Bokrecension / Feminism / Fotoutmaning / hyllvärmare / Kaosutmaning 2014 / Katter / Trädgård

Surt, trädgård och Uppdrag: Familj

Tisdag, mannens näst sista semesterdag och en dag jag faktiskt orkat mer än på länge. Några grader svalare, så då piggnar jag till. men fortfarande alldeles för varmt för att jag ska känna att jag är OK. Tur det finns glass, kall dryck och bra fläktar…

Tisdagstema den här veckan är: Surt!

IMGP7509Omogna röda vinbär. Så sur att en vål som e tupprav i ansekte, för att citera min mamma…

Andras sura bilder kan du se HÄR!

Så, trädgårdsarbete i dag, vad blev då gjort?

Jag rensade en del längs med husgrunden på entrésidan…

IMGP7493…på gaveln…

IMGP7495

…och på trädgårdssidan fram till rostfjärilen. Mannen tvättade alla takstolar på trädgårdssidan och kan äntligen börja måla!

IMGP7497

Barnen grävde nästan klart den gamla köksträdgården som ska bli gräsmatta istället…

IMGP7499

…men sparade en liten del…

IMGP7512

…eftersom det ska bli ”Humleby”, här ser ni ingången till största huset i byn…

IMGP7513

Efter att jag rensat ogräs gick jag ner i min källare för att svalka mig, men det var några som tyckte jag behövde mer värme…

IMGP7491

Efter jag svalnat duschade jag och tvättade håret och den här gången stannade det lila kvar i håret, jipeee!

IMGP7555 IMGP7550

När jag går ner i min källare, då känner jag mig sällare, för där har jag alla mina böcker… så, det blir en del läst, och här kommer en recension

Uppdrag: Familj, berättelser från en ny generation familjer, redaktör Karin Salmson

Uppdrag familj

Ojojoj, så länge den här blivit liggande. Jag läste Uppdrag: Mamma och Uppdrag: Pappa när ungarna var små, men den här glömdes liksom bort… Nu har jag läst den, och som med alla antologier så är den lite spretig. Vissa är roliga, andra nästan tragiska, ytterligare någon är som en artikel och någon är så pretentiöst poetisk med liknelser på var och varannan rad att det gör ont i hjärnan av att läsa den… Nästan alla berättelser är dessutom skrivna av de som har små barn, inte så mycket som handlar om tonårsbarnfamiljer, så jag är helt klart lite sent ute med att läsa den.

Nu kommer jag ju ändå ihåg hur det var att vara småbarnsförälder så en hel del känns nostalgiskt välbekant och annat gör mig lika arg nu, som när jag upplevde det i verklighet. Som det här att jag och min man delade föräldraledigheten lika. Vilket i omgivningens ögon gjorde mig till en dålig mamma och honom till en något suspekt men ändå fantastisk pappa. Vilket de även gärna talade om för oss båda på olika sätt…

I boken finns även partier från en majlista (ohh, är det så länge sedan boken gjordes, kunde de inte starta en facebookgrupp ens…) som alla författarna var med i under arbetet med boken. Där diskuterar de olika frågeställningar och vi får ta del av några av trådarna. Tyvärr får vi inte veta vem som skrivit vad, det hade jag gärna velat. Om det var en mamma, en pappa, en bonusförälder, en ensamstående, en med ett nyfött litet barn, en med äldre barn, en med få barn, en med många barn och så vidare, det spelar för mig viss roll när jag ska analysera deras inlägg…

En tråd startar med att någon skriver ”Visa mig en kvinna som kan riva väggar, bära ut byggsopor, slagborra, sätta upp hyllor och snickra… Så ska jag  visa en man som kan handla babykläder, barnskor, färgseparera tvätten, vika den i fina högar, stryka barnkläder, sy i namnlappar…” Den här tråden handlade om vem som gör vad i hemmet och den irriterade mig en del. För det första så är det inte självklart att du alltid träffar och skaffar barn med din kompletterande pusselbit, alltså den som med glädje gör det du inte vill göra, att ni trivs med olika delar av hushållssysslor och därför delar upp dem så. Det är nog snarare så att det finns någon i relationen som tar på sig saker för att de ska bli gjorda överhuvudtaget… För det andra så gillar jag inte likställande med att riva väggar och sätta upp hyllor med att tvätta. Det första görs någon enstaka gång, det andra görs varje vecka, ja nästan dagligen när barnen är små. Att den som då rivit och byggt en vägg (i vår familj skulle det då vara jag) därefter på något sätt skulle vara befriad från tvätt på evig tid är ju bara helt galet resonemang…

Mitt omdöme blir att boken till största del är lättläst och kul, men kanske inte så mycket matnyttigt för mig som passerat småbarnsåren…

Så här påverkade den här boken de utmaningar jag genomför:

Hyllvärmare, ja.
Boktolva, nej.
Spänningsutmaningen, nej.
Kaosutmaningen, ja. Nummer 6. Läs en bok med ett tvillingpar på omslaget. Emma Hamberg sitter där med sina döttrar (på baksidan, men ändå omslaget…)
Bloggdala Bokcirkel, nej.

26 thoughts on “Surt, trädgård och Uppdrag: Familj

  1. Även min mans sista semestervecka, vi var till djursjukhuset idag med Bosse på återbesök, ny operation i morgon…TUNGT…Glad att du orkar mer =) Du har all rätt att klaga på värmen då jag vet nu sedan några år att du inte gillar den =) I år har det varit lite för VARMT… kram

  2. Vilket duskriminerande uttalande! I mitt förhållande skulle det jag vara jag som gjorde allt det rödmarkerade! (Fast å andra sidan sköter jag tvätten med, så länge jag slipper diska för det = dödsfälla för mig…) alla förhållanden är inte lika, vi är trots allt individer och inte kön!

  3. Smak för röda vinbär, har jag. Oftast ger buskarna massor av frukt, sura, passar mer en perfekt till efterrätter…dessutom snygga.
    Fortfarande snygg i håret, härligt.
    /Kiki

  4. De omogna sura vinbären tror jag att jag avstår från men det finns en del som gillar sådana surisar!
    Så läckert ditt hår är, tur att färgen sitter kvar!
    Skönt att du är lite piggare! Snart ger värmen med sig och det blir skönare och enklare att leva!
    Ha det bra!

  5. Kul att höra att orken verkar komma tillbaka. Å tur att du bor i norr, där det var svalare. Här är det alltjämt 30-31 grader. Men jag gillar ju värmen så…

    Vad fint ni har gjort i trädgården. Hela familjen har ju jobbat med den. Ett riktigt roligt projekt, speciellt då även barnen då kan känna sig delaktiga i den fina trädgården.

  6. Fin frilla och läcker hårfärg!
    Jag är med och skriver på en antologi. Vi är ett gäng kvinnor med blandade erfarenheter, professionella, anhöriga och med egen erfarenhet av våld. Vi hoppas på att det skall bli kursmaterial på socialhögskolan eller något.
    Imorgon åker jag till Sri Lanka så jag vet inte hur det blir med uppdateringar, wi-fi funkar lite som det vill där nere

  7. Oj, vad ni jobbar i den här värmen. Hatten av för det! Hos oss har det inte varit så olidligt varmt idag, skönt! Jag tänkte på dig tidigare idag, för det var någon som sålde små prydnadsdrakar! Ha det gott!

  8. Håller helt med om dina tankar om sysslor man gör varje dag (iofs gör inte jag dem, jag är väldigt ”bekväm” och kan leva med att det är lite ostädat) och de där sysslorna som man gör en gång. Det går inte att jämföra dem, dessutom så lyckas engångsuppgifterna ofta vara roligare 🙂

  9. Vad flitiga ni är, trots värmen! Min mamma brukade koka den godaste kräm av de röda vinbären… jag antar att hon ällde i mycket socker för att ta bort det sura. 🙂

  10. Vad duktig du är som har orkat rensa idag!! Det är imponerande! Här har det ösregnat i fem minuter och jag stod ute och bara njöt! Jag stod på en affärsparkering där det kom människor hela tiden och de var helt livrädda för regnet och sprang som tokar för att slippa få några droppar på sig och där stod jag och bara höll upp armarna och njöt….kläderna var så våta att det var helt vridbara med kg-vis med vatten i sig! Men så ljuvligt!! Sedan blev det faktiskt ett par grader svalare men då ballade min kropp ur (förmdligen av regnet vilket jag tycker låter löjligt) men sedan kunde jag inte röra på mig på flera timmar och hade jätteont! Men sen senare på kvällen kom jag igång lite igen men nu har värken kommit med full kraft igen! Vill inte gärna flytta på mig kan jag säga!

    Lilla kissen…klart han vill värma dig! Det är helt otroligt att du under de varmaste dagarna kan ligga i din källare med ett tjockt täcke på dig!! Det är en imponerande källare du har! Dit vill jag flytta! 🙂

    Ha det bra nu!

  11. Och ännu en dag då du mått bättre! Vad underbart! Jätteroligt också att det lila i ditt hår satt kvar. Det är så tråkigt när det bara rinner av… Humlegård? Hmmm – vad är det?

    Önskar dig en trevlig fortsättning på veckan! Kram

  12. Oj vad jag INTE saknar min trädgård! Det blev samma sak där – odlingar fick ge plats åt gräsmatta (eller snarare mossmatta… 😉 ). Nu tycker jag att 12 kvadratmeter plattbelagd terrass är preciiiis lagom 🙂

  13. Vilken härlig färg på håret. Semester ja, har tagit lite semester i slutet på september, då blir det spanska fastlandet, två veckor i Altea norr om Alicante,
    ha de Fia

  14. Även när de bären är mogna och ”söta” så är de ju faktiskt lite sura *snörper ihop munnen av bara tanken* – ingen favorit hos oss m.a.o. 😉
    Kul att färgen (hår-) stannade kvar!
    Många skriver om semestrar som tar slut och jag sätter händerna över öronen och sjunger högt för att inte höra … tids nog …
    Hoppas du får en sval och pigg dag även idag 🙂

Kommentera

