Feminism / Katter / Litteraturnörderi / Politik

Regeringsförklaringen och läsplanering

Jag lyssnade på regeringsförklaringen förra veckan och blev på allvar rörd. Det sas så mycket vackert i den att jag tillfälligt fick hopp om framtiden. sen rasar jag ganska snabbt ner i mitt vanliga misstroende: Ord är en sak, handling nått annat. Men jag tänkte tillåta mig njuta en stund till av de vackra orden, innan jag börjar dissekera det hela. Bland annat det här njöt jag av att höra:

Ett land som kännetecknas av människors lika värde, självförtroende, solidaritet och tron på att framtiden går att förändra.” Åhh, det vackra ordet ”solidaritet”, äntligen!

”Svenska löner och villkor ska gälla för alla som jobbar i Sverige.” Andra, till exempel Sverigedemokraterna, vill förhindra arbetskraftsinvandringen till Sverige. Men det ändrar ju ingenting. I dag anställer svenska företagare billigare arbetskraft från andra länder och utestänger på så sätt oss som bor i Sverige från arbete. Om arbetskraftsinvandringen skulle stoppas skulle svenska företag helt enkel anlita utländska företag, med billigare arbetskraft, som underleverantörer. Inget skulle alltså förändras. Om det här införs kan vi verkligen förändra något och se till att alla som arbetar i Sverige, oavsett var du kommer ifrån, får skäliga löner och avtal!

”Resurserna till arbetslivsforskningen ska stärkas. Missbruket av visstidsanställningar måste stoppas. Arbetslöshetsförsäkringen ska förbättras. Taket ska höjas och ett arbete inledas så att fler kan kvalificera sig för och ansluta sig till försäkringen.” Ja, ja, ja!

”Alla barn ska känna trygghet i skolan, de ska mötas och utmanas i sin kunskapstörst. Det är dags att ge våra barn nyckeln till den framtid som vi vet att de är värda.” Ljuvligt!

”Skattesubventionen för dem som har råd att köpa privat läxhjälp avskaffas. Läxhjälp ska ges till alla elever, oavsett betalningsförmåga.” Fantastiskt!

”Alla gymnasieutbildningar ska ha en bred, gemensam kunskapsbas, innehålla minst ett estetiskt ämne och ge behörighet till högre utbildning.” Älskar att alla utbildningar ska ha estetiska ämnen, kreativitet ska bejakas och är nyckeln till fortsatt utveckling!

”Andelen kvinnliga professorer ska öka och forskningsanslagen fördelas jämställt.” Yes!

”Att stoppa miljöförstöringen, minska klimatutsläppen och utveckla ny grön teknik är en av vår generations största utmaningar. Genom investeringar i en bättre miljö skapas jobb och framtidsmöjligheter.” Just det!

”Sveriges nya regering är en feministisk regering. Hämmande könsroller och strukturer ska bekämpas. Kvinnor och män ska ges samma makt att forma samhället och sina liv. Bara så kan vårt samhälle och varje enskild människa nå sin fulla potential.” Här har jag dock ett påpekande. Feminism är inget en ÄR, feminism är något en GÖR, så att kalla sig feministisk betyder inget, handlingar betyder allt. Vackra ord dock!

”Principen om samtycke vid sex är grundläggande.” Då hoppas vi på lagstiftning om detta snarast!

”Heltid ska vara norm på arbetsmarknaden. Deltid ska vara en möjlighet. Insatser behövs så att fler orkar arbeta heltid.” Mycket bra, fast jag skulle önska en strävan till att minska normaltiden, den insatsen skulle hjälpa många att orka heltid…

”Vårdnadsbidraget avskaffas. Som ett steg mot ett jämlikt uttag av föräldraförsäkringen ska en tredje månad reserveras för vardera föräldern. Föräldraförsäkringen ses även över för att underlätta för de familjer som identifierar sig som stjärnfamiljer.” Tjoho! Visserligen skulle föräldraförsäkringen behöva delas rakt av för att ge riktig effekt, men ordet stjärnfamiljer är så vackert att det överglänser allt annat! (Definitionen på en stjärnfamilj är alla som lever i en familj där innehållet –  omtanke, respekt, ansvar och kärlek – är viktigare än den yttre formen. En stjärnfamilj kan vara en regnbågs-, enförälders-, tvåförälders-, bonusförälders-, adoptiv-, donations- eller whateverfamilj)

”Barn, sjuka eller gamla ska aldrig bli bedömda utifrån sin lönsamhet. Kortsiktiga vinstintressen hör inte hemma i välfärden. Vinstjakten ska stoppas.” Gilla, gilla, gilla!

”Allt fler unga, särskilt kvinnor, hbtq-personer och personer med funktionsnedsättning, mår dåligt i dagens samhälle. Sjukvården behöver förstärkas så att det blir lättare att få hjälp med ätstörningar, ångest eller depressioner. Psykiskt sjuka och personer med funktionsnedsättning ska få bättre möjlighet till vård, boende, rehabilitering och sysselsättning.” Just så vill jag det ska vara!

”Taket i sjukförsäkringen höjs och den bortre tidsgränsen i sjukpenningen tas bort.” Den här gynnar mig personligen, eftersom den bortre tidsgränsen närmar sig mig med stormsteg. Jag klarar mig nog ändå, men det är ett otal sorgliga fall de senaste åren där svårt sjuka människor farit riktigt illa av att det finns en tidsbegränsning. Som en vän till mig, som först bröt benet och sen diagnostiserades för bröstcancer, där tiden började ticka vid benbrottet, och hon skulle alltså bli utförsäkrad trots att hon genomgick en tuff behandling för cancer…

”Ett samhälle behöver inte bara ekonomisk tillväxt utan också demokratisk. För det behövs en fri och frispråkig kultur, fria konstnärer, poeter och public service. Det behövs folkbildning, folkrörelser, bibliotek – jämlik och kostnadsfri tillgång till platser där kulturella och mänskliga möten kan ske.” Raka motsatsen mot Sverigedemokraternas inhägnande av kulturen till att vara den nationella identiteten där bara godkänd lojal kultur får bedrivas.

”Sverige ska vara ett av de allra bästa länderna att växa upp i. Regeringen påbörjar arbetet att göra FN:s barnkonvention till svensk lag.” Här börjar jag nästan gråta av lycka!

”Det senaste året har människor runt om i Sverige ställt sig upp mot rasismen, för alla människors lika värde. Det är genom många människors engagemang som vi kan hindra att antidemokratiska idéer får fotfäste i vårt land eller i våra folkvalda församlingar. Antisemitism, antiziganism, islamofobi och afrofobi ska inte ha någon plats i Sverige. Samtalet kring demokratins principer och alla människors lika värde måste ständigt pågå. Sverige ska säkra de nationella minoriteternas rättigheter. Grund- och gymnasieskolor ska i sitt värdegrundsarbete motverka rasism. Ett nationellt kunskaps- och resurscentrum för forskning om rasism inrättas. Regeringen kommer att sprida de lyckade modeller som finns för att minska rekryteringen av människor till rasistiska organisationer. Sverige ska ha en human asylpolitik och vara en fristad för dem som flyr undan förföljelse och förtryck.” Nu kommer glädjetårarna, det här vill jag med, hoppas det sker fort!

”Konflikten mellan Israel och Palestina kan endast lösas genom en tvåstatslösning, framförhandlad i enlighet med folkrättens principer. Den måste garantera såväl palestiniernas som israelernas legitima krav på nationellt självbestämmande och säkerhet. En tvåstatslösning förutsätter ömsesidigt erkännande och vilja till fredlig samexistens. Därför kommer Sverige att erkänna staten Palestina.” Jaaa, nu står jag upp och jublar!

”Alla politiska beslut ska ta hänsyn till mänskliga rättigheter, människors demokratiska delaktighet, bekämpningen av fattigdom och sträva mot en hållbar utveckling globalt.” Ja, precis så vill jag att en regering och riksdag ska arbeta!

Många vackra ord, och jag tillåter mig njuta av dem en stund. Sen kommer baksmällan. Hur tusan ska regeringen få igenom ens en bråkdel av det här i riksdagen? Tur att Löfvén är en van förhandlare, för nu kommer det att bli fyra år av kohandel, nått steg till vänster och nått annat till höger… Jag får återkomma om mina farhågor… Men just nu vill jag bara vila i de här orden och njuta. så här:

IMGP1147

Annikas bokjerka handlar om det här:

”Planerar du vad du ska läsa och när och hur går du i så fall till väga?”

Om du frågat mig för tre år sedan skulle jag säga att det inte fanns någon plan alls. Möjligtvis väldigt kortsiktiga planer, som när jag skulle ut och resa och packade ner böcker som skulle räcka hela resan. Det är ju en form av plan för jag valde ut vilka jag tog med mig och vilka som fick stanna hemma. I övrigt funkade det så att när jag läst ut en bok så kollade jag in hyllan med olästa böcker och valde den som jag kände för just där och då.

Egentligen är jag en väldigt strukturerad människa, jag gillar att organisera och planera, coch strukturer är inte hämmande för mig, jag tycker det är skönt att ha en plan, men behöver aldrig följa den helt och fullt. Den är bra att ha för då vet jag vad jag avviker ifrån, vilka mina alternativ är, men den är inte ett måste opå något sätt. Så lite underligt är det att jag aldrig planerat mitt läsande utan bara virrat runt planlöst…

Men så började jag blogga, och så småningom insåg jag att jag kunde recensera de böcker jag läste i bloggen, och sen gick jag med i en bokcirkel och så hittade jag andra bokbloggar, och där dök det upp utmaningar… allt det här har gjort att jag nu har en viss struktur på mitt läsande, och det passar mig väldigt bra!

Så, hur ser då min struktur ut?

Varje månad blir en bok vald i bokcirkeln, så den ska förstås läsas på utsatt tid.

Sen är jag med i Mias Spänningsutmaning, där får jag välja bok själv, men den ska oxå läsas under en månad.

För andra året i rad är jag med i Pocketlovers Tre på tre-utmaning, och för andra året i rad kör jag två parallella trios. Även här får jag välja själv vad jag ska läsa och har en månad på mig för varje enskild bok i trion, så för mig blir det alltså två böcker per månad.

Så kör jag en Boktolva, till den har jag oxå valt böckerna själv, och ska helt enkelt försöka läsa 12, för mig sen tidigare olästa, författare under året, lite mer tilltagen deadline än de ovanstående utmaningarna.

Sen kör jag även Kaosutmaningen, men den påverkar inte min planering så mycket. Jag läser de böcker jag läser och sen kollar jag om just den boken passar in på något av kriterierna i kaosutmaningen. Så jag är ganska säker på att nobelpristagare och augustprisvinnare kommer jag inte att kunna pricka av…

Så har jag min alldeles egna Hyllvärmarutmaning, som innebär att jag ska försöka läsa minst lika många av mina hyllvärmare (böcker som legat längre än ett år)som nyare böcker (följdaktligen de som legat kortare än ett år) det här året.

Sammantaget innebär det här att jag vet fyra böcker som jag ska läsa under oktober; I Bloggdala bokcirkel ska jag läsa Mississippi av Hillary Jordan, i Spänningsutmaningen Jordskalvsfågeln av Susanna Jones (som oxå är hyllvärmare), i Tre på Tre Svindlande höjder av Emily Brontë och Mosippan av Elsie Johansson (som oxå är hyllvärmare) och i Boktolvan ska jag läsa En himmel för Elliott av Katarina Danielsson (som oxå är hyllvärmare). Planen är alltså minst fem böcker, varav tre hyllvärmare, så det känns bra. Om jag läser mer kommer jag att plocka från min hyllvärmarhylla, som faktiskt ser ut att bli tömd i år:

IMGP1216När jag påbörjade min hyllvärmarutmaning var den här hyllan fylld av hyllvärmare, böcker som jag köpt för mer än ett år sedan. Nu är det bara de två översta hyllorna som är hyllvärmare. Fast då inser ju snabbt du som läser det här att jag fortfarande har lika mycket olästa böcker kvar, eftersom jag samtidigt har köpt på mig nya böcker som inte blir lästa och som snart kan kategoriseras som hyllvärmare de med. Och det är faktiskt värre än så, för hela det här skåpet är oxå nyinköpta böcker:

IMGP1221Nåväl, jag kan antingen se det som att jag har ett bokberoendeproblem, eller så kan jag se det som att jag har en gigantisk oläst bokskatt här hemma att se fram emot. Jag väljer det sista alternativet!

Så här ser resultatet av mitt nya strukturerade läsande ut:

Totalt under året, till och med september: 91 böcker, varav 55 hyllvärmare och 36 nya.

Min egen hyllvärmarutmaning fixar jag med råge. Vad gäller boktolvan har jag läst 8 författare på min lista, så där får jag öka tempot lite för att klara av det före nyår. I spänningsutmaningen har jag läst de nio böcker jag valt hittills, men missat lite att hinna i tid, det får jag bättra mig lite på. I Kaosutmaningen har jag prickat av 32 av 40 kriterier, och där var ursprungsmålet att klara 20 av punkterna, så här är jag egentligen redan i mål, nu ska jag se hur många jag fixar totalt under året. I Bloggdala har jag lyckats läsa alla böckerna på utsatt tid under året.

Hur andra planerar eller inte planerar sitt läsande kan du se HÄR!

 

23 thoughts on “Regeringsförklaringen och läsplanering

  1. Fastnar på det enda som den nya regeringen utan – som kutym är – att presentera det för Riksdagen nämligen att erkänna staten Palestina. Det känns väldigt tryggt att Sverige gärna befattar sig med en terroristorganisation som Hamas, men vägrar att en prata med SD. Här blir jag bara så himla arg.

  2. Jag har jobbat med medlemsutbildningar i Kommunal och vid varje tillfälle har jag frågat: Vad är solidaritet för dig och vad betyder ordet egentligen? Jag har fått många olika svar, men det är inte många som vet vad själva ordet betyder! Det är dags att leva upp till det nu!!!!

  3. Lämnar politiken åt sidan och applåderar boksamlingen och glädjen för läsandet 🙂 VI är många, vi är starka, vi läser tills vi dör och böcker överlever människan!

  4. Allt kanske inte kommer ske sådär bums, men mycket kommer förändras nu när vi fått en röd/grön regering 🙂 Till det bättre. Varit 8 hemska år!!

    Japp, både hus och bebis 🙂

  5. Mànga vackra ord iallafall, gillar begreppet stjärnfamilj det hade jag inte hört förut! Nu fàr vi bara hoppas att de vackra orden följs av handlingar.. Mysig kattbild!

  6. Talet var bra, allt låter så fint, förhoppningsvis sker det förändring oxå.

    Har oxå en hylla i bokhylla med olästa böcker som väntar… en del har väntat länge 😉

  7. Vilket underbart inlägg! Och så kul att vi lärt känna varann i bloggosfären. Du skriver om så många roliga och oroliga saker i det här långa inlägget att jag inte riktigt vet var jag ska börja någonstans.

  8. Känner lite som att utan en plan för min läsning så går det helt åt skogen. Har också på tok för många olästa böcker för att välja planlöst 🙂

  9. Jag tyckte denna regeringsförklaring var fantastisk!!! Och jag rös av välbehag. För att det är så viktigt att uttala orden. Ty innan de sägs kan inget vara verkligt..

    Kram

  10. Fin regeringsförklaring, håller tummarna för att mycket av det infrias. Gillar hur ingående du skriver om din läsplanering, känner igen mig i mycket även om det känns som att jag väljer lustbetonat – fördelen med att vara med i utmaningar där man får bestämma böckerna själv… 🙂

Kommentera

