Barn / Bokrecension / Fotoutmaning / Frejigt / hyllvärmare

Fara, Sex, sprit & ätstörningar

Ett sent tisdagsinlägg, eftersom jag faktiskt varit social på ett fik i kväll… Tisdagstema är Fara!

IMGP7895Det här är Röda faran aka Red Sonia aka Sonja! Vår bil och även, utan att vi planerade det, vår familjemedlem… Ett passande fordon att fara runt i för Red Devil!

IMGP7897Innan Sonja, långt innan Sonja, hade vi min, numer, veteranbil, en Folka Variant 1600 E, -72. Jag och mannen ägnade en sommar åt att renovera den och sen hade vi den under de år vi bodde i Göteborg. När vi sen flyttade hem igen så hade vi tröttnat på mekandet och ställde av den bilen. Och levde utan bil i tretton år. Under den tiden fick vi våra två barn och sågs som lite knäppa som fortsatte bo i lägenhet utan bil fast vi nu var tvåbarnsfamilj. Det funkade bra, de få gånger vi faktiskt behövde bil så hyrde vi. Sonen fick fara hem från BB i lånad bil, dottern fick fara hem med en stadsbuss.

IMGP7898En gång när de var små skulle vi fara på bilsemester genom Sverige och då hyrde vi en Ford Focus Flexifuel (kan tanka både bensin och etanol) och blev väldigt förtjusta i den bilen. Så när vi sen återigen skulle flytta och behövde bil för att kunna frakta två vuxna, två barn och två katter så var en Ford Focus självklar. Och eftersom vi ville ha en miljöbil var etanolbil ett bra alternativ.

IMGP7896Eftersom vi inte köpte etanolbilen för att få billigare bränsle utan för att vi har ett genuint miljöintresse så har vi bara tankat etanol i Sonja, från det vi köpte henne. ibland är det billigare, i bland dyrare, men det har vi inte brytt oss om. Literpriset på etanol är alltid lägre än det för bensin, men hon drar mer etanol än bensin varje mil. Det krävs alltså att etanolen är visst mycket billigare för att det ska ”löna sig” kortsiktigt, men vi ser andra långsiktiga vinster med att tanka miljövänligt, med förnyelsebar energi.

IMGP7892Och Sonja, var kommer det i från? Vi hade tänkt vara moderna, inte fästa oss vid bilen, och byta så där vart tredje år, för vi var så trötta på att ha en bil som krävde ständig omvårdnad när vi körde min Folka. Men när vi ägt henne i ett halvår var vi på väg, hela familjen, på stora veckohandlingen en söndag eftermiddag. Dottern satt bak i bilen och sa, som i förbifarten, ”Sonja, hon är pålitlig hon”. Vi fattade inte vem hon pratade om, någon dagisfröken som vi inte kände till, eller vem? ”Bilen”, sa dottern, ”Sonja!”. Och då var det så, en bil hade vi kunnat byta ut, men en Sonja går ju inte att byta ut, så nu har vi levt med henne i nio år, och är fortfarande helt nöjda. För Sonja ÄR pålitlig! Även om hon, som ni ser, har slarvat bort sitt Fordmärke någonstans…

IMGP7894

Andras bilder av fara kan du se HÄR!

För evigheter sen hade jag turen att vinna en bok inne hos Lotta på ”Äntligen måndag!” men först nu har jag läst den…

Sex, sprit & ätstörningar, tonåringarnas handbok till föräldrarna, redaktör Fridah Jönsson

Tonåringarnas handbok till föräldrarna

Det är ju verkligen på tiden att jag läser den nu, med en 14-åring och en 15-åring här hemma! Boken är upplagd så att det finns ett antal olika områden som avhandlas, som de i rubriken, sex, sprit, ätstörningar och ett antal till. Under varje avsnitt finns ett antal kortare och längre inlägg som skrivits av olika tonåringar. Öppenhjärtigt ur deras liv och hur vuxna agerat och hur de velat att vuxna skulle ha reagerat. I inledningen till varje del finns en liten kort sammanfattning av kontentan, vad vill tonåringar ha av sina föräldrar när det gäller det här.

Kort sagt kan jag konstatera att tonåringar är betydligt strängare mot sig själva än vad många föräldrar är. De är till exempel rörande överens om att föräldrar inte bör bjuda sina tonåringar på alkohol hemma, och absolut inte köpa ut. Framför allt vill tonåringarna bli sedda, och behandlade som individer med en egen vilja och ett förstånd. Inte barn men inte heller vuxna. Det betyder att föräldrarna inte bara kan bestämma saker över deras huvuden, men att föräldrarna fortfarande måste vara beredda att sätta ner foten och ta kommandot om det skulle behövas. Vara föräldrar helt enkelt!

Alla som varit med och skrivit har oxå fått svara på en kort enkät, där det bland annat frågas om vad som är de viktigaste egenskaperna hos en förälder och vad som är de värsta egenskaperna hos en förälder. Ur de enkäterna går det verkligen att utläsa vilken svår uppgift det är att vara tonårsförälder! Det  är oerhört tydligt att det är en tunn lina att balansera på mellan att vara för ointresserad och för överbeskyddande… Jag känner att ingen förälder kan leva upp till allt, men jag är glad om jag lyckas leva upp till något. Jag kan vara en förebild även genom att visa att det är OK att göra fel i bland, och att det alltid går att be om förlåtelse…

Sen slog jag och mannen oss för bröstet en del, eftersom jag högläste några av sammanfattningarna för familjen vid matbordet. Vi har långt ifrån haft samtal om alla av ämnena i boken, men när jag läste till exempel delarna om sex, alkohol och skola så var det ibland nästan ordagrant som de diskussioner vi haft, så enligt tonåringarna själva är vi alltså inte helt fel ute som föräldrar! Bäst att vi är stolta nu, innan det går åt helvete…

Den här boken rekommenderar jag föräldrar att läsa, helst några år INNAN barnen blir tonåringar, för relationen måste byggas tidigare än så!

Så här påverkade den här boken de utmaningar jag genomför:

Hyllvärmare, ja.
Boktolva, nej.
Spänningsutmaningen, nej.
Kaosutmaningen, nej.
Bloggdala Bokcirkel, nej.

13 thoughts on “Fara, Sex, sprit & ätstörningar

  1. Sonja er et fint navn på en bil, vår heter Josef og er akkurat så arrogant som det høres ut til 🙂
    Så fint at du orket å være sosial i dag.
    Ha en god natts søvn 🙂

  2. Alla bilar bör ha namn – jag tror att man är försiktigare med dem i trafiken då 😉 Vem vill skada sim kompis liksom! Kanske möts Sonja och Angus (min highlander-hjälte på fyra hjul) en dag 😉

  3. Vilken underbar tolkning av temat. Jag har en kompis som bor med man och två barn i lägenhet utan bil. Vad kul att höra att du också har gjort så.

  4. Det var en riktigt rolig story:-)
    Skoj att dottern döpte bilen. Bilar och elektroniska saker ska döpas, då håller de längre. Så är det bara. Vår Peugeot är också röd och heter Tintin:-)

  5. Gillar berättelsen om hur bilen blev Sonja 🙂

    Jag tycker oxå som tonåringarna i boken att det är fel när föräldrar köper ut alkohol tillina minderåriga barn jag har vänner som köper ut med motivering att de då vet vad 16 åring dricker och hur mycket… fel dubbelfel för när hans öl är slut lär han dricka det kompisar bjuder på osv accepterar föräldrar att barn under 18 dricker så dricker ju ungarna för de får ju.

  6. Härligt, härligt att läsa att du orkat vara social! Och trevligt sätt att tolka röd och fara *ler* Du är allt finurlig du!! Boken du läst har jag velat läsa länge.. Undrar varför jag inte har gjort det? Jag tycker att den verkar viktig även för oss som arbetar med tonåringar..

    Ha en god natt! Kram

  7. Vi är inte heller bilfreakar utan köper en bil och den får gå tills den rasar volvon vi har nu är den bästa bil vi haft, den är 11 år och fungerar superbra (peppar, peppar) Vi är lika glada över bilen och känner fortfarande en sorts ”nybilkänsla” med den 😉 Stereon är suverän och där poppas det för fullt och jag sjunger gärna med i låtarna. Var nu rädd om lilla Sonja=) fin var hon oxå.

Kommentera

