Barn / Döskallar / Feminism / Katter / Litteraturnörderi / Utmaning

Gladmåndag, med en trötthet, och Kattugglans enkät

Måndag och jag är glad, det är jag, men oxå supertrött. En reaktion på helgens upp och ner åkande… Så nu ska jag köra en trött gladmåndag….

Jag är glad att jag faktiskt kunde sova ända till 12 utan att bli störd…

Jag tycker det är superkul att se hur kul katterna har i klätterställningen de fick hem igår.

IMGP8716

Jag gläds åt att barnen äntligen kommit igång med att sy sina dräkter till dräktparaden. De syr, jag instruerar, det funkar bra!

Jag är glad, men fortfarande lite orolig, för min söta gosekatt. Han är nu helt giftfri men veterinären behöll honom en natt till. Dels är det fortfarande inte helt klart att det är diabetes som driver upp blodsockret, det kan vara något annat, och de vill veta säkert innan de skickar hem honom. Dels hade han högt blodtryck i dag, vilket kan vara av stress inför veterinärer, men även kan tyda på att sköldkörteln behöver kollas, så den kollen ska de göra. Och dels är han fortfarande lite uttorkad, så han får stanna och få mer vätska under ordnade former.

IMGP8755

Superglad är jag i alla fall för att vi kunde åka dit i dag och gosa med honom en stund och med egna ögon se att han blivit mycket bättre!

IMGP8748Jag är glad att jag genom att bli politiskt aktiv hittat en grupp människor där jag känner mig avslappnad redan från början. Trygg och bekväm, det är jag inte bortskämd med att känna mig!

Jag hittade en enkät hos Kattugglan:

1. Vilken bok har funnits längst i din bokhylla?

De två banden med H. C. Andersens samlade verk, tryckta på 1920-talet, ärvda efter min mormor när jag var 7 år gammal.

2. Vad läser du just nu, vilket är din senast utlästa bok och vilken bok kommer du läsa härnäst?

Jag är mellan böcker just nu, det har inte riktigt funnits tid och ork till läsning just nu. Senast lästa var Mandelkärnan, nästa blir antingen en Koontz som jag ska läsa i Spänningsutmaningen, eller von Zweigbergk, som jag ska läsa i Bloggdalas bokcirkel. Eller någon annan, det beror lite på hur jag känner när jag ska välja bok…

3. Nämn en bok alla andra tyckte om men som du själv hatade.

Jag tror inte alla gillade dem, men ”da Vinci-koden” av Dan Brown tycker jag är galet överskattad och ”Populärmusik från Vittula” av Mikael Niemi är inte alls den roliga bok alla påstår, den är djupt tragisk tycker jag, som grät mig igenom den.

4. Nämn en bok du regelbundet säger du ska läsa, men som förmodligen kommer förbli oläst.

Shakespeares samlade verk på engelska.

5. Vilken bok sparar du till ”pensionen”?

Ja, eftersom jag säger att jag ska läsa den, så kanske, kanske den blir läst då… Shakespeares samlade verk på engelska… Och alla böcker jag ska repetera, serien om 87:de, Parfymen, Moment 22, trilogin Liftarens guide till galaxen, Garp och hans värld…

6. Sista sidan: läsa den först eller spara den till slutet?

Min man läser slutet först, jag tycker han är galen, det förstör hela läsupplevelsen! Spara till slutet alltså för mig!

7. Författarens tack/acknowledgements: slöseri med bläck och papper eller intressant att läsa?

Nja, oftast skittrist och onödigt, men ibland har författaren tänkt till och fått till det kul och/eller intressant.

8. Vilken karaktär skulle du vilja byta plats med?

Jag läser ju nästan bara deckare, och där är karaktärerna så ofta tragiska figurer, så den här är svår. Om jag slapp Lisbets Salanders bakgrund och barndomsminnen så skulle jag nog vilja vara henne…

9. Har du en bok som påminner dig om något specifikt i ditt liv (en person, en plats, en tid)?

”Moment 22”, min bästa vän K och det brev vi skickade till en kille som gjorde lumpen. Han klagade på att alla andra fick post till logementet men aldrig han. Så vi skaffade rosa brevpapper, öste parfym över det och skrev med snirklig stil och reservoarpenna ”Jag trånar tragiskt efter dig” med underskriften ”A. T. Tappman, Fältpräst” som är ett rent citat av ett brev i boken efter att censuren gått igenom det… Vi vet att han fick brevet, ingen förstod någonsin vilka som skickat det och det var nog det årets stora mysterium, men de kände inte till citatet, vilket kanske var väntat, men lite trist…

10. Nämn en bok du fick/skaffade på ett intressant sätt.

Genom att skriva bokrecensioner på min blogg så fick jag en bok skickad till mig av en annan bloggare, en bok hon fått men inte ville läsa och trodde att jag skulle gilla. Och det gjorde jag, tack Country living in the city!

11. Har du någon gång gett en bok till en specifik person av en speciell anledning?

Min mamma fick alltid olika kattböcker, eftersom hon älskade katter minst lika mycket som mig, men inte orkade ha egna för det var så svårt när de blev sjuka och gamla och dog.

12. Vilken bok har varit med dig till flest platser?

De fem första böckerna i Jo Nesbös serie om Harry Hole följde med mig på tågluffen runt Storbritannien, så de har varit i Sverige, England, Wales och Skottland.

13. Nämn en ”måste läsa”-bok du hatade under gymnasiet men som inte var så dum tio år senare.

Det finns inte, jag slukade allt under min gymnasietid, älskade läsa allt!

14. Vad är det konstigaste du har hittat i en bok?

Pengar! Jag stoppade en gång in kontanter i en bok i min bokhylla för att jag inte ville ha dem med i plånboken. Sen glömde jag det… Och hittade av en slump något år senare. Jag tänkte ändå smart, jag stoppade in dem i ”Borta med vinden”, lite som det brukar vara med pengar…

15. Begagnat eller splitter nytt?

Nytt!

16. Stephen King: litterärt geni eller folkets opium?

Inget litterärt geni i mina ögon i alla fall, jag fastnar inte, och retar mig ofta på enkla upplägg och torftiga berättelser.

17. Har du sett en film du gillade bättre än boken?

Nope!

18. Vilken bok skulle ALDRIG ha blivit introducerad till celluloid?

Den film som gjordes om Modesty Blaise är extremt tragiskt dålig! När ska nån göra en bra film om henne?

19. Har du läst någon bok som har gjort dig hungrig? (kokböcker exkluderat)

Agatha Christies Miss Marple får mig alltid att vilja ha lite Afternoon Tea…

20. Nämn en person vars boktips du alltid tar på allvar.

Bara mig själv…

17 thoughts on “Gladmåndag, med en trötthet, och Kattugglans enkät

  1. Kul att även du hoppade på enkäten=)
    von Zweigbergks bok är oväntat gripande – för för ovanlighetens skull har jag nästan läst klart den – i god tid dessutom! (perfekt med ljudbok när man sitter i bilen minst en timme varje dag!=D)
    Hoppas missen mår bättre snart och får komma hem!

  2. Håller verkligen tummarna för din/er älskade katt! Han har ju verkligen nått en ålder som katter sällan når. Som sagt hoppas han har sex liv kvar!

    Vad gäller Fi så önskar jag dig lycka till. Du borde satsa på att ta över Schymans ledning. Det är väl knappast någon som kan ta henne på allvar längre. Hade det varit en man som råkat ut för lika många skandaler hade han varit rökt. Förstår inte hur hon lyckas vara partiledate än…
    Som sagt – kör på och satsa! Du dricker ju åtminstone ingen alkohol;-)

  3. Kul bild på båda dina katter i sin klätter-grej! Underbar blogg. Gillar verkligen alla frågor om läsning. Böcker du inte har läst kanske kommer att läsa när du blir pensionär, det känns lite som att man borde ha åldern inne innan man kan uppskatta Shakespeares.

  4. God morgon …men va trist med lilla katten hoppas det blir bra utan något alls friskförklaras sen …ja duktiga kids har du o trött ja det var jag med …efter helgen men så klart på annat sätt då önskar dig en skön tisdag kram på dig

  5. Haha! Underbar bild den där första – tacksamt att ge dom en klättergrej när dom gillar den så mycket!
    🙂

    Hoppas att det ordar sig och håller tassen för sjuklingen…

  6. Det är inte lätt när djur är sjuka, jag hoppas katten krya på sig och det inte är något allvarligt fel.

    Gillade Din enkät 🙂

    Just nu har vi + 17 utomhus, jag fryser snart ihjäl, + 24 inomhus, jag sitter med hemstickade tjocksockor och kofta, klädd i jeans och långärmad tröja.
    Jag oroar mig för höst/vinter och mitt mående.

  7. Härligt, härligt underbart att katten är såpass bra och väldigt skönt med en seriös veterinär som behåller honom för att se så att det inte är ngt annat…

    Jag förstår att du känner dig väl till mods med dina nya partikamrater *ler* Och visst är det skönt?

    Jättekul lista Freja – den kanske jag ”lånar” ;))

    Kram och ha en bra vecka!

Kommentera

