Barn / Fotoutmaning / Katter

Helgen!

Söndag kväll och jag är slut som artist. Fast inte så trött att jag är ledsen, det känns bra. Helgen har gått i skapandets tecken och det är det, tror jag, som gör mig så trött. Min son säger att jag är resourceful, lite som en pysslandets MacGyver, jag hittar innovativa lösningar på det vi ska göra. Som hur en tvättlina kan användas för att styra upp en huva. Eller hur ett par tights, lite vadd och ståltråd förhoppningsvis kan ge gamla skor en helt ny färg och form…

Marit vill att jag visar min helg i bilder, så här kommer lite av pysslandet…

Sonens dräkt är färdigsydd, nu är även alla banden på plats, nu ska han fixa till en stav samt en bok med trollformler och han och jag ska ge oss på att förvandla ett par skor…

20140816 wizardHär håller son och man på att såga ut en del av staven till sonens dräkt. Det kan synas som att jag sköter symaskinen och lämnar över träarbetet åt männen, men det är inte helt med sanningen överensstämmande… De fick fråga mig var sågen fanns, vad ”masonit” är för något, vilket sågblad de skulle använda, och sen stod jag med och instruerade sonen hur han bäst skulle hålla sågen och vilken del som skulle sågas ut först…

IMGP9139Dotterns dräkt är på gång, men det märks att min hjärna inte alldeles är med. Det där höftskynket/kjolen skulle jag göra klart i dag genom att sy fast två tryckknappar, alltså fyra delar. Först sydde jag fast två av tre på fel sida, och en av dem sydde jag dessutom fast felvänd. Sprätta… Sen när alla fyra var på plats visade det sig att jag nu sytt fast tre på fel sida, och en av dem felvänd… Det är då jag inser att det är dags att vila ett tag.

IMGP9147Min dräkt är fortfarande på experimentstadiet, jag har börjat skapa den direkt på min provdocka. Fast först fick jag bygga om provdockan. Jag har mindre byst än vad provdockan kan ställas in på, men större höfter och rumpa, och dessutom har jag mage istället för midja. Så jag klädde på dockan en body och stoppade upp den med vadd, nu har den mina mått och jag kan fixa till klänningen direkt på dockan.

IMGP9158Under vårt pysslande hittade dottern min gamla hembygdsdräkt, och den passar henne perfekt! Så idag har hon poserat i gamla miljöer och jag har fotograferat!

IMGP9206Den allra största delen av dagen har vi ändå vikt åt att turas om att gosa med vår fina burma som fyller arton år idag! Hipp, Hipp, Hurra!

IMGP9289Han överlevde till sin artonsårsdag, fast vi inte trodde det för en vecka sen. Nu är han nästan sitt vanliga jag, men behöver insulinsprutor två gånger per dag. Det innebär att mannen stannar hemma nästa helg, vi vill inte att kattvakten ska behöva ta ansvar för sprutor och blodprov. Jag och barnen åker själva till SciFi Bokhandelns Dräktparad i Stockholm (vi går från Kungsträdgården till Djurgården och Nordiska museet mellan 1200-1300 på lördag) och mannen får en lugn helg med katterna…

Andras helg kan du se HÄR!

31 thoughts on “Helgen!

  1. Oj, oj så duktig du är att sy! Och såga. Väldigt fin dräkt till sonen. Ska bli roligt att se er färdigklädda : ) Och hipp hipp hurra! för Burma. Han ser bra ut.

  2. Spännande att följa dräkt-skapandet! Smart lösning med dockan. Ni kommer bli snyggast i paraden! Grattis till lilla kissen! Så skönt att han mår bättre.

  3. Jösses vilka fina grejor!!! Full av beundran är jag! Snyggt. Och grattis till Burman *ler* Vad glad jag blir av att du trots allt orkar sy nu. Det är väldigt, väldigt bra. Men vila lite nu – antar att skolan snart börjar för barnen?

    Kram

  4. Måste säga att ni är en helt underbar familj! Vilket samarbete mellan barnen och dig! Det är helt otroligt, speciellt med tanke på att sonen ju är 16 år (tror jag). De flesta killar i den åldern tycker ju bara att morsor är pinsamma. Stort Grattis till att det inte alls är så hos er.
    Å hans dräkt är helt fantastisk!

    Sy är som du vet inte min grej alls. Att sy sätta knappar på rätt ställe – det låter jag maken sköta, han är duktig på sådant!

    Stort Grattis till födelsedagsbarnet också:-)

  5. Wow så duktig du är på att sy, jag är helimponerad, jag har aldrig kommit överens med symaskiner och min användes kanske 5 timmar innan jag gav bort den 😉 Grattis till Burman ♥ Syns inte att den vackra katten fyllt 18 ♥ Härliga och roliga bilder med provdocka m.m kram

  6. Nu kom vi allt på dig vännen… Det är klart att du står för syningen i familjen och mannen för det mer lite manliga. (SKOJAR)
    Jag är väldigt duktig på något så okvinnligt som elektricitet. Haha Kopplar hekvillt påde här och där.
    Min Pappa har lärt mig.
    Katten är jätte fin och ser inte alls ut som aderton år. GRATTIS…
    Jag hoppas att jag ser dig i Stockholm.
    Stor gigantisk kram / Jane

  7. Så härligt kreativa ni är och en sån provdocka vore det inte fel att äga. Men… jag har ingen och sanningen att säga så tror jag inte det skulle ha blivit så mycket gjort med den, även om jag ägt en. Fast stundvis, kanske..Såå mysig gammelkattan ser ut, Hälsa grattis från mig!

  8. Oj, jisses vad du är duktig och vilka fina dräkter. Vad underbart med en provdocka när du syr, det måste underlätta en massa. Lycka till på paraden!

  9. Grattis till fina burmakillen, är så glad att han mår bättre! Du är verkligen otroligt händig, så fina dräkter. Kul att pyssla och komma på smarta lösningar. Fin bild med dottern i hembygdsdräkten också!

  10. Full av beundran. Vad Du kan! Imponerande. Synd Du bor så långt bort, annats visste jag vem som skulle få hjälpa Elin med syning till Hallowen 🙂
    Grattis till kisse, min mor fyllde oxå är, dock är hon liiite äldre än Burma kissen 😉

  11. Jösses vad kreativ du är! Eller ni 🙂 Sonens dräkt är HELT fantastisk! Och dom andra kommer nog att bli det också – helt klart på g!
    🙂

    Grattis till fina Burman 🙂

  12. Oj oj du är ju proffs. Vilka fina ideer och fantastisk dräkt till sonen. ja önskar jag hade någon på nära håll som var så duktig för jag har en pälsjacka som jag vill göra till väst, men det finns snart inga som kan fixa sånt mera. Synd för det är varmt och gott. Ha en fin vecka.

  13. Huvudsaker är att man inte blir så trött så man blir ledsen. Känt mig smålåg senaste dagarna, kanske det är någon form av sömnbrist. Får hoppas på det.

    Va dräkterna blir fina 🙂

  14. Åh, kära nån! Jag som tyckte jag var nog så duktig som sydde ihop några trasiga hörn på hundarnas Bia-bädd. (fast resultatet blev sådär…) 😉

    18 år!? Vilken beundransvärd ålder! GRATTIS till kissen! ❤

    Kram

  15. Oj, så duktig du är att sy! Och verkligen resourceful när det gällde att stoppa upp provdockan. Det ska jag tipsa min dotter om. 🙂 Låter väldigt spännande med paraden i Stockholm. Synd att jag inte är där då, utan en vecka senare. 🙂

Kommentera

