Barn / Feminism / Fotoutmaning / Frejigt / Katter

Valfritt att välja, men JAG röstar rosa! 42 anledningar till att kanske även du borde rösta på Feministiskt initiativ!

Jag har så mycket som bubblar i mig att jag faktiskt inte kan vara med i ordlös lördag i dag, jag är allt annat än ordlös! Som ni som läser mig vet har jag engagerat mig partipolitiskt till det här valet. Jag och de övriga lokala medlemmarna har, med mycket små medel, försökt få vår närmsta omgivning att upptäck Feministiskt Initiativ som kandidat till Riksdagen.

Det är inte så lätt, många har en förutfattad felaktig bild av vad Fi vill med sin politik och det är dessutom ständiga diskussioner om finansieringen. Inga av de andra partierna får lika mycket frågor om sin finansiering, fast den i många fall är ännu luddigare än vad Fi är. Fi har ingen personal, allt görs med ideellt arbete, så det finns inga resurser att ta fram en regelrätt budget, men det vi gjort istället är att tala om både vad vi vill satsa pengar på och var vi kan få pengar ifrån. En omfördelning av de resurser som redan finns och några nya källor till intäkter. Pengar som medel, inte som mål. Som ekonom tycker jag inte alls det är luddigt, men media och andra partier vill gärna få det att verka så. Det är inte lätt att vara ett ungt parti utan resurser, när det finns så många äldre partier med stora kassor och tillgång till media… Läs mer HÄR om du vill!

En av de saker jag gjort är att jag skrivit insändare i lokaltidningen. I insändarna har jag försökt att kortfattat presentera de frågor som Feministiskt initiativ prioriterar inför det här valet och sen har jag använt ett klotterplank från vår valrörelse för att visa på alla de anledningar som medlemmar och besökare i vårt valpartytält har sagt varit några av deras anledningar att rösta rosa!

IMGP0328

En av de prioriterade frågorna är arbete och ekonomi. Vi vill bland annat att arbetsmarknaden ska vara fri från diskriminering, vi vill arbeta aktivt för jämställda löner, vi vill att föräldraförsäkringen ska vara individualiserad och att arbetstiden ska förkortas.

En annan prioriterad fråga i valet är välfärden. Vi vill bland annat ha en starkare välfärd utan vinstuttag, vi vill ha en normkritisk pedagogik i förskola och skola, vi vill att skolan ska vara statlig och likvärdig och vi vill avskaffa RUT- avdraget samtidigt som vi stoppar inskränkningar i stöd och service.

Feministiskt initiativ har också prioriterat frågor om säkerhet och mänskliga rättigheter i det här valet. Vi vill till exempel ha en ny sexualbrottslag som kriminaliserar sex utan samtycke, vi vill öppna våra gränser och stärka integrationen, vi vill ge statligt grundstöd till kvinnojourer och instifta en ny samlevnadsbalk för alla slags familjer.

Och slutligen är en av de frågor Feministiskt initiativ prioriterar Hållbarhet och samhällsplanering. Vi vill bland annat bygga bort bostadsbristen, ta ut skatt på växthusgasutsläpp, göra tåg- och bussresor billigare och höja ambitionerna inom djurrätt.

Det här är några av de anledningar vi fått in under de senaste veckorna:

  1. Jag röstar rosa för att det är en jävla skam att 50% av kvinnorna som går i pension i Sverige får ”fattigpension”.

  2. Jag röstar rosa för att den politik som idag förs för jämställdhet och mot alla former av diskriminering inte är tillräcklig.

  3. Jag röstar rosa för att det är på tiden att vi minskar på normalarbetstiden igen!

  4. Jag röstar på F! för att jag vill se ett samhälle där makt såväl ekonomiskt, socialt som kulturellt inte är synonymt med att du är vit, man och hetero, utan att en som kvinna, rasifierad och/eller hbtq-person ska få samma möjligheter och förutsättningar.

  5. Jag röstar på F! För att jag tycker det är dags för en politik som underbyggs av forskning, analys och statistik och inte bara tyckande

  6. Jag behöver FI i riksdagen så att jag som kvinna och hbtq-person inte ska fortsätta glömmas bort.

  7. Jag röstar rosa för att jag förtjänar samma lön som mina manliga kollegor.

  8. Jag röstar på F! för att jag anser att alla barn har lika stor rätt till alla sina föräldrar.

  9. Kvinnor underställs män socialt ekonomiskt och kulturellt. Utrikesfödda, funktionshindrade, outbildade och andra ”minoriteter” utsätts också för en underställd diskriminering. Det är inte OK och det måste ske en förändring. Därför röstar jag på F! Det feministiska initiativet är det enda partiet som på alla politiska nivåer och i ALLA frågor genomsyras av ett feministiskt, genus- och intersektionalitets-perspektiv, det gör F! unika.

  10. Jag röstar på F! För att jag vill ha ett Sverige där alla kan leva ett värdigt liv utan fattigdom, förslitningsskador eller utbrändhet.

  11. Jag röstar F! för att jag vill kunna välja min framtid själv, inte få den vald åt mig av andra.

  12. Jag röstar på F! för att det är det enda parti som på riktigt tror på allas lika värde, för att F! tar rasismen på allvar, för att F! har en suverän skolpolitik för att F! har en utmärkt arbetarpolitik, och för att jag är jävligt trött på könsroller, både som man och hur en man ska vara och att tjejer fortfarande behandlas som skit.

  13. Jag röstar på F! för att det behövs folkbildning om normer och det strukturella förtryck de medför; sexism, rasism, klassförtryck, etnotism, heterosexism, ableism och cissexism. Vi måste på allvar prata om det och förändra det. För det behövs mer kunskap om dessa frågor i riksdagen, det saknas idag. F! har den kunskapen.

  14. Jag röstar på F! för att alla barn ska kunna känna sig trygga och inte bli kränkta i skolan.

  15. Jag röstar på F! för att jag vill ha fortsatta valmöjligheter inom skola, vård och omsorg, men utan vinstuttag ur verksamheten.

  16. Jag röstar rosa för att mina barn ska få välja sina liv själva, inte få dem valda åt sig av patriarkatet!

  17. Jag röstar på FI för mina rasifierade vänner, mina vänner som inte faller inom binära kön eller heteronormativa förhållande, och för mina kvinnliga medsystrar som på tok för länge glömts bort.

  18. Jag röstar rosa för att som svart kvinna drabbas jag av båda sexism och rasism. Jag vill att mina framtida barn får växa upp i ett Sverige där de känner sig trygga. Det är vad F! arbetar för.

  19. Jag röstar rosa för att jag vill ha ett regeringsskifte.

  20. ag röstar rosa för att jag vill att sex utan samtycke ska kriminaliseras.

  21. Vi behöver en rejäl motvikt mot SD och rasism, därför röstar jag på F!

  22. Jag röstar rosa för att få in empati, medmänsklighet, intersektionalitet, normkritik och feminism i riksdagen.

  23. Jag röstar rosa för att F! är det enda partiet som har partnerskapssamhälle i sitt parti program.

  24. Jag röstar på F! för att jag anser att staten ska vara med och finansiera kvinnojourer.

  25. Jag behöver FI i riksdagen för att ett parti som SD, som är emot mig som kvinna och mitt förhållande med en annan kvinna, inte ska få makt att bestämma i viktiga frågor som riskerar mitt välmående.

  26. Jag röstar rosa för att jag vill att fokus ska vara på integration, inte på invandring.

  27. Jag röstar på F! för att jag anser att alla människor är värda lika mycket, PÅ RIKTIGT!

  28. Jag röstar rosa för att var tionde flicka i världen utsätts för sexuellt våld, enligt FN. Vi behöver en motkraft!

  29. Jag röstar rosa för att rasister inte ska få hota och förtrycka.

  30. Jag röstar på FI för att jag är sjukt less på att nazister tillåts marschera våra gator och där ett rasistiskt parti som SD vinner mer mark, och för att FI utgör den starkaste politiska motpolen mot dem just nu.

  31. Jag röstar rosa för att jag inte värderar människor efter kön, sexuell läggning eller hudfärg. För att jag tror på allas lika värde.

  32. Jag röstar rosa för att det behövs en förändring nu, jag vill inte vänta längre!

  33. Jag röstar rosa för att det behövs maktanalyser vad gäller miljöfrågor och Sverige måste ta sitt ansvar ur ett globalt perspektiv, inte bara inom Sveriges gränser. Det behövs en ny mineralstrategi och en ändrar minerallag. Det vill F! jobba för.

  34. Jag röstar rosa för att F! vill höja ambitionerna för djurrätten.

  35. Jag röstar på FI för jag behöver ett feministiskt parti i riksdagen som fyller stolar med faktiska feminister som driver jämställdhetsfrågan och pressar resten av partierna att följa upp det de lovat.

  36. Jag röstar på F! för att jag vill att kollektivtrafik, tåg- och bussresor ska bli billigare.

  37. Jag röstar rosa för att få in en ny dimension i politiken.

  38. Jag röstar på F! för att de vill beskatta utsläpp av växthusgaser vilket främjar ekologisk och lokalproducerad mat.

  39. Jag röstar på F! för att jag vill att bostadsbristen ska byggas bort med miljövänliga lägenheter som passar de som har behov av boende.

  40. Jag röstar rosa för att jag behöver en politik som genomsyras av ett feministiskt perspektiv – oavsett fråga.

  41. Jag röstar rosa för den underbara känslan av att vara en av dem som får in Feministiskt Initiativ i riksdagen.

  42. Jag röstar på F! för att de, deras erfarenhet, kunskap och analys, behövs i riksdagen!

Tänk efter! Är det någon eller några av de här anledningarna som du håller med om? Då kan Feministiskt Initiativ vara det parti du vill ska ta plats i riksdagen. Ta chansen och var med att verkligen påverka din egen framtid! Det handlar om några tusentals röster så har vi en ny regering och vi har individer inne i riksdagen som säkerställer att frågor som jämställdhet, jämlikhet och mänskliga rättigheter inte glöms bort! Även om du förtidsröstat på något annat parti är det inte för sent att ändra. Gå till din vallokal i morgon med din legitimation, så är det morgondagens röst som gäller, din förtidsröst tas bort.

Och 42 är dessutom meningen med livet…

Veckans fönster är valfritt, här är mitt bidrag, som är fritt från val, men fyllt av valpåverkan:

IMGP0326revVårt fina valpartytält, som nu får packas ner, för att kanske dyka upp igen om fyra år. Då hoppas jag få kampanja för att få in Feministiskt initiativ även i kommun och landsting här där jag bor!

Andras valfria bilder HÄR!

Även katterna har engagerat sig i kampanjandet, här talar bengalhonan om för dottern att hon tycker vi ska rösta på Fi på grund av deras vilja att stärka djurrätten!

Röstarosarev

20 thoughts on “Valfritt att välja, men JAG röstar rosa! 42 anledningar till att kanske även du borde rösta på Feministiskt initiativ!

  1. Beundrar din engagemang och dina/era satsningar. Tyvärr måste jag dock säga att det enda som skulle få mig att rösta rosa (och då hatar jag ändå denna idiotiska och i mina ögon diskriminerande könsspecifika färg) är att förhindra att SD kommer att vara vågmästare.

    PS. Å varför vill ni avskaffa RUT-avdraget? Det gav iaf 16 000 nya jobb. Jag är glad att det finns. Har t o m utnyttjat det – en ren win win situation. DS.

  2. Jag röstar inte, dels för att jag inte fann ett parti att rösta pà dels för att de skickade aldrig röstkortet. Jag hade velat rösta pà Liberaldemokraterna, men de ställde aldrig upp. Synd för det behövs ett verkligt liberalt parti.

    Men nar det galler F! sà finns det sà mycket som inte stämmer överens med mina politiska àsikter helt enkelt…

  3. Det blir en sjukt spännande valvaka i morgon, det är ett som är säkert! Första gången på många, många val som jag är så nyfiken på utgången.

  4. Jag beundrar ditt engagemang å jag håller med om väldigt mkt av Fi’s åsikter.
    I varje valbarometer jag gjort hamnar Fi och Mp överst, följt av V och sen S.
    Jag kommer bli jätteglad om Fi kommer in, den feministiska rösten, Gudrun behövs behövs och det skulle beröva Sd all form av makt.
    Men… jag hör ändå till de räddhågsna, de som inte vågar drömma så stort, jag tror dessvärre inte Fi kommer in i år och i värsta fall ”kastas” 3,9 % av rösterna bort.
    Jag vill ha ett maktskifte. DET är viktigast för mej.
    Kram

  5. Jag röstade förra veckan så nu har jag verkligen tröttnat på alla debatter, skönt när det e över, Bra jobbat av dig:))
    ha de Fia

  6. Bra anledningar, sympatiserar med Dig delvis.
    För mig är kommun & landstingvalet viktigast, blir det inte förändring försvinner Norrlands inland, Åsele, inom 10 år då befolkningsminskning, utflyttning, nedläggning & indragning inte ger positiv respons.

    Du fattade mig fel – eller jag Dig? Jag läser en till två böcker i månaden, tycker Du det är mycket?
    Förr när jag var frisk läste jag typ en bok om dan… Stor negativ förändring.

    • Nej, jag menade att det är lika för dig som för mig. Jag kunde oxå läsa upp till en bok om dagen förut, numer blir det bara några få varje månad. Jag saknar den tid då jag kunde läsa mycket1

  7. Gillar att du har fått fram lika många anledningar som meningen med livet!

    Att F! inte har någon budget är ju något som folk klagar mycket över och jag kan inte riktigt förstå varför. De är ett så litet parti, som inte ens är med i riksdagen eller får regeringsstöd så det är rent ut sagt galet att klaga över deras budget. För den delen så är budgeten ändå mycket bättre genomtänkt än du kan förvänta dig av ett parti av deras storlek och de har sagt sin åsikt om många fler sakfrågor än du kan förvänta dig av ett så litet/nytt parti – vilket för mig visar hur seriösa de faktiskt är!

  8. Intressant läsning och härligt med ditt engagemang! Jag röstade inte pà FI men det finns flera punkter jag hàller med om.
    Ska bli spännande att se hur det gàr!

Kommentera

