Barn / Bloggdala / Bokrecension / Döskallar / Fotoutmaning / Kaosutmaning 2014 / Trädgård

Helgen, rosa triss och Ru

Söndag, jag avslutar en väldigt trött vecka. Inte alls kul att alltid vara så sömnig, jag hoppas att det ska lossna lite nu, jag har så mycket jag önskade att jag orkade göra…

Marit vill att jag visar min helg, så här kommer några bilder:

Jag har tagit promenader i det fina höstvädret för att försöka piggna till. Samtidigt letar jag efter växter som vi skulle kunna ha vid vår tomtgräns för att få lite mer röda färger bland de gröna och gula vi har nu…

IMGP1152 IMGP1167 IMGP1200

Så har jag varit lite i vårt pysselrum och tittat på de projekt jag ska ta itu med så snart jag är lite piggare. En väska som behöver lagas och som samtidigt ska pimpas med några fina döskallenitar och döskallepärlor…IMGP1223

…den kjol och den A-linjeklänning jag vill sy i Fredrika på Vindens sypepp. Jag har letat fram två A-linjelinnen som jag ska använda för att skapa mönster, men hur jag ska sy kjolen är fortfarande okänt…IMGP1225

Så funderar jag lite på de två drakapplikationer jag ska skapa till två draperier vi ska ha i vår hall. Barnen har ritat varsin drake, nu ska jag med tyg, tråd och kanske lite glitter föra över de här till de vita sammetsdraperierna, som dels ska dölja vårt sopskåp och dels dämpa ljudet mellan vardagsrum/spelrum och resten av huset…IMGP1226 IMGP1227

Andras helg kan du se HÄR!

Fototriss den här veckan har tema: Rosa (till förmån för rosa bandet)

”Nu är det oktober, den månad som färgas rosa varje år till förmån för Rosa Bandet. Och för femte året ska vi även ha ett rosa fokus i Fototriss och visa vårt stöd för kampen mot bröstcancer – som är den vanligaste cancerformen bland kvinnor.

Läs mer om olika sätt att stödja Cancerfonden här. Ditt bidrag bidrar till att finansiera forskning, sprida kunskap om bröstcancer och bedriva påverkansarbete.”

Stöd gärna rosa bandet du med. Jag väljer annat att stödja. Cancer är en otäck sjukdom och jag har både familjemedlemmar och nära vänner som har drabbats och även dött av cancer. Jag väljer ändå att istället stödja utsatta människor, främst barn, i världen och i Sverige, men uppmuntrar gärna andra att stödja Cancerforskningen!

Här kommer min triss:

Rosa är ingen vanlig färg i vårt hem. Min mamma gillade inte rosa, jag och min syrra gillar inte rosa och min dotter har ingen förkärlek för rosa. Den enda som gärna burit rosa plagg, åtminstone nu när han är tonåring, är sonen, men även hans garderob var renons på rosa toner nu när jag skulle fota. Det betyder i och för sig att hans plagg ligger i tvätten eftersom han faktiskt bär dem… Men, jag har en sjal, inlöpt på semestern till Storbritannien för fyra år sedan, för 1,5 pund på Blackgang Chin på Isle of Whigt. Jag köpte den eftersom jag behövde skydd mot solen, den har kommit mycket till användning även efter semestern!

IMGP1203

Dottern har, som sagt, inte haft något större intresse för rosa kläder, men under sommaren och hösten har hon engagerat sig mycket i Feministiskt Initiativ och har börjat bära rosa som ett politiskt ställningstagande. Här är en rosa träningsjacka och en rosa sjal, båda i knalligt rosa. Sjalen kom till god användning i vårt valpartytält, som dekoration!IMGP1206

På samma sätt har det dykt upp lite rosa inslag bland mina accessoarer, från valkampanjen har jag kvar en väska, en banderoll, en pin och en ballong…IMGP1210

Andras triss kan du se HÄR!

Dags att recensera september månads bokcirkelbok i Bloggdala. Jag går i sakta mak från min stuga till torget. Min stuga är täckt av klätterväxter som skiftar fint i grönt, gult och rött och på vägen till torget ligger vackra höst löv i drivor, så jag kan sparka upp dem i liften och leka att det är konfetti. Himlen är djupblå, luften är krispigt sval och jag njuter i fulla drag av den vackra hösten. Framme på torget möter jag de andra i Bloggdala och det är dags för oss att prata om

Ru av Kim Thúy

Ru

Den här boken valdes av Kattugglan. Det är en till omfång tunn bok, bara 154 sidor och jag sträckläste den förra helgen på bara några timmar. Snabbt läst men den kommer definitivt inte bli lika snabbt bortglömd. Den må vara liten till sitt fysiska omfång, men det här är en stor bok. Jag skulle säga att det här enligt mig är den allra bästa bok vi läst i Bloggdala bokcirkel från det att vi började för två (?) år sedan.

Den har djup utan att vara tung, den är allvarlig utan att vara tråkig, den är poetisk utan att vara svårläst. Den är ett stort litet underverk helt enkelt. Jag håller helt med Asta, som på facebook skrev, när hon höll på att läsa den, att hon inte visste hur den skulle kunna recenseras. Den är omöjlig att ge den rättvisa i en recension eftersom jag aldrig kan förklara den magiska känsla jag fick av att läsa den.

Jag vet inte om den är rent skönlitterär, helt självbiografisk eller en blandning. Författaren är född i Vietnam, flydde med familjen som 10-åring, och lever nu i Kanada. Boken rör sig obehindrat mellan tid och miljöer, från släktingars liv bakåt i tiden, via de egna upplevelserna innan, under och efter flykten, till nutid och återkomsten till Vietnam som vuxen. Det är korta, nästan anekdotiska berättelser, ögonblicksbilder, texten är uppstyckat i korta texter som sällan sträcker sig mer än en sida. Normalt skulle jag ha irriterat mig på det här, men det här är så utsökt skrivet och varje liten skärv av berättelsen är så intressant att det bara driver mig att fortsätta läsa. Författaren har en förmåga att använda små små detaljer som utan att det skrivs mig på näsan ger en bild av något större, en helhet.

Alla som tror att det är ett enkelt beslut att fly från sitt land, och att människor gör det av slentrian för att få ett liv i lättja borde läsa den här boken!

Jag avslutar med ett citat ur boken:

”Jag tycker faktiskt om att flytta, för då får jag en chans att gallra ut bland mina ägodelar och lämna vissa föremål bakom mig, så att mitt minne verkligen kan bli selektivt och bara spara de bilder som bevarat sitt skimmer när jag blundar. Jag föredrar att minnas sådant som kittlar mitt minne eller ger mig svindel, mitt vankelmod, min ombytlighet, mina överdrifter och tillkortakommanden… Jag föredrar dem eftersom jag kan forma dem beroende på sinnesstämning, medan ett föremål alltid är orörligt, stelnat, skrymmande.”

Sunt, javisst, att inte spara på sig saker, vackert skrivet, men samtidigt på ett sätt så oändligt sorgligt. En beskrivning av att långt ifrån alla minnen är fina att minnas, vissa gör sig bäst som bortsorterade…

Den här boken kommer i all fall att vara ett minne som jag kommer att vårda, den både kittlade mitt sinne och gav mig svindel!

Nu ska jag lyssna på vad de andra i Bloggdala tycker, jag tittar in till Asta, Ergo Sum, Cattis, Kattugglan och Sammelsurium och ser vad de tycker, det kan du oxå göra!

Hyllvärmare, nej.
Boktolva, nej.
Spänningsutmaningen, nej.
Kaosutmaningen, ja, 16. Läs en bok av en asiatisk författare. Fast det här kan ju diskuteras. Vad menas med en asiatisk författare? En som är född i Asien? En som skriver om Asien? En som lever nu i Asien?. För den här författaren blir det ja på den första, ja och nej på den andra och nej på den sista, så den här punkten kanske jag måste bocka av igen…
Bloggdala Bokcirkel, ja.

Tre på tre: nej.

56 thoughts on “Helgen, rosa triss och Ru

  1. Fina bilder bàde i trissen och fràn dina promenader! Hoppas att du ska känna dig piggare snart, inte alls kul att gà omkring och vara trött hela tiden..

  2. Ja du har en hel del att pyssla med så utan jobb blir du inte. Oxel är ett vackert träd som jag tycker du skall ha i din trädgård. Fåglarna är dessutom förtjusta i bären så då får du dem på köpet. Ha en fin vecka och hoppas du piggnar till.

    • Hos mig hamnar du inte i skräpet, och om du skulle göra det så ser jag det så fort jag går in för att skriva ett inlägg, men jag förstår att det är frustrerande!

  3. Fina bilder och det är ändå skönt att det finns roliga projekt att ta tag i när orken kommer tillbaka. Då har du något kul att se fram emot.

  4. Vilka vackra höstbilder du lagt in, jag älskar hösten som du vet och kan aldrig bli mätt på alla färger, allt det friska, doftande. Men till skillnad från dej tycker jag vintern är rätt trist.
    Denna bok tyckte vi lite olika om… Eller ja, jag tyckte ju om den, det är svårt att göra nåt annat. Nästan varje sida fick hundöron för att jag ville minnas nåt fint eller tänkvärt.
    Men den grep mej aldrig riktigt. Kanske var jag i fel mood, jag tror nästan det.
    Har haft en rastlös känsla.
    Nu sen jag slog i huvudet tvingas jag ta det lugnt, att läsa går av nån anledning bättre än att se på tv/ hänga vid datorn. Det gör mej trött o illamående.
    Jag har därför hunnit läsa 2/3 av nästa bok redan och DEN väcker mkt i mej.
    Kanske dumt att säga så du får höga förväntningar men om jag återgår till mitt eget tempo så har jag trots värk här å där ro att stanna och djupna i en berättelse just nu.
    Kram

  5. Läckra bilder från din promenad! Ett tips på buske med superhärliga höstfärger är Aronia. Svarta bär på hösten och bara sååå färgstark!!
    Rosa triss knåpade du ju ihop hur bra som helst!
    Med dödskallar förstås…. 🙂

  6. Ett fotoutmaningsmättat inlägg 🙂 Och en bra bok – en riktigt bra bok. Jag har läst den och skrivit om den – och nu blir jag sugen på att läsa om den … och DET är inget jag ofta säger om någon bok.

  7. Visst var Ru magisk??!! Jag tyckte också att den var fantastisk – så lågmäld, så hoppfull, så sorglig och så stor. Ja, den är definitivt en av de bästa Bloggdala böckerna.. Nästa bok har jag ännu inte börjat på.

    Hoppas innerligt att du kan vila lite i nästa vecka – att du kan bli lite mindre sömnig.. För jag vet ju att du har så mycket du skulle vilja göra.. Ta hand om dig!

    Kramar

  8. Låter som en spännande bok! Nu när jag valt att jobba mer och mer med folk som flytta är från ett land till ett annat så älskar jag att läsa on vad som driver folk och vad de sen saknar.

    • Jag tror det var i Gamla Stan förra sommaren. I en sån T-shirt/Hårdrock/Goth butik. Eller kanske i Göteborg dit vi reste efteråt. Men jag tror det var i Sthlm, gamla stan eller på väg från Gamla stan till centrum, efter Drottninggatan.. Skitkass kvalitet, den gick sönder direkt, så nu ska jag laga den, för den är väldigt cool tycker jag…

  9. Någon gång ska jag önska mig en sak av dig nämligen att du ska göra kortare inlägg. Det tar på krafterna att läsa rubbet, jag lovar. Å jag är då varken utbränd, trött eller panschis…
    Håller mig som de flesta av de andra till höstbilderna som är suveräna.

    • Pysselbutiker är skattkammare även för döskalletokar som mig… Men de små nitarna har jag faktiskt fått i present av en bloggvän!

  10. Rosa är en färg som finns i mångfald hos oss 🙂 Pengar skänkte vi till Världens Barn.

    Att vara trött är jobbigt, jag hoppas Du mår bättre nu när det förhoppningsvis lugnar sig med Din far.

  11. Älskar rosa och köper allt i rosa nu gärna sen oxå men nu går det till något som är extremt viktigt oxå jippi ….men oj vad du är kreativ o fixar o donar duktigt trist att du är så trött & jag ger dig lite av mina energier som inte heller är som dom skall men det räcker till dig oxå ….schhhhhhh……svisch 😉 ha en skön måndag kram

  12. Rött är verkligen den allra finaste höstfärgen. Vi hade vildvin på en spalje och upp efter huset när vi bodde i Sollentuna och det blev såååå fint på hösten 🙂

  13. Jag blev lite förälskad i din recension! Den var så vackert skriven att själva recensionen blev läsvärd! Skickligt!
    Draperiet låter också väldigt spännande. Jättevackra drakar! Jag var på bio igår, såg ”Franska för nybörjare” i en pytteliten salong på biograf Zita i Stockholm. Ridån där var den vackraste ridå jag har sett – två skimrande sländor i vackra färger på sidentyg (eller annat blankt tyg, möjligen). Jag hade den bilden kvar i min hjärna och associerade omedelbart till den när du skrev om drakdraperiet. Det kommer nog att bli fantastiskt!
    Och när det gäller kjolen finns ett jättebra tips: Om du bor skapligt nära en second hand-butik (tex Röda Korset, Myrorna eller Erikshjälpen) så brukar man kunna hitta kläder till låga priser. Om du hittar en passande kjol där till rimligt pris kan du klippa isär den och använda den som mall till din nya kjol. eller så skapar du ett eget mönster genom att mäta ditt midjemått och dela med fyra. Du kan eventuellt fördela måtten lite, så att bakstyckena blir aningen bredare än framstyckena. Lägg till ca en decimeter på det måttet. Bestäm dig för hur lång kjolen ska vara, och låt det måttet bli längden på ditt mönster. Sedan bestämmer du dig för om kjolen ska vara relativt tight och rak, eller lite utsvängd. Den totala nedre bredden delar du också i fyra. Mät ut nedre bredden så att den största ökningen hamnar mot sidsömmarna, men lite ökning hamnar även mitt bak och mitt fram. Sy ihop alla sömmar och justera passformen genom att sy små ”flikar” upp mot midjan. Det är ganska lätt och blir jättesnyggt! Men min förklaring kanske var lite otydlig?

    • Din förklaring är supertydlig, det är nått liknande jag tänkt mig att göra. Helst hade jag velat ha en helt rundskuren kjol, men de hade inte så mycket tyg, så nu ska jag försöka få till den så vid jag kan med det tyg de hade…

  14. Många fina bilder. Ja cancer är en hemsk och fruktansvärd sjukdom.
    Det är bra man stöder detta.
    Önskar dig en riktigt fin ny höstvecka.
    Kramar.

  15. Blir ju faktiskt lite avis på dig som kan promenera i den fantastiska naturen som hösten ger ”därhemma”. Här på ön är det fortfarande sommar och vips så blir det höst men långt ifrån lik den i Sverige.
    Bara älskar dina röda växtbilder 🙂 Döskallar är inte riktigt min grej men gillar ändå det jag ser och dina planer på döskallenitar och pärlor. Tror väskan blir riktigt läcker och likaså draperierna med drakar. Helt otroligt vad du är kreativ !!
    Skickligt att få ihop en så perfekt rosa triss för dig som inte gillar rosa 😉

    Sen är jag nog lite böjd att hålla med vad Beate skriver. Det är väldigt mycket att läsa i dina inlägg vilket gör att jag ibland hoppar över vissa stycken vilket jag tycker är lite synd för det du skriver är ju intressant och spännande. Men tiden räcker liksom inte alltid till att läsa allt. Men som sagt, jag är otroligt imponerad av din framåtanda och krativitet trots att du vissa stunder inte mår så bra. Gissar att bloggen är ett andningshål så fortsätt du som du gör så tar vi andra oss den tid vi har att läsa dina fantastiska inlägg 🙂

    • Jag svarade Beate ungefär som du skriver här. Det sköna med att ha en egen blogg är att jag får skriva som jag vill. Läs det du orkar, eller titta bara på bilderna, jag skriver för att få utlopp för mina tankar och idéer nu när orken inte finns att göra så mycket mer!

  16. Jag blir glad av att se din kreativitet, gissar att du mår bra av att skåpa – för så är det ju! Och så älskar jag kombon rosa och döskallar!

  17. Blir så glad när jag tittar in hos alla i Bloggdala och ser att ni tycker om mitt val, jag själv närmast avgudar ju Kim Thúy och håller hennes böcker högt. Tänk att jag kunde hålla mig så länge från att läsa Ru, men samtidigt tänk vilken tur, för då fick jag ju dela upplevelsen med er! Jag tycker stycket om ägodelar var så sorgligt, att det är stela ting och hon helst inte vill äga mer än att det går att bära med sig. Det låter till viss del sunt men samtidigt så oerhört sorligt som sagt. Kanske har jag fel inställning som lägger så mycket vikt på det jag har omkring mig men för mig är saker minnen, det räcker med att vara en liten sten men en liten sten kan ju också ha en stor berättelse. Om du förstår hur jag menar?

    Vilka fina drakar dina barn har ritat, tror det kommer bli ett urtjusigt draperi, ska bli kul att se en bild på det färdiga resultatet!

  18. Jag håller med dej Freja, det är din blogg och där postar och skriver du så mycket och vad du vill!! Dessutom läser jag gärna texten när den är så intressant som din! Och härliga höstbilder bjöd du också på 😀

  19. Tredje bilden på höstlöven är ju helt fantastisk, färgerna verkligen lyser! Så många kreativa projekt ni har på gång, jättehärligt.=) Jag ska ge mig ut på jakt efter något rosa till trissen jag också, har inte kommit så långt än. Hoppas du får bli piggare snart!

  20. Ping: Gilla, årets bästa böcker och återblick på julen. | Freja funderar

  21. Ping: Mina bokår 2014 och 2015! | Freja funderar

  22. Ping: Raserad människoskapelse och Nyårslista 2014 | Freja funderar

  23. Ping: Mãn | Freja funderar

Kommentera

