Barn / Fotoutmaning / Katter / Litteraturnörderi / Resor

Gilla gråt…

På torsdagar får jag, tack vare Torsdagstema, visa upp vad jag gillar. I dag är det det här:

IMGP9359 IMGP9381Att min fina burma mår så pass bra som han gör, det gillar jag! Vi har fortfarande inte riktigt hittat rätt dos på insulinet, så vi har täta kontakter med veterinären. Men han pratar med oss, spinner gosar och ville till och med följa med ut på en liten promenad härom dagen! Nu, när jag skriver det här, ligger han hoprullad alldeles intill min höft och är söt!

Vad andra gillar kan du se HÄR!

Lyrans tematrio den här veckan handlar om gråt… Berätta om tre snyftböcker!

Jag gillar inte snyftböcker, jag vill bli upplyft, utmanad, kittlad, glad, road och energifylld av böcker. Jag vill INTE gråta… Så snyftböcker avstår jag helst ifrån. Men det händer ändå att jag av olika anledningar hamnar i en snyftbok, och då läser jag ändå ut den, fast jag brukar inte vara nöjd efteråt…

1. Marley och jag av John Grogan läste jag nu under våren. Från början en bok att bli glad av, men så insåg jag att det naturligtvis skulle sluta sorgligt… Jag var inte alls i skick att gråta av en bok då, så det här förstörde en del av läsupplevelsen, men förutom de sista kapitlen var det här en bok som passar oss som ser husdjuren som familjemedlemmar…

2. Förr eller senare exploderar jag av John Green läste jag i höstas i Bloggdala bokcirkel. Absolut inte en bok för mig. Cancersjuka tonåringar med givet slut, inget för den som inte vill gråta… Det enda jag uppskattade var att de gjorde en resa till Amsterdam, där jag själv varit bara en månad innan…

3. Populärmusik från Vittula av Mikael Niemi läste jag för många år sedan, när den var i ropet. Alla pratade om den och ryktet sa att den var hysteriskt rolig. Jag vet, jag ska inte lyssna på tips från sådana som läser en bok vart femte år, men nu gjorde jag det. Och skrattade inte en gång, men grät desto mer. Jag tycker den är djupt tragisk, den beskriver en tillvaro och en uppväxt som ingen borde ha. Kanske låg den för nära min egen uppväxt, även om jag hade det bra. Men jag såg många i min kompiskrets som for illa, och mycket av det kom tillbaka när jag läste den här boken.

Andras snyftare kan du se HÄR!

Nu lägger jag ner bloggen för några dagar, för nu ska jag ut på äventyr… Eller äventyr och äventyr. En tågresa tur och retur till Stockholm, två nätter på hotell och en vandring från centralen till Kungsträdgården, till Nordiska museet, till Gamla stan och tillbaka till centralen. Ingen stor grej, fast det kommer att kännas weird att gå där som Morticia Addams, med en anime soldat och en tvspels wizard med mig… Tack och lov kunde min kompis H följa med, så han får fota och hålla reda på våra prylar. och kanske hitta på nått med ungarna på lördag kväll när jag kommer att var helt utslagen!

Jag kanske mobilbloggar nått, annars hörs vi till veckan, ha en bra helg!

28 thoughts on “Gilla gråt…

  1. 1. Toppen bilder på din älskade Burma.
    2. Ettan och trean av böckerna du nämnde har jag läst. Måste bara beundra ditt minne. Du läser ju ändå fortare som jag (tror jag), men jag har nog glömt innehållet ungefär en vecka efter att jag slutläst boken…
    3. Synd att du bloggpausar. Jag menar ni bor ju på hotell och här brukar det ju vara vettiga uppkopplingar.Hade ju hoppats på ett irl reportage. Hoppas bara att SJ inte stannar tåget i typ Gävle;-)

  2. Så kul att han mår bra! Vi har en katt med diabetes som är 14 år. Han får piller och specialkost och har klarat sig i två år på det sättet men nu märks det att det börjar gå åt fel håll. Vi får se hur länge han har kvar.
    Böckerna har jag läst 1 och 3, men kommer inte ihåg mycket av 3an. Ettan däremot minns jag väl, har även sett filmen och där rann tårarna igen.
    Ha en fin helg i storstan. Du ska på samma ställen som vi bl a var på när vi var där. 😉

  3. Fina bilder pà burman! Snyftböcker är inget jag gillar men Marley och jag gillade jag. Ha en riktig bra helg i Stockholm!

  4. En sådan vacker katt! Nej ibland behövs något annat än snyftböcker faktiskt. Jag gillar nog att få gråta en skvätt till en bok, lätta på trycket så att säga!

  5. Säger det igen, man kan verkligen inte se att han är såpass gammal, han är jättefin ♥ Hoppas ni får in medicinen rätt men det brukar ta ett tag, det var lika med vår hund som fick epilepsi efter en analsäcksoperation, det tog tid innan vi fick in rätt dos och han slapp anfall. Ha en härlig helg! kram

  6. Vad skönt att er fina puma mår bättre! Ha det så kul i Stockholm nu 🙂 Hinner inte vara något mer inne i city tyvärr annars hade det varit kul att se paraden 🙂 Men idag på em gick vi runt en sväng där innan vi åkte vidare till min mamma som bor en bit utanför.

  7. Vackra kattbilder. Hoppas det ordnar sig med insulinet.

    Känner mer och mer att jag borde läsa Greens bok, alla pratar ju om den. Fast egentligen har jag svårt för väldigt sorgliga böcker, jag vill ha åtminstone lite ljus i tunneln i slutet. Niemi borde jag nog också läsa något av, nån gång.

  8. Vad skönt att katten mår bättre, den är så fin! Har läst den första av dina snyftböcker, den andra har jag funderat på men vet inte om jag klarar att läsa den….

Kommentera

