Arg tant / Barn / Feminism / Fotoutmaning / Jobb / Politik / Resor

Omtumlande ostrukturerad onsdag…

Onsdagstema är: Omtumlande, vilket stämmer bra överens med oredan i mitt huvud i dag. Jag startar med en omtumlande bild och tar oredan sen…

IMGP6892Det här är dörr och fönster på det hus där Anne Frank och hennes familj gömde sig från nazisterna. Det var inte tillåtet att fota inne i själva museet, som huset numer är, av hänsyn till de som var där inne och sörjde. Jag förstår varför, för även med bara rent svenska rötter i andra världskriget var det otroligt sorgligt att se hur de levde under så lång tid och veta att det ändå bara var fadern som överlevde.

Omtumlande på många sätt, för i slutet av utställningen fanns en modernare del, där du som besökare kunde interagera. Frågor visades upp på stora skärmar i rummet och du och andra i rummet kunde svara om du ansåg det vara rätt eller fel. Frågorna var av ibland väldigt provocerande natur ”Är det rätt att homosexuella ska få gifta sig”. ”Är invandrare mer kriminellt belastade”, ”Finns det mer än två kön?”. Alltså en snabb undersökning av fördomsgraden av oss som satt och tittade på de korta filmer som visades mellan frågorna. Procentuellt hur vi svarat visades sedan upp på skärmarna. Det omtumlande var att trots att vi sitter i ett museum som handlar om vad som kan hända om vi delar upp människor i ”vi” och ”dem”, så var det ändå en hög grad av fördomar som visades upp i svaren. Otäckt tyckte jag och mina barn!

Andras omtumlande bilder kan du se HÄR!

IMGP1156

Och oredan i mitt huvud då? Ja, den består av tanketrådar som jag får av att lyssna på radio, se på tv, läsa artiklar och svaren på mitt inlägg i går.

Jag känner att jag behöver förtydliga mig: Det är alltså inte komplimanger I SIG jag vänder mig åt, jag är helt för att vi säger snälla saker, ärliga saker och vänliga saker till varandra. MEN när de handlar om ytliga saker som UTSEENDET, då slår jag bakut. För då mäts vi mot en ouppnåelig skönhetsnorm, som kan kännas ganska krävande för många, och det kan även, i vissa sammanhang, kännas förminskande att reduceras till sitt utseende, särskilt i professionella sammanhang. Det finns så mycket annat, mycket trevligare saker att ge komplimanger för. Som kreativitet, klokskap, uppfinningsrikedom, glädjeskapande, uttrycksfullhet med mera. När jag ska ge en komplimang kan det till exempel vara ”Det är alltid så kul att träffa dig”, ”Du får mig alltid att tänka till, det gillar jag”, ”Så bra du uttryckte dig i den situationen”. Det går utmärkt att fortsätta vara vänlig och ge komplimanger UTAN att förfalla till utseendet, som ändå inte är JAG på samma sätt som mitt inre är…

Lite ostrukturerat har det här snurrat i mitt huvud idag:

Expressen har under våren och sommaren gjort ett jättejobb med att visa upp hur Sverigedemokraternas förtroendevalda beter sig och uttrycker sig sexistiskt och rasistiskt, och det har lett till att många av dem blivit avstängda från sina poster. Rätt eller fel av en tidning att bedriva den här sortens arbete, de har i alla fall gjort det, i antirasismens namn. Samtidigt använder de sig av Ulf Nilsson som i en krönika bland annat skriver att kolonialism är något bra, eftersom den spred civilisationen i världen. Vilket otroligt förakt mot andra kulturers civilisationer, som vissa av dem är betydligt äldre än civilisationen i till exempel Sverige, deras civilisation såg bara annorlunda ut. Det finns mer sätt än den västerländska tänker jag. Det är inte heller första gången han skriver sådana här pompösa vita västerländskt manliga hyllande krönikor, det finns fler om du kollar HÄR.  Sexism, rasism och västerländskt högmod i en salig röra.

Säkert beror en del av den här typen av artiklar, både de rasistiska och de antirasistiska, på behovet av ”klick”, som du kan läsa om HÄR! Just därför väljer jag att inte länka till någon av Expressens artiklar… Samtidigt undrar jag om det inte är en konspiration av Expressen här för att kunna producera en aldrig sinande ström av artiklar. Ena dagen hänger vi ut en Sverigedemokrat, och nästa dag matar vi trollen med lite bränsle… Ohh, konspirationsteori!

Resten av mina ostrukturerade tankar spar jag till en annan dag, så kanske, kanske de hinner landa…

 

24 thoughts on “Omtumlande ostrukturerad onsdag…

  1. Alle tabloide aviser trenger klikk, mange klikk på sine nettaviser og da må man pirre folks fordommer og nysgjerrighet-
    Det kan virke som om de tror at leserne ikke kan tenke en tanke eller ti. Og om de tenker, så er det sex, vold og sport som gjelder.
    Ha en flott kveld 🙂

  2. Att ha en sådan ”frågestund” i Anne Franks hus tycker jag är totalt smaklöst, dessutom helt irrelevant.

    Å vad resten av inlägget angår så säger jag bara att det uppenbarligen är dags att du börjar jobba igen – du har alltför mycket tid just nu att kolla olika medier. Inte att undra att det snurrar i ditt huvud. Jag avstår från sådant. Är redan tillräckligt ostrukturerad;-)

  3. Spännande och omtumlande att besöka Anne Franks hus, en plats de flesta av oss har läst om och vet vad som hände där, något som borde få både en och annan att tänka.

    Håller med i det där om utseende, det är alldeles för mycket fixering vid det. Avskyr kommentarer som ”Nej du är inte tjock, du är jättefin…” Som om alla tjocka är fula då eller? Utseendet är egentligen bara ett skal, det riktigt intressanta är det som finns innanför, det finns människor som är riktigt fula på insidan om du frågar mig…

    För övrigt har jag pausat mitt bloggande ett tag, motivationen är i botten och huvudet snurrar.

  4. Håller med er, så otäckt att fördomarna fortfarande är så starka när folk befinner sig på en plats som så tydligt påminner om vilka hemskheter det kan leda till. Förstår att det var ett omtumlande besök på flera sätt. Vacker höstbild!

  5. Läser inlägget – reflekterar över Anne Franks hus och ”efterutställning” – läser sedan kommentarerna och reagerar på BP’s skarpa reaktion. Min var motsatt. Jag tänkte att det är bra att de väcker tanken om var familjen Franks öde började.
    Håller med om det du skriver om komplimanger. Själv kommenterar jag aldrig på utseende – men det beror inte på att jag är så himla korrekt 😉 utan på att jag inte lägger märke till om folk klippt sig, färgat håret, gått ner i vikt, köpt nya kläder … osv… Det har jag blivit kritiserad för (jajamen, det finns de som ifrågasätter varför de inte får skönhetskomplimanger) – och då brukar jag tala om för dem att de kan ta DET som en komplimang istället, för jag kommer ju aldrig lägga märke till om de INTE klipper sig, blir gråhåriga, går UPP i vikt eller aldrig byter kläder heller 😉

    • Hahaha, det ligger en del i det du säger, jag är också dålig på att se när folk gjort förändringar så det kanske är därför jag håller mig till att ge komplimanger om annat! Det kan bli så fel annars, att ge komplimanger om en frisyr de redan haft i flera veckor…

  6. Jag besökte Anne Franks hus när jag var ute och tågluffade 1979. Då fick jag första gången verkligen en rejäl tankeställare om vad som hade försiggått. Det blev så mycket mer verkligt än att ”bara” läsa om det…

  7. Jag förstår att det var omtumlande vid Anne Franks hus.. Och till skillnad från BP tycker jag att det var otroligt relevant och en väldigt tydlig påminnelse om att vi alla lite till mans är mer eller mindre skenheliga. Men jag kan förstå att man kanske skulle tycka det är smaklöst när man väl sitter öga mot öga med sina egna åsikter.

    För övrigt gillar jag den arga tantens tankeväckande inlägg! Kram

    • Jag håller med, det var extremt passande att ha en sådan utställning i hennes hem, en tankeställare till alla oss som gick där och förfasades över att så hemska saker hänt tidigare. Vi behöver göras medvetna om att det fortfarande finns kvar sådana krafter så vi motarbetar dem i tid. Som ett arv till Anne Franks ära!

  8. Där har jag med varit och det var verkligen omtumlande. Hemskt är bara förnamnet! Dock kan jag inte komma ihåg någon undersökning när jag var där, men kan tycka det är bra att man tar upp sådant där, då det eventuellt kan väcka en tankeställare, som du skriver med vad som kan hända om vi människor delar upp oss i grupper, vi och dom.

  9. Ja, jag tror att Expressen säljer ut sig och gör det bara för att få klick. Jag vill fan inte tro att nån är så dum och tycker att han skriver något vettigt! Grr!

    Förstår precis vad du menade med ditt förra inlägg. Dock har jag så otroligt svårt att bryta det. Jag säger till mina söner hela tiden att de är så snygga och fina och att det är viktigt hur man ser ut och sen kommer jag på mej själv med att jag inte ska säga så och biter mej i läppen. Tänk att det kan vara så svårt att bryta invanda mönster!

    • Jag säger till mina barn oxå att de är fina, jag lyckas inte alltid leva som jag lär. Och de lyssnar inte alls utan svarar bara att jag är deras mamma, jag måste tycka att de är fina…

  10. Ja vissa besök kan verkligen ge en rysningar. Känner igen känslan från när vi besökte ett koncentrationsläger i Polen.
    Ha en fortsatt trevlig dag!

  11. Märkligt galet med en frågestund i Anne Franks hus – höll på skriva dagbok 😉
    Det är lätt att flickor bedöms efter utseende, kläder medan pojkar blir bedömda efter vad/hur de presterar.
    SD är rasistiska skrämmande men trots dett Sverges tredje största parti egentligen ett bevis hur folk mår i Sverige.
    Ibland läser jag kommentarer som skrämmer mig då människor verkar ha tappat all empati, det är Vi mot Dom

Kommentera

