Bokrecension / Fotoutmaning / hyllvärmare / Inredning / Katter

Bakifrån Värmebölja

Onsdag och en riktig ovädersonsdag! Det har åskat och blixtrat runt vårt hus i två timmar innan ovädret gav sig iväg, och vi har fått massor av regn, något som gräsmattan, björkarna och jag är superglada för!

Onsdagstema idag är: Bakifrån!

IMGP7961Här ser du mig bakifrån i färd med att göra en viktig åtgärd i vår husrenovering…

IMGP8003…som jag egentligen borde ha gjort redan förra sommaren, men då var jag för trött, ledsen, sliten och stressad… Så att jag gör det nu är ett klart tecken på återhämtning. Ser du vad det är jag gör?

IMGP8026Bränner salvia! Salvia renar från ovälkomna andar och negativa energier, och inget av det vill vi ha i vare sig bibliografen eller i pysselrummet…

IMGP8009För extra effekt använder jag även mina kristaller, de som jag alltid bär med mig var jag än är.

IMGP8014Och förstärker med kraft från en häxkatt…

IMGP8046

Det här är viktiga verktyg för varje husägare!

Fler bilder bakifrån kan du se HÄR!

I ett regnuppehåll hann jag ut för att kolla till den blivande gräsmattan och humlerestaurangen:IMGP7919 IMGP7955Gräsmattan börjar redan synas, tacksamt!IMGP7945 IMGP7933Och humlorna mumsar för fullt, det känns bra!

Så tar jag en recension, passande den här sommaren:

Värmebölja av Viveca Lärn

VärmeböljaDen här boken måste vara något jag av misstag fått hem från någon bokklubb på den tiden jag var med i sådana. Jag slutade för att det allt för ofta blev så att jag glömde avbeställa månadsboken och blev sittande med böcker jag ite ville ha. Samtidigt kan jag sakna de tips jag fick av att bläddra i tidningen/katalogen som kom varje månad. Men nu kan jag använda bokbloggar till det tipsandet i stället!

Nå väl, jag har bara läst en av böckerna om Saltön förut (Sol och vår) och inte direkt fastnat för den serien och utöver det har jag bara läst en av Lärns vuxenböcker, Öster om Heden, i Bloggdala bokcirkel. Om den tyckte jag INTE!

Jag skrev bland annat så här i recensionen:

Den var så erbarmligt tråååååååkig! Ointressanta människor, väldigt endimensionella, som lever ointressanta liv och till och med deras resa till Afrika blir grå och tråkig och långsam!

Och tänk, detsamma skulle jag kunna skriva om den här boken. Jag kan tycka om att författare låter sina karaktärer vara mänskliga, ha både bra och dåliga egenskaper, inte bara det ena eller det andra. Men i den här boken verkar alla så småsinta, inskränkta, själviska och trångsynta, och har inga fina egenskaper som kan väga upp det här. Ja, världen är en kall plats, ja, människor är ofta inte alls så fina som de vill framställa sig själva, men att göra alla i ett helt samhälle till sådana känns bara för tungt.

Nu är jag inte uppvuxen på västkusten, jag har bara bott där några år av mitt liv, men jag är uppvuxen i ett litet samhälle där alla känner alla och där det med åren lätt blir så att flera av dem har bytt partners lite fram och tillbaka med varandra och fått barn lite här och där, så den biten är jag bekant med. Och jag känner inte alls igen det sätt de beter sig emot varandra inom samhället och inte heller att flera av personerna inte har riktiga namn. Ingen i min by skulle få tillnamnet ”Gamla” till exempel, eftersom när du väl blir gammal är du så etablerad i samhället att ingen skulle tänka tanken att ge dig ett nytt namn. Ingen skulle heller döpa en restaurang till Lilla hunden eller en second hand affär till Sunkiga Sune, så jag gissar att de här namnen ska vara ”roliga”. Men det tycker jag inte de är. De låter mer buskis och 50-tals revy, vilket inte passar in i nått som ska vara en nutida berättelse.

Nix, nu har jag gjort mina försök med vuxenböcker av Viveca Lärn. Andra får älska henne, och jag gillar en hel del av hennes barnböcker, det får räcka. jag tycker en hel del av språket i den här boken faktiskt skulle passat bättre i en barnbok, men det blir så fel när det inte är en barnbok…

Så här påverkade den här boken de utmaningar jag genomför:

Hyllvärmare, ja.
Boktolva, nej.
Spänningsutmaningen, nej.
Kaosutmaningen, nej.
Bloggdala Bokcirkel, nej.

31 thoughts on “Bakifrån Värmebölja

  1. Det kom då som en total överraskning – att du är skrockfull alltså. Det trodde jag då inte.
    Salvia är ju gott i såser, men att bränna örten… ja man lär sig något nytt varje dag:-)

  2. Det är spännande hur många sätt det finns att tro på – så mycket det finns att sätta sin tillit till. Den eviga frågan är om det i grund och botten finns ETT, men vägen dit är många …
    Tänk vad salvia kunde få mig att fundera på 😉

  3. Jag funderade över vad du pysslade med 😉 Trodde du förankrade bokhyllan i väggen. Så fort er nya gräsmatta växer, hos oss har den torkat bort. Mysigt med era söta brummande humlor och att de glatt tar för sig av restaurangen =) kram

  4. Jag trodde först du målade eller nått😊 Hade faktiskt ingen aning om de där med salvian, men oönskade gäster vill man ju inte ha! Däremot är jag med inne på det där med stenar 😊

  5. Inte visste jag att man kunde besvärja andar med salvia! Det skulle verkligen vara bra att ha ett snabbt och effektivt knep att ta till för att få bort negativ energi i vissa sammanhang! Jag tror jag ska skaffa en massa salvia och pröva.
    Och så har du en väldigt gullig häxkatt!

  6. Härligt med regn och åska, här kommer det bara regn i mindre mängder, behöver rensa ut lite luft här med plus att det skulle hjälpa att släcka skogsbranden snabbare. Misstänkte att det var andeutdrivning på en gång när jag såg bilden, hoppas det funkar. Jag brukar säga åt dem att lämna mig i fred, vet inte om det fungerar, men jag får konstiga känslor i bland här hemma.

    • Det ska funka mot andar, jag har testat och för mig funkar det. Det här är mest för dottern som tycker att de är otäckt att vi bor i ett hus som den förra ägaren dog i.

  7. Ja det var skönt idag med regn (även man vart dyngsur). En hel del åska var det också, inte det här dova mysiga mullrande utan riktiga smällar.

  8. Nej, titta där. Du har alldeles rätt när det gäller Salvia 😉 och ”Kristall”ina var väldigt nyfiken på dina ”Kristall”er som du bär med dig överallt. Vad du gjorde? Du rensade ”luften” förstås.

  9. Härligt med ännu ett tecken på att du mår bättre! Och klart att jag såg vad du gjorde! Då känns rummen riktigt bra nu? Inte för att ni hade något att vara oroliga för – inte i bibliografen i alla fall.. I pysselrummet var det kanske bra med en omgång.. Eller, vad vet jag?
    Lärn ja.. Njaaa, det blir inte fler böcker av henne för min del heller. Gillar faktiskt inte alls hennes sätt att skriva. Kul att vi tycker likadant.

    Ha en fin dag i morgon också – kram

  10. Oj det har jag missat! Jag som är husägare. Min källare har varit drabbad av skyfallen tyvärr. Men inga jättemängder vatten som tur är, men ändå tråkigt och mycket jobb. Igår hade jag spolbil här som blåste rent dräneringsrören runt husen. Kanske dags för lite salvia nu då så att källaren blir som fri från elände igen?
    PS: Igår hade jag en omgång med jättesaknad efter katten. Känns som att ha mist en ”bästis”.

  11. Halloj!
    Åskan som går nu på sommaren är inget att leka med, riktigt otäckt!
    Jag trodde att du gjort en egen rökelse för att det skulle dofta gott
    i ditt hem hihi.

  12. Härligt inlägg!! andar och det du gör är härligt men även i en lägenhet kan det finnas sånt man inte vill ha, söta humlor har ni 🙂 härligt Freja å skönt att det är ett steg i rätt riktning ) njut o ha det gott kram

Kommentera

