Arg tant / Feminism / Fotoutmaning / Politik / Utmaning

Gilla Höstkärlek

Johanna vill att vi sprider kärlek till hösten, vilket är lätt för mig att göra, jag ÄLSKAR hösten!

Passar oxå perfekt att kombinera med Torsdagstema, som är: I Like!

Det här är verkligen vad jag gillar just nu!

IMGP0777 IMGP0779 IMGP0782 IMGP0783 IMGP0788 IMGP0789Höst är min årstid, den årstid jag alltid mår som bäst! Jag älskar det gröna, gula och röda i träden, jag älskar att himlen får en djupare blå färg, att andas in den krispigt klara luften är som att dricka när du törstat länge.

Även att det kan storma och regna är härligt. Det finns nästan inget så trevligt som att höra hur det piskar och viner utanför huset, när jag själv sitter torr och varm, med en god bok, en spinnande katt, en mjuk filt och en sprakande brasa. Livskvalitet när det är som allra bäst.

Och nu är naturen som mest fantastisk att fota, rakt utanför knuten finns de massor av vackra motiv, bara att låta kameran gå!

Jag vet att många förknippar våren med nystart, allt vaknar på nytt, men för mig är våren mer inledningen på en dvala, en period när jag inte orkar vara aktiv, ta för mig saker, vara ute. Nystart är för mig hösten. Det är nu jag vill fixa till här hemma, starta nya projekt, röja skrymslen och vrår, gå kurser, vara kreativ och utveckla mig själv. Det passar bra att jag nästa vecka ska börja arbetsträna så smått. Jag tror det kommer att bli otroligt jobbigt, men samtidigt är det något jag orkar allra bäst på hösten.

Härliga hösten!

Andras kärlek till hösten kan du läsa HÄR!

Vad andra gillar kan du läsa HÄR!

Jag andas ut i den härliga höstluften och vilar från min granskning av SDs principprogram. Granskningen gör jag i syfte att jag och kanske andra ska kunna bemöta SDs anhängare bättre i diskussioner. När jag valkampanjade tidigare i höst så hamnade jag i många diskussioner med både företrädare för SD och anhängare till SD. Jag upplever det så att företrädarna gärna debatterar men inte vill ha diskussion. De vill prångla ut sin åsikt, fakta och forskning viftar de bort, de avbryter, överröstar och använder härskartekniker för att få stopp på motsatta åsikter.

För att jag skulle kunna bemöta det här visade det sig bra att ha läst deras principprogram, eftersom de flesta anhängare, men även förvånansvärt många av företrädarna, visade sig ha minimal kunskap om vad SD i sitt program säger sig vilja. Då kunde jag möta dem på deras planhalva och sätta deras uttalade ord, mot SDs skrivna och beslutade ord, och det avväpnade åtminstone en del av dem så pass mycket att vi kunde ha en någotsånär civiliserad diskussion. Jag tror på diskussion men jag har svårt för debatt. I en diskussion kan båda lära sig något, i en debatt handlar det bara om att vinna. Och i SDs ögon vinner den som är aggressivast och mest påstridig… Det blev svårt för dem att vara aggressiva och påstridiga när jag använde det egna partiprogrammet för att ifrågasätta det de just sagt.

Men, som sagt, även om jag har några delar till av deras principprogram som jag vill visa er, så tar jag ledigt i dag. I dag vill jag bara tänka feminism och antirasism på ett positivt sätt, för i dag ska jag träffa övriga aktivister så vi kan lägga upp vår fortsatta strategi! Krossa patriarkatet och rasismen!

22 thoughts on “Gilla Höstkärlek

  1. Ja hösten är fin och jag gillar den, fast mer när det är soligt än när det regnar. Är lite rastlös av mig och har svårt att vara inne en hel dag, men det kanske beror på att jag har mindre barn också som vill och behöver komma ut 🙂

  2. Vad gäller hösten så skulle jag kunna hålla med dig vad gäller trädens färger, som är vackra. Det där med luften och klarblå himmel kan jag inte uttala mig om än, då vi har haft kallt, blåsigt och regnigt sedan i måndags. Dessutom saknar jag ”mina” långa, ljusa, fina kvällar på en varm balkong med en bok i handen…

    Tycker nog att du ska satsa på politik, du verkar brinna för det och orkar sätta dig in i de olika partiers ”principer”. Go for it, du skulle bli en bra efterträdare för i mina ögon ganska förbrukade Gudrun!

  3. Åhh… dessa underbara vackra höstlöv. Måtte de få vingar och flyga söderut.. 😉 Älskar också hösten ”därhemma”. Här är den långt ifrån ens lite lik…

  4. Underbara, underbara och älskade höst! Och tack för dina upplysande inlägg om SD! Det är bra att samla på sig fakta och kunskap för att kunna bemöta på ett lugnt och bra sätt!

  5. Jag gillar alla årstider! Och hösten är faktiskt härlig. Men vi har inga röda löv…alla är bara gula eller bruna. Inte ens lönnen har röda löv i år.

    Kram

  6. Hösten är verkligen vacker med alla sina färger, ser fram emot att testa min nya kamera i färgprakten. Dessutom är det så frisk luft på hösten, det går lättare att andas, ja, allt känns lite lättare faktiskt 🙂

  7. *ler* Ja – en av få anledningar till att jag faktiskt kan fördra hösten är just det att du då mår bättre! Jag unnar dig hösten (snäll jag är va’?) Oj, vad läskigt och spännande och ruskigt och nytt att du skall börja arbetsträna nu snart. Jag skickar många många tankar och mycket styrka åt ditt håll!

    Kramar

  8. Tänk vad vi människor är olika, hösten för mig är ett svart hål som jag ibland ramlar ner i o kommer upp ngn gång i mars.
    ha de Fia

  9. Hösten har en fram och en baksida för mig. Baksidan är att det blir lite mörkare, kallare och råare för varje dag och den förebådar vintern, som jag kan vara helt utan!

Kommentera

