Bokrecension / Fotoutmaning / Frejigt / hyllvärmare / Inredning / Katter / Trädgård

Varmt och På jakt efter Mr Kim i Seoul

I går var vi bjudna till våra grannar på middag. Grillat, minsann…. Inte riktigt min melodi, (som du kan läsa om HÄR!) men det fanns goda tillbehör…

En jättetrevlig kväll, men den straffar sig i dag. Jag är trött, har ont i magen (grillat kött funkar bara inte för mig), hjärtklappning, yrsel, huvudvärk, illamående och ett inte så litet antal kliande myggbett… Och det beror inte på alkohol, jag dricker ingen alkohol, i går blev det fruktsoda och te. Det känns lite surt att några timmars trevligt och lättsamt umgänge får min kropp att bli så utslagen, samtidigt är jag glad att jag ändå orkade vara med på middagen och att jag både pratade och skrattade! Jag är glad för det lilla…

Det är klart, gårdagen innehöll mer press än att bara gå på en middag, vi tog med de här tre till veterinären:

IMGP7106

Det var dags för den årliga vaccinationen, och dessutom skulle de få en allmän hälsokoll och de två äldsta, abyn och burman, skulle kollas med nått som heter seniorkontroll, blodprov som testar att deras inre (främst lever och njurar) funkar som det ska.

Abyn, vår coolaste katt, har tidigare accepterat vad som helst från veterinärer och bara kelat och spunnit. Men för ett antal år sedan var vi tvungen att operera honom akut, det blev komplikationer, han hade ont, och efter det förknippar han veterinärer med smärta och otäckheter. Så den här gången fick han först tid på sig att i lugn och ro komma ut ur buren och undersöka rummet, med goda tilltugg med jämna mellanrum, innan veterinären började undersöka honom.

IMGP7107 IMGP7109 IMGP7139

Han var inte allt igenom förtjust, och när veterinären klämde på honom så gav han ifrån sig ljud som kunde vara av irritation eller av smärta. Vi ville alltså inte avstå från blodprovet, eftersom det i så fall var njurarna som gjorde ont. Så under hans protester togs det ett blodprov, och sen fick han snabbt komma in till buren och få smaskig mat och lugna ner sig.

De två andra uppförde sig bra, burman spann och gosade och tog blodprovet utan problem, bengalen svor som hon brukade, men gjorde inget försök att smita eller hämnas. Men sen skulle vi då vänta på att få besked om lever och njurar på de två äldsta. Det är lika hemskt varje gång, så lyckan var stor när sköterskan kom ut med båda tummar upp, alla värden var OK!

Innan vi sen gick på middagen fick jag lägga mig och sova en stund, och självklart är det även veterinärbesöket som gör att jag mår som jag gör i dag. Skönt att jag kan ta en vilodag!

Tisdag innebär Tisdagstema som idag är: varmt!

En varm katt (med lite bortrakad päls på frambenet där blodprovet togs).

IMGP7176

En varm altan, alldeles för varm…

IMGP7184

En varm hängstol i en varm trädgård, fortfarande alldeles för varm…

IMGP7187

En varm plats i en ganska kylig källare, här passar jag bäst i dag…

IMGP7192

Andras varma bilder kan du se HÄR!

I min källare ligger jag hela dagarna och läser, så här kommer en recension

På jakt efter Mr Kim i Seoul av Sofia French

På jakt efter mr Kim i SeoulDet här är en nära och personlig berättelse om när Sofia French vid tre tillfällen åkte till Seoul för att känna in sina rötter. Jag visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig av den här. Jag köpte den eftersom jag är gudmor till ett barn adopterat från Korea, och jag ville lära mig lite om hur det kan vara.

Efter att jag köpte boken och innan jag läste den har jag lärt mig mycket om intersektionalitet och mångfald, och den här boken stärkte det jag hört av adopterade. Känslan att vara svensk inombords men ”utländsk” på utsidan. Att utseendemässigt inte riktigt höra hemma i Sverige och ständigt få frågor om var en egentligen kommer i från. Att kulturellt och språkligt inte höra hemma i Korea, men där passa in med sitt utseende…

Den här boken är skriven på ett mycket speciellt sätt. Det är små korta stycken, och sen hopp till nästa sida. Luftigt, med plats för reflektion och eftertanke. Inte en sammanhängande berättelse som jag är van vid, mer ögonblicksbilder från resorna och tankar om sin bakgrund. Det tilltalar mig. Det gör att jag känner den förvirring som författaren själv känner. Ska hon, eller ska hon inte, söka sina biologiska rötter oxå, inte bara sina kulturella? Kan det finnas en koppling till det biologiska överhuvudtaget, när du inte delar deras språk och kultur?

En tänkvärd och läsvärd bok!

Så här påverkade den här boken de utmaningar jag genomför:

Hyllvärmare, ja.
Boktolva, nej.
Spänningsutmaningen, nej.
Kaosutmaningen, nej.
Bloggdala Bokcirkel, nej.

23 thoughts on “Varmt och På jakt efter Mr Kim i Seoul

    • Han är egentligen en Somali 😉 Föräldrarna var Somali, men han fick ḱort päls och går då som aby med tillägget var(iant). Vi hade inte kunnat avla med honom, men det var ju inte heller tanken.

  1. Skönt veterinärbesöket gick bra för de tre fina kattorna. Vid vilken ålder är en katt senior? Vår katt blev 10 i början av juli. Skönt även att Du har Din källare. För mig är värmen en tillgång, jag fryser inte och min värk minskar, jag är nöjd.

  2. Grattis till de positiva beskeden hos veterinären – katternas egen bilprovning om man säger så – godkänt utan anmärkning. Jättekul:-)

    Svar: Frisyren du har i åtanke är väldigt inne här i huvudstaden. Det är mest tjejer som bär den. Vissa bränner, andra tatuerar. Tjejernas ålder ligger mellan 18 och 25. Ofta understryker de intrycket med piercingar i näsa och mun.
    Behöver nog inte säga vad jag tycker… Tur att vi alla har olika smak.

  3. Jag förstår din oro inför provsvaren, men så skönt att de var bra ♥ Dina katter är så vackra alla tre ♥ Tröttheten efter anspänning vid veterinärbesöket känner jag och kära maken till, vi brukar alltid lägga oss och sova några timmar efter ett besök då vi båda är förbi av trötthet när vi kommer hem.
    I morgon ska vi få 30 grader…Det blir fläkt hela dagen för Bosse, han trivs med sin fläkt och om vi vill att han ska komma till ro under dagen så är det bara att sätta på fläkten 😉 kram

  4. Så skönt att katterna mår bra! Förstår att ett sådant veterinärbesök tar på dina krafter. Det är ju jobbigt både fysiskt och psykiskt.
    Ja, det är varmt nu… alldeles för varmt i solen, men du har ju en sval källare att vara i. 🙂

  5. ÅH vad skönt att det gick bra hos veterinären med proverna! Det är inte alls roligt och jag förstår hur ångestfyllt det är att vänta på svaret! Har alltför mycket erfarenhet av det! Men det är skönt när det positiva beskedet kommer! 🙂
    Och vad härligt att ni kunde ta det så lugnt med Härje och att han fick tid att känna in sin omgivning utan stress och press! Underbar veterinär och sköterska som tillåter det! 🙂

    Jag förstår att mina bilder på bloggen skrämmer mer då de är mycket större så man ser mera detaljer men jag tycker nog att du är modigt som gillat på insta och kunnat bläddra förbi dem denna gång lite långsammare än vanligt? 🙂 Snart kommer du gilla dem överallt! 😉

    Jag önskar nog att jag hade din källare…det ser superskönt ut! Värmen är verkligen knäckande och idag har det varit sjukare än någonsin! Uäck!!

  6. Vad skönt att allt är bra med dina katter, en mindre sak att oroa sig för! Det tar på krafterna att göra saker, men det är absolut värt det. Och man orkar lite mer för varje gång. Alla har vi våra egna resor, men det är nu elva år sen jag gick in i väggen och livet är upp och ned hela tiden med olika mycket ork. Kommer aldrig kunna leva som innan, men just för tillfället känns livet väldigt härligt. Jag har lärt mig leva med att jag inte klarar allt. Och framför allt lärt mig säga nej. Det var inte lätt och jag får fortfarande kämpa med det. Fortsätt krya på dig! Har du testat kognitiv beteendeterapi? Det hjälpte mig mycket!

  7. Skönt att katterna mår bra! Vår ena katt har varit borta sedan i söndags. Jättejobbigt! Han är så mycket hemma och det har bara hänt en gång att han varit borta en natt. Han är dessutom den som sätter liv och rörelse i hela huset samt den som kelar och både behöver och ger mycket närhet. Värst att inte veta var han är eller hur han har det 😦
    Värmen gillar jag trots att jag är förkyld.

  8. Ja du katterna känner ju det på sig, när något inte är sig likt o man kan nästan se hur försiktigt han går fram till godsakerna 🙂 ja kallt hade varit skönt hi hi fina tofflor 🙂 ha en skön dag kramen

  9. Det gör du rätt i. Vi sov också hela sommaren i gillestugan som vi hade i källaren. Både djur och människor mådde alldeles prima trots värme. Mår man inte bra är det ännu viktigare.

  10. Skönt att du kunde ta en vilodag i dag Freja! Men det är ju inte så konstigt att du känner som du gör – BÅDE veterinärsbesök OCH grillning måste ha tömt ut alla dina krafter… Men du, härligt att du faktiskt ändå orkade vara med och härligt att resultaten var finfina för din älskade kisar! *ler*
    Varmt ja!! Jag vet ju hur dåligt du mår i värme, och jag tänker ofta på dig, när jag själv gottar mig – för denna sommar måste ju bara vara totalt outhärdlig för dig. Förlåt Freja (för att jag så innerligt önskat en varm sommar..) Hoppas du ändå klarar dig!

    Kramar

Kommentera

