteraturnörderi / Politik / Trädgård / TV

Helgen där jag är och komplex karaktär

Fototriss har temat: Så här ser det ut där jag är!

IMGP1241

Trots hösten sitter många av löven kvar på våra björkar…IMGP1252

…och många av dem ligger på gräsmattan…IMGP1451…medan björkarna vid cykelvägen är helt kala och visar upp sina sjukdomar.

Se andras trissar HÄR!

Marit vill att jag visar min helg:

Jag är med i Fredrika på Vindens Sew-along, där vi ska sy A-lnjeklänningar. Jag hade redan köpt ett tyg, men eftersom jag ska skugga Landstingets politik och därför gå på ett sammanträde i närtid, så tyckte jag att jag behövde lite kläder för tillfället, så det blev ett tyg till, intensivt rosa!

IMGP1238

Jag har under helgen mest vilat efter att i lördags först åkt till min pappa och sen följt dottern på stan för att handla till en aktion hon och en kompis ska göra på skolan till veckan. Men i dag tog jag itu med min första A-linjeklänning, eller om det ska vara en tunika… Jag fick, som vanligt, hjälp vid tillklippningen….IMGP1463

Men jag slapp i alla fall hjälp när jag sydde….IMGP1487

Så här långt nådde jag! Snabbsytt, det gillar jag! Nu har jag kvar att fålla ärmhål och halsringning, samt lägga upp. Den rosa ger jag mig på i morgon…IMGP1495

Se andras helg HÄR!

Annikas bokbloggsjerka ställer frågan:

”Vilken är den mest komplexa fiktiva karaktären (på tv/bio eller i en bok) som du har träffat på?”

Annika själv väljer Lisbet Salander, och det hade nog jag oxå valt om det inte var en annan som liksom anmälde sig själv. Jag behövde knappt ens fundera på det utan började direkt längta efter att träffa Fox Mulder från Arkiv X!

Jag tyckte egentligen inte alltid om Arkiv X, vissa avsnitt var alldeles för otäcka för mig, men Fox Mulder gillade jag. FBI-agent som inte alls passade in i normen för en FBI-agent och som därför sattes på specialuppdraget (undantaget, så han skulle tröttna på sitt jobb och säga upp sig…) att utreda gamla fall, the x-files. För att han inte skulle skämma ut FBI sattes Dana Sculley in som hans partner, tillika övervakare. Med tiden får de en fin vänskap och delar av Fox Mulders bakgrund dyker upp allt eftersom, så det blir lättare att förstå var ifrån han kommer och varför han är som han är nu. Särskilt glad är jag över att det aldrig blev någon kärlekshistoria, utan Sculley och Mulder är vänner!

Andras komplexa karaktärer kan du läsa om HÄR!

53 thoughts on “Helgen där jag är och komplex karaktär

  1. Vissa träd har nästan alla löv kvar, vår lönn har massor, det varierar även mellan samma trädsorter =) Känner igen det där med ”katthjälpen” Pratade med syster Jane igår och jag skulle googla och det såg ut så här när jag skrev +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++, Sotis satt som vanligt på tangentbordet 😉 Ha en fin vecka =) kram

  2. Åh, vad härlig klänningen såg ut! Som gjord för att snurra och dansa i!
    Tycker att löven som låg på marken (visst var det Ornäsbjörk?) är så otroligt vackra!

  3. Fine haustbilder! Og artig ”gjensyn” med Fox Mulder! Når det gjeld kompleksitet innan litteraturen, kan eg anbefale ein ungdomsserie: Divergent-serien. Eg veit ikkje om du likar å lese ungdomsbøker i det heile, eller om du allereie har lese dei. Men viss du likar slikt, var det i alle fall ein bokserie med ganske så komplekse figurar! Det var ikkje alltid så godt å vite kven som var ”dei gode” og ”dei onde”, eller kva som var gode eller dårlege handlingar. Det dukka stadig opp nye opplysningar og nye oppdagingar som gjorde at karakterane måtte endre oppfatning heile vegen. Fantasy-bøker ein kan bli klok av!

    Ynskjer deg ei god veke!

  4. I helgbild-serien finns en sån skön känsla och glädje…som jag kan känna igen. Skapa och vara kreativ det är livet det. Gillar sista bilden som avslutning.
    /Kiki

  5. Jaha du – hösten har hunnit mycket längre hos er än här nere… Men jag är jätteglad över att du mådde tillräckligt bra för att sy din klänning!! Hoppas din helg varit ok och att du har kunnat släppa kraven från människor i din pappas närhet…

    Kramar

  6. Så läckert rosa tyg! Väntar med spänning på resultatet. Den andra tunikan blev jättefin. Sydde både mina och barnens kläder förr, men det var länge sen… Och dina björkar gillar jag också, de har så fina blad, mycket finare än vanliga björkar.

  7. Fina bilder på din höst! Jag gillar de där flikiga björkarna! 🙂 Och vad duktig du är som syr och fixar själv! Och dessutom så fint! Och med all hjälp du får! 😉

    Sedan har jag en fråga. Jag har sett att du skriver en där det vanligtvis brukar vara man. Jag har varit väldigt fundersam på detta för jag får inte ihop den svenskan. Det ser galet ut! Men så läste jag någonstans att ”en” är nya tidens ”hen” och alltså en feministisk grej. Så min fråga är: Skriver du en i stället för man just på grund av någon feministisk tanke eller gör du det av någon annan anledning! Jag tycker det ser ut som dialektalt talspråk och jag kan höra riktiga östgötar använda det! 🙂

    • På mitt förra jobb arbetade jag med normkritik och skulle se över alla våra utbildningar ur ett normkritiskt perspektiv. En av de saker vi gjorde (bland många) var att använda hen istället för ”han eller hon” och att ersätta man med en, så nu har det blivit en vana.

    • Jag har ingen aning varför du måste presentera dig, jag vet inte hur det funkar. Det är inget jag valt att det ska vara i alla fall, jag får kolla över inställningarna!

  8. Härligt att sy, det är avkopplande och kreativt! Den klänningen ser ut att bli bra. Det är fint med höstlöv medans de fortfarande är färggranna. Här sitter det också en hel del kvar i träden men med nära nog en decimeter snö på marken. Det är lite speciellt.

  9. Ja, trærne her i nord blir kala. Leste om noen unge sykepleiere fra Thailand(?) som kom til Norge for første gang på høsten. De syntes landet var så stygt. Det var ikke blader på trærne en gang! Men vi vet hva vi har i vente! Jeg synes høsten er fin- med alle sine farger. Fine farger på rönnen som du har som bakgrunn!

  10. Ditt sjuka träd ser ut som det gör vid Isbladskärret här i Sthlm, där hägrarna bygger bo.
    Så mycket höst i din triss, beskrivande hur det ser ut hos dig.
    Ha en bra vecka.

  11. lite gråväder hos dig. men höstbilderna blir fina iaf. den sista bilden på sjuka trädet är intressant. undrar vad den lider av. kan inte vara alltför allvarligt för trädet står ju opp.
    ella

  12. Så är det med björkarna hos oss, en del har sina gyllene blad kvar och andra är kala. Fina bilder visar du.
    Även jag är i sy-tagen nu! Ska sy en klänning till den 8 november med Gatsby/Charleston tema. Har inget mönster och hade ritat ett förslag, men nu kommer den inte alls att ens likna det förslaget! Nu utvecklar jag något som kan bli riktigt bra om jag inte stressar fram något…
    Snygg klänning du visar, är lika nyfiken på den rosa…!

  13. Snygg rosa färg på tyget, för tankarna till Fi och det passar ju dig 🙂 många år sedan jag sydde något, borde ta fram symaskinen och vara lite mer kreativ.. det mår man bra av!

Kommentera

