Barn / Bokrecension / Fotoutmaning / Inredning / Resor / Spänningsutmaning

Arkitektur, helg och Himmel över London

Fototriss vill att jag visar tre bilder av arkitektur.

Jag återvänder till förra höstens resa till Amsterdam, där det fanns massor av både ny och gammal spännande arkitektur!

IMGP8921 IMGP8821 IMGP6911

Vilken arkitektur andra vill visa kan du se HÄR!

Marit vill se hur min helg varit. Stillsam skulle jag säga. Jag är sliten, och försöker ta så liten del som möjligt av min pappas omvårdnad, men var på ett vårdplaneringsmöte med honom i fredags och sen åkte sonen och jag och hälsade på honom på sjukhuset i går. När min syrra skickade mig ett meddelande om en sak som måste fixas insåg jag hur risig jag faktiskt är. Från att ha varit pigg och pepp så somnade jag bara någon minut efter att ha läst hennes meddelande… Kroppen vägrade helt enkelt ut sig. Så, med mina syskons goda minne, i dag har jag bara tänkt på mifg själv, pappa får nöja sig med telefonsamtal från mina syskon istället!

Vårt pysselrum är nästan klart, det är i alla fall så klart att det går att vara där nere. I dag satt sonen och jag där någon timme och bara arbetade med händerna. Jag har köpt på mig fina pärlor för att kunna fixa till smycken när andan faller på:

IMGP0839

Men dagens pyssel handlade istället om det här:

IMGP0843

Lönnlöv, plockade hos grannen!

Här jobbar jag med dem:

IMGP0845 IMGP0876 IMGP0896Och sen blev det så här:

IMGP0899 IMGP0904

På plats:

IMGP0905

Nu kan jag njuta lite extra av hösten, med en höstlig välkomstkrans på dörren!

Andras helg kan du se HÄR!

Dags att recensera

Himmel över London av Håkan Nesser

Himmel över LondonDet här är den bok jag läst i september månads ”Spänningsutmaning” inne hos Mia. Den marknadsförs som ”på en gång sofistikerat romanexperiment i Italo Calvinos stil och spännande kombinerad spion- och kärleksroman”. Recensionerna som finns på bokomslaget innehåller ord som ”raffinerat”, ”elegant”, ”briljant” och ”Nesser när han är som bäst”. Jag har bara läst en Nesser tidigare, ”En helt annan historia”, och den var jag inte överdrivet förtjust i, så om nu den här ska vara Nesser när han är som bäst kanske den kan få mig att börja gilla Nesser.

Nu är jag visserligen en bokslukare av stora mått, men jag är inte så beläst inom litteraturhistoria, så jag blir lite oroad av att det hänvisas till en ”Italo Calvino” som jag inte har en aning om vem det är, kommer den här boken att gå långt över mitt huvud? När jag läste min förra bok av Nesser retade jag mig på att författaren vid några tillfällen tog ett metaperspektiv på sin berättelse och ironiserade över deckargenren. Det kändes lite som att författaren egentligen ansåg sig för fin för att skriva vanliga deckare, och vad gör det mig som läsare till då? Jag som gillar ”vanliga deckare”? Lägg till det att det ändå var en del logiska missgrepp i den förra boken, som inte borde få förekomma i ”vanliga deckare” och nu förvarnas jag om att den här boken är ett ”experiment”?

Nåväl, till en början är boken OK. Språket är bra, det byggs upp en intrig som kan bli något, karaktärerna är ganska grovt ritade, men det finns hopp om dem. Men där någonstans hakar det upp sig. Intrigen fastnar i ett långsamt tempo, med tillbakablickar som inte tillför särskilt mycket, som lite är samma sak som händer om och om igen, utan att vi egentligen får veta vad det handlar om. Och sen dyker metaperspektivet upp, på lite olika sätt, och där tappar jag allt intresse. För att en bok ska kunna gripa tag i mig måste den i alla fall låtsas vara på riktigt, med metagreppet försvinner all verklighetsförankring och mitt intresse ebbar ut.

Lite komiskt att det sker nästan samtidigt som boken innehåller den här texten:

”…, du är en tämligen läsvan person och du förstår betydelsen av att vara koncentrerad när man kastar sig in i en ny roman. Det är under de första sidorna jag måste få dig på kroken, redan efter tio – femton minuter kan det vara för sent. Det är då du börjar ana att det jag har att berätta trots allt inte intresserar dig, du läser pliktskyldigast vidare ett par sidor till och hoppas att kapitlet snart ska ta slut, men egentligen är vårt lilla kärleksäventyr redan på väg att haverera.”

Woohoo, förstår ni vad som hände? Författaren låter boken innehålla en författare som skriver en bok direkt vänd till en av karaktärerna som läser den fiktiva boken av den fiktiva författaren och texten passar precis in på en riktig läsare av den riktiga boken. Meta på meta! Om jag inte tyckte boken var så trist hade det här ju varit fantastiskt…

Nix, inget för mig och nu ger jag nog upp Nesser för gott!

Hyllvärmare, nej.
Boktolva, nej.
Spänningsutmaningen, ja.
Kaosutmaningen, nej.
Bloggdala Bokcirkel, nej.
Tre på tre: Nej

Nästa bok jag ska läsa i spänningsutmaningen är Jordskalvsfågeln av Susanna Jones.

41 thoughts on “Arkitektur, helg och Himmel över London

  1. Spännande byggnader i trissen! Mittenhuset speciellt.
    Gillar verkligen din krans. 🙂 Vilken snygg idé – kanske snor den 😉
    Böckernas värld är spännande men Nesser har jag ingen erfarenhet av. Har äntligen fattat att jag inte kommer hinna läsa alla författare och att det därför är helt ok – och faktiskt nödvändigt – att vara selektiv!

  2. Häftig arkitektur från Amsterdam!
    Tack för tipset att jobba så där med lönnlöven. Jag brukar låta dem torka ett och ett och har dem i burkar, men att göra dekorationer har jag inte prövat på. Här har löven ännu inte fått fina färger, så jag får vänta, men sen tror jag att jag ska försöka mig på en krans på dörren. 🙂

  3. Vad underbart med ett pysselrum, jag blir väldigt avundsjuk :-). Lövkransen är ljuvlig, perfekt att pryda huset med denna tid.

  4. Din höstbukett är suveränt fint! Å du som gillar hösten måste ju vara euforisk över den. Kul att du får sonen med dig i ditt underbara skapande.

    PS. Bra att du sov ifrån din pappas åtaganden – BRA! DSA.

  5. Vilken resa er Amsterdamresa var!! Fortfarande en massa bilder att plocka av… Snyggt! Och vad glad jag är att ert pysselrum börjar bli klart – din höstkrans gör ju till och med mig glad!

    Nesser? Njaaa.. verkar vara en prettotråkmåns!

    Hoppas du får en fin vecka! Kram

  6. Intressant hus på den översta bilden från Amsterdam. 🙂
    Kransen är ju hur fin som helst – och överlåt du din pappa till dem som klarar bättre ömsesidig hantering!
    Och nu tycker jag att du ska ha det riktigt bra!
    Berit E

  7. Det var en flott høstpynt du laget! Så smart laget! fine bilder ellers også. Håper du snart blir sterk og rask igjen, ikke lett å ha så mye å tenke på. takk for hilden! -Margit-

  8. Men det såg precis som en för från ett fartyg när man skrollade läckert! Men den läckraste vart blid nummer tre och vilka stora fönster och utsirade tak 🙂

  9. Himla snygg arkitektur från Amsterdam, både gammalt och nytt. Gillar verkligen ”bollen” med höstlöv, blir sugen på att göra en likadan, bor dock i lägenhet och får inte hänga något på dörren…

  10. Så händig du är, en sån där lövkrans skulle jag också vilja ha, den blev supersnygg! Läcker arkitektur från Amsterdam, roligt med hus som ”sticker ut”.=) Bra att du lyssnar på kroppen!

  11. Arkitekturbilder från Amsterdam, fint blandat och en kanal finns också med!
    Håkan Nessers ”nya” författarskap känner jag mig inte hemma i alls men läste med behållning hans tidigare deckare. Min smak för böcker ligger numera på den lättviktiga sidan ……

  12. härlig arkitektur! gamla hus har sin tjusning. men jag gillar modern fräck arkitektur också, så mittenbildens hus är snygg. skulle gärna vilja se den i verkligheten.
    ella

  13. Synd på Nesser…. HAr inte lyssnat på Himmel över London, men många andra Nesserböcker. Bäst är de när han läser själv. Däremot tror jag bara jag läst nån ur Van Veeteren-serien, och jag gillade dem.
    Härliga hus du bjuder på, speciellt ”båten” 😀

  14. Fina bilder på temat arkitektur. (Själv har jag varit på dop i helgen och inte hunnit med så mycket annat fotograferande). Hoppar nog över veckans triss…
    Lövkransen gillar jag. Hur länge håller den, tror du?

  15. Finfina bilder från Amsterdam. Jag gillar att din triss är så arkitektur-varierad.
    Din lönnlövskrans är superfin! Du borde göra en massa och sälja. Dom skulle gå åt som smör i solsken!

  16. Mycket kreativt och fint. Tyvärr finns det inga lönnlöv här men däremot asp som också får mycket färggranna höstlöv. Tror dock att det blir mer effektivt med mer ojämna löv.
    Har hört Himmel över London, som ljudbok och det var väl okej. Ingen höjdare precis, fast det är ju ett tag sedan nu. Här glömt vad jag tyckte, annat än att jag kunde prova en annan Nesser också. Men det har jag inte gjort än.

  17. Amsterdam är verkligen häftigt. Vilka kontraster arkitekturen bjuder på!
    Och så tror jag bestämt att jag ska binda mig en lönnlövskrans i år igen, det var ett tag sedan sist!

  18. Ping: Mina bokår 2014 och 2015! | Freja funderar

Kommentera

